• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8512-00915
  • خبرنگار : 71132

آيت‌الله عميد زنجاني: *حقوق‌بشر تقوا محور است *محور اصلي حقوق‌بشر كرامت انسان است *آنچه امروز حقوق‌بشر تعبير مي‌شود در سيره‌ پيامبر(ص) قابل مشاهده است

آيت‌الله عميد زنجاني:
*حقوق‌بشر تقوا محور است
*محور اصلي حقوق‌بشر كرامت انسان است
*آنچه امروز حقوق‌بشر تعبير مي‌شود در سيره‌ پيامبر(ص) قابل مشاهده است

آيت‌الله عميد زنجاني معتقد است: « متاسفانه امروز تحريف كاملا روشني در مسائل حقوق بشر ديده مي‌شود كه در بسياري موارد حالت تحميلي به خود گرفته است، در حاليكه اگر ماهيت امتناني بودن حقوق را بپذيريم هيچ حقي نمي‌تواند تحميل شود خصوصا اينكه محور اصلي حقوق بشر، كرامت انسان است.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس دانشگاه تهران در همايش ملي "سيره‌ي سياسي پيامبر اكرم (ص)" كه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، ‌اظهار داشت: « حقوق بشر چه آن دسته از حقوق بشر ذاتي و چه حقوق بشر اكتسابي همه بر مبناي كرامت انسان است و هر حقي كه با كرامت انسان تناسب داشته باشد مي‌تواند حقوق بشر تلقي شود؛ اما هر نوع حقوق و مطالباتي كه با كرامت انسان سازگاري نداشته باشد نمي‌تواند حق تلقي شود، چراكه در اصطلاح فقهي حقوق بشر امتناني نيست و نمي‌شود از آن عليه بشر استفاده كرد بلكه بايد به نفع انسان و بشر باشد.»

عميد زنجاني ادامه داد: « وقتي مسائل حقوق بشر را در سيره‌ي پيامبر اعظم (ص) دنبال مي‌كنيم، در پيش شناخت رفتار‌هاي مكرري هستيم كه به صورت خلق پيامبر(ص) در اين زمينه ظهور پيدا كرده است. سه روش براي شناخت اين سيره وجود دارد. يكي دستيابي به سيره‌ي مكتوب است كه به دليل اهتمام مسلمين و عدم وجود انگيزه‌ي تحريف قابل اعتماد است. ديگري قرآن است كه آيينه‌ي تمام نماي سيره‌ي پيامبر(ص) است و پيامبر(ص) هم آيينه‌ي تمام نماي قرآن و تفسير و معناي آن تلقي مي‌شوند. روش سوم هم سيره‌ي مستمر پيامبر(ص) است كه در اقوال و افعال ائمه نهفته است.»

رييس دانشگاه تهران ادامه داد: « سيره‌ي مكتوب پيامبر رفتار پيامبر (ص) با مخالفان، دشمنان، متحدان، اقليت‌ها، زنان و كودكان را شامل مي‌شود و بسياري از حقوقي كه امروز به حقوق بشر تعبير مي‌شود در سيره‌ي پيامبر قابل مشاهده است. يكي از عمده‌ترين اين مسائل حقوق‌ بشر دوستانه در جنگ است كه پيامبر(ص) حتي در جنگ هم براي دشمنان حق قايل مي‌شود و معتقد است كه بايد با رعايت كرامت انساني با دشمنان رفتار كرد. بر اساس رهنمود‌هاي پيامبر(ص) در جنگ كليه‌ي سلاح‌هاي كشتار جمعي ممنوع است و تنها اختصاص به سلاح‌هاي شيميايي ندارد. بلكه حتي گلوله‌ي توپ و بمب خوشه‌اي هم در جنگ‌ها مجاز نيست.»

وي با بيان اينكه حقوق بشر پيامبر(ص) در سيره‌ي ايشان با كنوانسيون‌هاي امروزي قابل قياس نيست، گفت: « اولين پيمان سياسي پيامبر(ص) با مخالفان او يعني قبيله‌ي اوس و ‌خزرج از يك سو و يهوديان از سوي ديگر بود. اولين پيمان با مخالفان نشان‌دهنده‌ي احترام پيامبر به كرامت انسان است. علاوه بر ايشان در رفتار و گفتار ائمه هم سراسر مسايل حقوق بشر ديده مي‌شود و كربلاي حسين(ع) هم مورد به مورد بيانگر اعمال حقوق بشر از سوي امام و يارانش و نقض آن از سوي دشمنان آنهاست.»

آيت‌ الله عميد زنجاني در پايان خاطرنشان كرد: « قرآن اولين كتاب آسماني است كه تاكيد فراواني بر كرامت انسان دارد. اين مبنا تامل برانگيز است و مسلما مربوط به نحوه‌ي خلقت انسان مي‌شود كه داراي ارواح الهي است و حقيقت خدايي در وجود او نهفته است كه اگر اين حقيقت مسخ شود كرامت هم مسخ مي‌شود. مبناي ديگر كرامت انسان علم است كه روح و حقيقت الهي به علاوه‌ي علم نتيجه‌اش تقواست و حاصل اين تحليل اين است كه حقوق بشر تقوا محور است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha