• جمعه / ۴ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8512-01597
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

خـرمـشـاد: *بايد سيره سياسي پيامبر(ص) را چراغ راه آينده جمهوري اسلامي قرار دهيم *هيچ حكومت مبتني بر ديني نمي‌تواند بدون عدالت و معنويت به حياتش ادامه دهد

خـرمـشـاد:
*بايد سيره سياسي پيامبر(ص) را چراغ راه آينده جمهوري اسلامي قرار دهيم
*هيچ حكومت مبتني بر ديني نمي‌تواند بدون عدالت و معنويت به حياتش ادامه دهد

مـعـاون فـرهـنـگـي وزيـر عـلـوم گـفـت: «حكومت اسلامي پيامبر(ص) حكومت برخاسته از انقلاب و مبتني بر آن بود.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر خرمشاد روز گذشته( پنج‌شنبه) در اختتاميه همايش ملي سيره پيامبر اكرم (ص) اظهار داشت: « به دليل ضرورت‌هايي كه در حال حاضر وجود دارد، بايد به سيره پيامبر اكرم(ص) بيشتر توجه شود و در هر زمان روش‌هاي سياسي ايشان مدنظر قرار گيرد.»

وي افزود: « هدف ما در وزارت علوم، ادبيات‌سازي فضاي جديد فكري براي دانشجويان بوده است تا انسان‌هاي متفكر مجال آن را داشته باشند كه مباني نظري انديشه پيامبر(ص) را تبيين كنند و با تفكر و شكوفايي به پيشبرد اهداف خود بپردازند. اميد است دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشكده‌ي دين، چنين برنامه‌هايي را هميشه مدنظر داشته باشند.»

خرمشاد تصريح كرد: «به نظر مي‌رسد با توجه به شرايطي كه پيامبر اكرم (ص) در آن زندگي مي‌كردند،‌ در جست‌وجوي سياست از جنس ديگر بودند و نوآوري پيامبر(ص) در جامعه نوين كه متفاوت با آن زمان بود، با شكلي متفاوت بيان شد. شايد سيره سياسي پيامبر(ص) ابتدا به دو مقطع زماني بعد فتح مكه و بعد از فتح مدينه تقسيم‌بندي شود اما سيره سياسي ايشان يك سيره سياسي توام با دو مرحله انقلاب اسلامي و حكومت اسلامي بوده است.»

وي افزود: « بعد از فتح مكه درحالي كه نظام سياسي برخاسته از انقلاب اسلامي با نظام سياسي غيرانقلابي فرق پيدا كرد، پيامبر (ص) توانست سيره حقيقي سياست را در انقلابي حقيقي به وجود آورد. شايد به گونه‌اي بتوان ادعا كرد كه انقلاب مكاني براي ديده‌باني سياست جديد بود و براي آن‌كه نگاه حقيقي سيره سياسي پيامبر(ص) آشكار شود، مرور بر حكومت اسلامي از توجه ويژه‌اي برخوردار است. انقلاب پيامبر صرفا شورش عليه بعضي ظالمان نبود بلكه انقلابي در روح و روان مردم بود تا بتوانند حقيقت را درك كنند.»

معاون فرهنگي وزير علوم گفت: « رهبري پيامبر(ص) نشان داد مي‌تواند فضاي عربستان را به گونه‌اي تغيير دهد كه جامعه‌ي جديد، حقيقت را آشكارا درك كند. پيامبر(ص) نه تنها توانست انقلابي پديد آورد بلكه انقلابش در آن زمان نسل‌هاي بعدي را به اين فكر فرو برد كه رفتار ايشان چگونه مي‌تواند سرلوحه كار ديگران قرار بگيرد. آنچه به چشم مي‌خورد اين است كه انسان مي‌تواند بر عدالت و سامان‌ بخشيدن حكومت تكيه كند.»

خرمشاد گفت: « وجود دين براي قرن بيست و يكم نيز ضروريست. گاهي به نام مباحث مختلف، از اين موضوع صحبت مي‌شود كه چرا بايد از دين‌داري خجالت كشيد؟ دين انسان را به خداپرستي، رعايت مال يتيم، عدالت، نيكي به پدر و مادر و ... دعوت مي‌كند. دين ما مبتني بر فطرت و حامل و پيام‌رسان گفته‌هايي است كه پيامبر اكرم (ص) بازگو كرده‌اند و آن دقيقا چيزي است كه به دل مي‌نشيند.»

وي در ادامه با بيان اين‌كه حكومت اسلامي پيامبر(ص) بر دو پايه‌ي معنويت‌گرايي و عدالت بنا شده است، گفت: « هيچ حكومت مبتني بر ديني نمي‌تواند بدون داشتن عدالت و معنويت به حيات خود ادامه دهد.»

خرمشاد در پايان با بيان اين‌كه در انقلاب اسلامي ايران بايدها و نبايدها با سيره‌ي سياسي پيامبر(ص) عجين شده است، اظهار داشت: « ما بايد هميشه سيره سياسي پيامبر(ص) را چراغ راه آينده‌ي جمهوري اسلامي قرار دهيم تا هميشه اين كشور سرفراز بماند.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha