• جمعه / ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8601-03604
  • خبرنگار : 71091

1/در نشست خبري ايسنا مطرح شد: رخشان بني‌اعتماد: «خون‌بازي» هشداري بيش از يك تلنگر است باران كوثري: «سارا»؛ سخت‌ترين و مهم‌ترين نقش كارنامه‌ي بازيگري‌ام

1/در نشست خبري ايسنا مطرح شد:
رخشان بني‌اعتماد: «خون‌بازي» هشداري بيش از يك تلنگر است
باران كوثري: «سارا»؛ سخت‌ترين و مهم‌ترين نقش كارنامه‌ي بازيگري‌ام

رخشان بني‌اعتماد گفت: «خون بازي» از ابتداي ساخت قرار بود با پرهيز از غلظت دادن به وجه دراماتيك فيلم، تصويري از يك موقعيت را به شكل واقعي نشان بدهد كه براي تماشاگر اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار سينمايي ايسنا، اين كارگردان سينماي ايران كه به همراه عوامل اصلي «خون بازي»، همزمان با اكران عمومي اين فيلم در نشست خبري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حضور پيدا كرده بود، ادامه داد: «خون بازي» هشداري بيش از حد يك تلنگر است و اگر اين فيلم موفق بشود و تاثيري كه بر تماشاگر بگذارد او را به فكر فرو ببرد و ايجاد نگراني بكند، خود فيلم مي‌تواند يكي از ابزار پيشگيري باشد، همين طور كه توانسته موفق عمل كند و بازخوردش را در بين مخاطبين در اين روزهاي اكرانش شاهد هستيم.

فريد مصطفوي:

قرار نبود در «خون‌بازي» اعتياد را تحليل كنيم

فريد مصطفوي يكي از فيلمنامه‌نويسان «خون بازي»، با بيان اينكه روايت اعتياد در «خون بازي» قرار نبود تحليلي و ريشه‌يابي باشد، ادامه داد: وجه ديگري را مد نظر داشتيم، نگاهي كه اينجا مد نظر بود در واقع پاشيده شدن يك خانواده از درون بود، وقتي اعتياد وارد مي‌شود افرادي كه به فرد معتاد نزديك هستند نمي‌توانند فرد معتاد را كنار بگذارند، حتي برخي اوقات مجبور مي‌شوند با او همراه شوند و به نوعي شريك جرم او هم باشند.

باران كوثري:

بازي در نقش يك زن جوان معتاد آرزوي هر بازيگري است

باران كوثري بازيگر نقش «سارا» در «خون بازي» كه براي اين فيلم از بخش ملي سيمرغ و از بخش بين‌الملل جشنواره‌ي فجر ديپلم افتخار گرفت، گفت: قطعا «خون بازي» مهمترين فيلمي بوده است كه تاكنون بازي كرده‌ام، حالا گذشته از اينكه خود فيلم را خيلي دوست دارم، نقشي كه در اين فيلم داشتم، سخت‌ترين و مهمترين نقشي بود كه تا حالا بازي كرده‌ام.

اين بازيگر جوان سينماي ايران معتقد است: نقش يك زن جوان معتاد، نقشي است كه هر بازيگري آرزو دارد، آن را بازي كند و اين موقعيت براي من به وجود آمد و در اين فيلم توانستم نقشي، ضد همه كليشه‌هايي كه تا كنون از يك معتاد ساخته شده را داسته باشم، بنابراين «خون‌بازي» مهمترين فيلم كارنامه‌ي بازيگري‌ام است.

كوثري ضمن اشاره به ويژگي‌هاي نقش سارا گفت: يك بازيگر بر اساس هدف يك فيلم، جنس بازي‌اش را انتخاب مي‌كند، اگر بداند هدف كارگردان از ساخت فيلم چيست؟ مي‌تواند نقش را بر اساس يك واقعيت سينمايي يا واقعيتي كه در آن زندگي مي‌كند بازي بكند، بنابراين چون هدف اصلي «خون بازي» يك هشدار بود، قطعا بايد سارا خيلي رئال و بر اساس واقعيت موجود ساخته مي‌شد و من هم بر اساس تحقيقاتي كه انجام شد متوجه شدم كه يك معتاد در شرايط سارا و در يك خانواده مرفه چگونه زندگي مي‌كند، خمار مي‌شود و برهمين‌اساس به نقش نزديك شدم.

وي افزود: در مرحله تحقيق با افرادي كه درگير اعتياد بودند سر و كار داشتم و همچنين افرادي كه ترك كرده بودند اما در اين ميان مشاور پزشكي بيشترين كمك را به من كردند.

رخشان بني‌اعتماد:

با شناختي كه از روحيه‌ي «باران» داشتم، او را انتخاب كردم

رخشان بني‌اعتماد هم در ادامه گفت: از ابتدا باران براي اين نقش انتخاب شده بود و دليل آن هم طبيعتا به دليل رابطه مادري و فرزندي بود كه به روحيه او بيشتر آشنا بودم و مي‌دانستم براي اين نقش، صرف بازي نقش براي يك بازيگر نيست، بلكه يك مرحله تحقيقي را بايد بگذراند كه مرحله خوشايندي براي يك بازيگر جوان هم نيست، او بايد در بحث‌هاي طولاني مي‌نشست و در فضاهايي قرار مي‌گرفت كه هيچ وقت در آن مكانها نبوده است. او بايد از عصاره تحقيقات، به يك شناختي مي‌رسيد و در عين حال دانسته‌هايي كه مبناي نوشتن فيلمنامه «خون بازي» بود، از طريق گفتار قابل انتقال نبود و بازيگر بايد خودش اين مسائل را از نزديك مي‌ديد و به كشف موقعيت يك فرد معتاد مي‌رسيد. بنابراين با شناختي كه از روحيه «باران» داشتم مي‌دانستم كه اين صبر و حوصله را دارد و خوشحالم كه جواب همه اين زحمت‌هايش را ديد و حاصل كار خيلي خيلي قابل قبول شد.

كارگردان «خون بازي» انتخاب بيتا فرهي را انتخاب قطعي‌اش از ابتدا براي مادر «سارا» دانست و ادامه داد: در مورد انتخاب خانم فرهي در نقش سيما، مادر سارا نزديكي ويژگي‌هاي فيزيكي فردي و مجموعه شرايط كه ايشان داشتند براي اين نقش مناسب بود و به دليل اينكه ايشان مدتي بود كه بازي نكرده بودند و براي خانم فرهي هم نقش مهم بود چون بعد از مدتي دوباره مي‌خواستند كار كنند. من هم خوشحالم كه بعد از اين كار، دوباره شروع به كار كردند.

جهانكير كوثري:

مي‌خواستيم هشداري برخلاف كليشه‌هاي رايج بدهيم

جهانگير كوثري يكي از تهيه‌كنندگان «خون بازي» گفت: از ابتداي ساخت «خون بازي» تمامي افرادي كه درگير ساخت اين فيلم بودند، نگاه تجاري به اين فيلم نداشتند و من هم كه در كنار خانم بني‌اعتماد، تهيه اين فيلم را بر عهده داشتم هيچ موقعه تصور نمي‌كردم كه با ساخت اين فيلم بتوان به سود كلاني رسيد، بلكه مي‌خواستيم به نوعي با خانواده‌هايي همدردي بكنيم كه دچار اين معضل بودند،چون نمونه‌هاي آن را عينا ديده بوديم و در شرايطي كه جامعه ما اعتياد زده است و مقام اول را در اعتياد بدست آورده، اين هشدار فاجعه‌اي است براي تمام افرادي كه در اين جامعه زندگي مي‌كنند و در اين ميان مساله ديگر، مساله راحت معتاد شدن نسل امروز است و بايد هشداري داده مي‌شد، هشداري برخلاف كليشه‌هايي كه تا كنون از معتاد به تصوير درآمده بود و برخي از آنها توهين آميز هم به تصوير درآمده بودند.

اين تهيه‌كننده افزود: ما نگاه سرمايه و پول برداشتن و قلك درست كردن را در هنگام ساخت اين فيلم نداشتيم و الان هم كه فيلم داره اكران مي‌شود، خوشحالم كه يك سير صعودي را سپري مي‌كند و اساسا درست نيست كه فروش آن را بخواهيم با«اخراجي‌ها» مقايسه كنيم، مثلا آن فيلم روزي 82 ميليون فروخته و «خون بازي» 10 ميليون و اين روند طبيعي است براي اينكه در زمينه مسائل فرهنگي يك عامه‌پسندي معمول در جامعه ما وجود دارد كه در مورد اين فيلم هم اتفاق افتاده است و معتقدم در مورد «خون بازي»، همين تعداد بيننده‌اي كه تا كنون داشته است اگر در طول 8 هفته اكران آن ادامه پيدا كند، ما به هدف خودمون رسيديم. همچنين ويژگي مخاطب «خون بازي» و تحليل و بررسي‌هايي كه در مطبوعات در مورد آن نوشته مي‌شود براي ما اهميت دارد.

رخشان بني‌اعتماد:

اميدوارم هر خانواده‌ي ايراني بدون پرداخت بليط فيلم را ببيند

رخشان بني‌اعتماد هم اميدوار است هر خانواده ايراني بدون پرداخت هيچ پول بليط سينمايي، اين فيلم را ببينند و گفت: آنچه براي ما اهميت داشت، ديده شدن فيلم است و آن اثري كه ما گروه سازنده به دنبال آن بوديم.

بني‌اعتماد:

قصه‌ي ساخت فيلم را علاقه‌مند نيستم بگويم چون برخي سازمانها نشنيده مي گيرند

اين كارگردان در ادامه نشست خبري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره همكاري سازمانها و نهادهاي اجتماعي در ساخت «خون بازي» گفت: در همه جاي دنيا رسم بر اين است كه سازمانهايي كه با اهداف اجتماعي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي كار مي‌كنند، در واقع بخش اساسي سرمايه‌گذاري‌شان را بر روي مسائل فرهنگي مي‌گذارند و سمت و سوي سرمايه‌گذاري‌شان در زمينه‌هايي انجام مي‌شود كه از آن طريق بتوانند پيامهاي اجتماعي را به طور غير مستقيم درجامعه جا بيندازند اما متاسفانه در جامعه ما صاحب اثر بايد به دنبال اين سازمانها و مراكز بگردد و به آنها ثابت كند كه چقدر براي آنها مفيد است كه ازيك امكان آماده استفاده بكنند، همانطور كه دفتر پيشگيري و سازمان بهداشت و درمان فيلم را بعد از ساخت، ديدن و مورد توجه قرار دادن و به لحاظ كارشناسي فيلم را مورد تاييد قرار دادند. اما در اين ميان آنچه الان براي من اهميت دارد اين است كه «خون بازي» ساخته شد و قصه اينكه چگونه ساخته شده را هم دلم نمي‌خواهد اينجا بگويم، چون فكر مي‌كنم خيلي از آن سازمانها با شنيدن اين حرفها حتما خودشان را به نشنيدن مي‌زنند، بنابراين ترجيح مي‌دهم درباره آن صحبت نكنم به هر حال «خون بازي» ساخته شده است.

وي درباره همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري هم در ساخت اين فيلم گفت: بعد از ساخته شدن فيلم، سازمان فرهنگي هنري شهرداري چون فيلم را هم سو با اهدافش ديد، رايت داخلي آن را خريداري كرد.

بني‌اعتماد گفت: ما هدف‌مان اين بود كه هر خانواده ايراني فيلم را ببيند و بارها مطرح كردم اگر «خون‌بازي» بتواند به يك جوان كمك بكند و مانع از گرايش او به اعتياد بشود، كار خودش را انجام داده است.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha