• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8602-14200

تا نمايشگاه بيست‌ويكم كتاب منتظر مي‌مانيم...

بيستمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در حالي به‌كار خود پايان داد، كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز اميدواري كرد، مصلا براي سال بعد مشكلات امسال را نداشته باشد.

نمايشگاهي كه كوچ كرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه امسال كه از محل هميشگي خود كوچ كرده بود، سرانجام پس از بحث‌هاي فراوان براي برگزاري يك‌پارچه، شامگاه نهم ارديبهشت‌ماه افتتاح شد، و از دهم پذيراي بازديدكنندگان بود؛ هر چند در شب افتتاح هنوز ناشراني در حال حمل و نقل كتاب‌هاي‌شان به نمايشگاه بودند، و در روز اول، بسياري از غرفه‌ها خالي.

شبستان جاي بهتري است

نمايشگاه امسال با حضور 1829 ناشر ايراني و 740 ناشر خارجي همراه بود. ناشران عمومي در سالن شبستان جاي داشتند؛ سالني كه نسبت به ديگر سالن‌ها از امكانات و فضاي بيش‌تري برخوردار بود. با اين حال بعضي امكانات را هم نداشت، از جمله تهويه مناسب، كه در نتيجه‌ي آن، هنگام ازدحام بازديدكنندگان هوا به‌شدت گرم مي‌شد.

قطعي برق

ناشران اين سالن با گذشت چند روز از افتتاح، از نداشتن برق گله داشتند. غرفه‌هايي كه فروش آن‌ها از طريق رايانه صورت مي‌گرفت، در اين روزها لنگ مانده بودند و منتظر رسيدن برق.

هرچند حميد قبادي - معاون اجرايي نمايشگاه - گفته بود كه بعضي از غرفه‌ها انشعاب برق دارند و آن‌ها كه ندارند، تا روزهاي آينده، انشعاب فرعي برق خواهند داشت؛ ولي با اين وجود، برق نمايشگاه تا روزهاي پاياني با اشكال مواجه بود و هر روز چند بار قطع مي‌شد.

الفبا كه به اين ترتيب نيستند!

در سالن شبستان با آن‌كه غرفه‌ها بر اساس حروف الفبا بودند، اما گاهي ميان غرفه‌هاي حرف «ر»، حرف «نون»، يا در حرف «ميم»، حروف «الف» يا «دال» ديده مي‌شد، و اين براي بازديدكنندگاني كه بر اساس حروف الفبا به‌دنبال غرفه‌اي خاص مي‌گشتند، كار را مشكل مي‌كرد.

كم‌كم بهتر مي‌شود!

از روز پنجم، غرفه راهنماي سالن، در سالن‌ها داير شد، و از روز ششم نيز در سالن‌ها پلاكاردهايي كه نام ناشران بر روي آن درج شده بود، نصب شد.

توجه ويژه به ناشران خارجي!

اما سالن ناشران عربي و لاتين در نمايشگاه امسال بيش‌ترين مشكلات را داشت. ناشران عربي و لاتين كه فروش مستقيم ريالي داشتند، در رواق شرقي نمايشگاه جاي داده شده بودند. اين قسمت پيش از آغاز نمايشگاه به دليل باران سيل‌آسا دچار آب‌گرفتگي شد و تا روزهاي پاياني نيز از سقفش آب چكه مي‌كرد. بيش‌تر غرفه‌هاي اين بخش سقف‌شان با نايلون پوشانده شده بود، تا كتاب‌ها از چكه‌هاي آب در امان بمانند. در اين بخش، بازديدكنندگان هر صد متر با دست‌اندازي مواجه مي‌شدند، كه گاهي باعث زمين خوردن مي‌شد.

ناشران اين بخش همچنين به فروش ريالي معترض بودند و بسياري از آن‌ها بعد از افتتاح هنوز كتاب‌هاي‌شان را باز نكرده بودند. ناشران كتب عربي و لاتين مي‌گفتند كتاب‌هاي‌شان را ‌بر اساس فروش ارزي آورده‌اند، اما در ايران به آن‌ها گفته شده كه فروش‌شان بر اساس فروش ريالي است.  

معاون اجرايي نمايشگاه در اين‌باره گفته بود: سياست امسال نمايشگاه اين بود كه حوزه‌ي ريالي را تقويت، و بخش ارزي را حذف كند. ناشران برنامه‌ريزي خود را كرده بودند كه در حوزه‌ي ارزي كار كنند و فروش كتاب براي‌شان مهم بود؛ اما در حوزه‌ي ريالي هم فروش خواهند داشت. هرچند ما اعتراض آن‌ها را بررسي خواهيم كرد.

بازار جهاني كتاب هم امسال در بخش فروش ارزي كتاب‌هاي لاتين (ويژه‌ي كتاب‌هاي جديد) بود؛ در حالي‌كه در سال‌هاي گذشته بازار جهاني سالني جدا داشت. اين قسمت مخصوص ارتباط ناشران و مسؤولان نشر با يكديگر است، اما مكانش باعث شده بود كه مردم به آن مراجعه كنند. همچنين در اين بخش، ناشران بزرگي چون سوييس و نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور نداشتند.

سالن كودك هم...

در سالن كودك نيز غرفه‌ها ترتيب الفبايي نداشتند و به گفته ناشران، مسؤولان دليل اين امر را دير آمدن بعضي از ناشران ذكر كردند. در اين بخش همچنين راهروها باريك بودند و اين امر، رفت‌وآمد را براي بازديدكنندگان مشكل مي‌ساخت. موكت‌ها كهنه بودند، و قطع برق هم مكرر وجود داشت.

ناشران دانشگاهي در تاريكي

اما ناشران دانشگاهي در سه سالن پراكنده شده بودند؛ بخشي در سالن شبستان، بخشي در سالن زيرين شبستان و بخشي ديگر در رواق غربي، كه رواق غربي بيش‌ترين مشكلات را داشت. سقف اين بخش با برزنت پوشانده شده بود، و علاوه بر نداشتن برق در غرفه‌ها، سالن نيز از نور كافي برخوردار نبود. مسؤولان اجرايي نمايشگاه نيز قول در برطرف كردن مشكل اين سالن داده بودند؛ اما حتا با افزودن لامپ‌هاي اضافه، مشكل كمبود نور اين بخش تا روزهاي پاياني به قوت خود باقي بود.

غرفه‌هاي خالي و فروش پوستر و سي‌دي

در اين بخش همچنين تعداد 30 غرفه خالي مشاهده مي‌شد، كه جلال ذكايي - معاون هماهنگي و ارتباطات بيستمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران - در اين‌باره توضيح داده بود كه اين غرفه‌ها به سازمان‌ها و نهادها تعلق دارند، كه روزهاي آينده به نمايشگاه خواهند آمد. اما اين غرفه‌ها تا پايان نمايشگاه همچنان خالي بودند و چند غرفه نيز در اين سالن محل فروش پوستر و سي‌دي شده بودند. اين در حالي بود كه در نمايشگاه امسال به غرفه‌هايي كه پوسترهاي صادق هدايت يا چه گوارا را نصب كرده بودند، تذكر جمع‌آوري داده شد. توضيح مجيد حميدزاده - معاون بخش داخلي بيستمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران - هم در اين‌باره اين بود كه نمايشگاه محل تبليغ پوستر نيست؛ بلكه يك جاي فرهنگي است كه بايد كتاب عرضه شود.

سالن آموزشي نمايشگاه هم با مشكل قطع برق مواجه بود. در اين سالن هر روز نشست‌هايي برگزار مي‌شد، كه سر و صداي سالن كودك، شنيدن صدا را در آن دشوار مي‌ساخت.

بخش جنبي؛ اتحاد ملي، انسجام اسلامي

نمايشگاه امسال همچنين در بخش جنبي سالني با عنوان اتحاد ملي، انسجام اسلامي داشت، كه در اين بخش لباس‌هاي سنتي اقوام مختلف ايراني و همچنين عكس‌هايي مرتبط با آن‌ها به نمايش گذاشته شده بودند.

كتاب‌هايي كه نبايد خوانده شوند

اما يكي از مسائل نمايشگاه كتاب امسال، ممنوعيت فروش بعضي آثار و تذكرهايي بود. از جمله تذكر داده شد كه آثار صادق هدايت و فروغ فرخزاد روي پيشخوان نباشند. همچنين كتاب‌هايي از كريشنا مورتي، «خروس» ابراهيم گلستان، كتاب‌هاي ريكي، «52 ترانه» و چند كتاب، كه ناشر نام‌شان را عنوان نكرد، از جمله كتاب‌هايي بودند كه به گفته‌ي ناشران، فروش‌شان ممنوع اعلام شد.

محمدحسين صفار هرندي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - درباره كتاب‌هاي كريشنا مورتي كه در نمايشگاه كتاب امسال جمع‌آوري شدند، گفت:‌ آن كتاب‌ها عقبه‌اي دارند. شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌گويد خط مرموزي وارد شده كه مي‌خواهد افكار جامعه‌ي ما را تخدير كند.

صفار هرندي همچنين درباره‌ي تذكر به كتاب‌هاي فروغ فرخزاد در نمايشگاه گفت: شعرهاي فرخزاد را مي‌توان طيف‌بندي كرد. ممكن است دسته‌اي شامل تذكر شود و از ناشر بخواهيم كه آن را اجرا كند؛ اما به طور كلي فروغ فرخزاد را ممنوع نكرده‌ايم.

از سوي ديگر، مجيد حميدزاده درباره اين موضوع كه اين آثار قبلا مجوز دريافت گرفته‌اند، و در نمايشگاه جمع‌آوري مي‌شوند، به ايسنا يادآور شد: هنگام دريافت مجوز ضوابطي خاصي وجود دارد و فعاليت و شركت در نمايشگاه ضوابط ديگري.

مسأله‌ي ديگري كه از سوي مسؤولان مطرح مي‌شد، اين بود كه سال انتشار اين كتاب‌ها با ضوابط حضور در نمايشگاه مغايرت دارد، كه ناشران در اين‌باره گفتند اين آثار در ليستي كه پيش از برگزاري نمايشگاه كتاب ارايه داده بودند، وجود داشته، و آن زمان براي حضور اين كتاب‌ها ممنوعيتي اعلام نشده است. همچنين به گفته‌ي آن‌ها، تمام آثاري كه فروش‌شان ممنوع اعلام شده، زمان انتشارشان به‌گونه‌اي نيست كه برخلاف ضوابط نمايشگاه باشد.

امامعلي رحمان هم دلخور شد!

از مسائل ديگر نمايشگاه امسال هم بازديد امامعلي رحمان - رييس‌جمهور تاجيكستان - از نمايشگاه بود، كه به‌علت مورد استقبال نگرفتن از طرف مسؤولان برپايي نمايشگاه، ترجيح داد برگردد و از نمايشگاه بازديد نكند.

ما منتظر مي‌مانيم...

نمايشگاه امسال در محل مصلا برگزار شد و بنا به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سال آينده نيز در همين مكان برگزار خواهد شد، و حالا ناشران معتقدند كه نمايشگاه كتاب اگر قرار است سال آينده در همين مكان برگزار شود، به مديريت و برنامه‌ريزي بيش‌تري نيازمند است.

نمايشگاه امسال هم بازديدكنندگان خود را داشت؛ ولي چه خوب كه نمايشگاه بين‌المللي كتاب ما در بهترين شريط و با كم‌ترين مشكلات برگزار شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha