• جمعه / ۳ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8612-01004

دومين جشنواره‌ي شعر فجر به‌كار خود پايان داد صفار هرندي: شعر هم زيربنا و هم روبناست

دومين جشنواره‌ي شعر فجر به‌كار خود پايان داد
صفار هرندي: شعر هم زيربنا و هم روبناست

مراسم پاياني دومين جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر شامگاه گذشته (پنجشنبه) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين صفار هرندي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در اين مراسم اظهار كرد: شعر فجر يادآور فجر بزرگي است كه در سپهر تقدير ملت عظيم‌الشأن ايران واقع شد و اسباب دگرگوني‌هاي فراواني را در جامعه به وجود آورد. انقلاب اسلامي منشأ تحولات بزرگ در جهات گوناگون شد، از جمله در ساحت فرهنگ ميهن عزيزمان.

صفار هرندي همچنين افزود: با وجود جشنواره‌هاي متعدد در حوزه‌ي فرهنگ در خصوص شعر كه باسابقه‌ترين وجه فرهنگي ملت ماست، جشنواره‌اي وجود نداشت و اكنون خوشبختانه دومين دوره‌ي جشنواره‌ي شعر فجر را برگزار مي‌كنند و اين نشان مي‌دهد، آن‌چه سال گذشته اتفاق افتاد، تصادفي در آسمان سرنوشت ادبيات و شعر كشور نبوده؛ بلكه تصويري برآمده از خواسته‌هاي برحق شاعران و اصحاب ادب كشور عزيزمان بوده است.

او در ادامه تصريح كرد: شعر هم زيربنا و هم روبناست. شعر در ساختمان ادبيات مستحكم ما هم حكم ستون‌هاي قوام‌بخش اين بناي عظيم را دارد و هم زيور ظاهري ادبيات ماست و اگر شعر را از متن ادبيات ايران جدا كنيم، پايه‌هاي اين ادبيات به لرزه درخواهد آمد و از طرفي زيبايي ادبيات هم گرفته مي‌شود؛ به همين دليل است كه همه‌ي ما در هر جايگاهي كه واقع شده‌ايم، براي ابلاغ پيام‌هاي خودمان به شعر پناه مي‌بريم و اين به قشر و گروه خاصي اختصاص ندارد. بسياري از عالمان، طبيبان و مردم كوچه و بازار و هر كس در هر نقطه‌اي كه بيان خودش را براي انتقال پيامش قاصر مي‌داند، به شعر پناه مي‌آورد. گاه يك شعر، پيام يك مقاله‌ي بلند را در خود جاي مي‌دهد و اين توصيف خيال‌انگيزي كه در شعر هست، سبب بيان حقايق واقعيت‌ها مي‌شود. توصيف‌هاي عاشقانه، عارفانه، حماسي و انواع و اقسام گونه‌هاي شعري كه شاعران به آن‌ها توسل مي‌جويند، براي رساندن مفاهيم بلند به كمك فرد مي‌آيند. شعر توانايي اين را داشته است كه ذائقه‌هاي گوناگون را سيراب كند و ما به خودمان مي‌باليم كه در سرزميني زاده شده‌ايم كه شعر همراه با شعور است و برخاسته از يك معرفت بلند نسبت به حقايق هستي. شاعران بزرگ ما همواره از عرفا، حكيمان و عالمان جامعه‌ي ما بوده‌اند. همچنين فقيهان و همه‌ي آن‌هايي كه دستي در معرفت و عشق داشته‌اند، نه تنها زبان شعر را مي‌شناخته‌اند؛ بلكه سرآمد شاعري در زمان خود نيز بوده‌اند.

او همچنين گفت: جشنواره‌ي امسال نسبت به سال گذشته چه مزيتي دارد؟ پرسش به اين سؤال را بايد افرادي خارج از جمع مديران و برگزاركنندگان بدهند و ضرورت دارد از زبان آن‌ها شنيده شود و من خودم را براي شنيدن اين داوري‌ها مهيا كرده‌ام. همچنان كه سال گذشته نيز داوري‌ها را رصد كرده‌ام و كوشيدم امسال به ديدگاه‌هاي مطرح‌شده نزديك‌تر شوم تا به آن‌چه كه شايسته‌ي جايگاه اين جشنواره است كه به نام تماميت شعر كشور است، دست يابيم.

وي با تشكر از برگزاركنندگان جشنواره در دوره‌ي قبل و محفوظ دانستن حق پيشگامي براي آنان، از كساني كه در اين دوره آستين همت بالا زده و كار را به اين‌جا كشاندند، تشكر كرد و يادآور شد:‌ همان‌طور كه دوستان در اين دوره قرارشان بر اين بود كه كاستي‌ها و نقص‌هاي دوره‌ي گذشته را جبران كنند و قدمي پيش بروند، اكنون شواهد گواه اين است كه در اين اقدام كم نگذاشته‌اند و ظرفيت‌هاي به‌كار گرفته‌شده تا حد قابل قبولي مورد پذيرش بزرگان شعر و ادب كشور قرار گرفته است.

وزير ارشاد همچنين درباره‌ي شكل‌گيري دبيرخانه‌ي دايمي جشنواره‌ي شعر فجر، خاطرنشان كرد:‌ من از تقاضاي شكل‌گيري دبيرخانه‌ي دايمي استقبال مي‌كنم و آن را به عهده‌ي عزيزان در معاونت فرهنگي و ياران همراهشان مي‌گذارم و در صورت ضرورت از مشورت ساير اهل نظر استفاده مي‌كنيم. همچنين سال آينده را كه سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب جشن گرفته مي‌شود، به عنوان يك قرار مهم براي اهل هنر تلقي مي‌كنيم و فراخواني براي همه‌ي شاعران داريم كه سهم خودشان را به اين نهالي كه اكنون درخت تنومندي شده است، پرداخت و نقش خودشان را ايفا كنند. مطمئنم سال آينده سال جوشش انواع و اقسام آثار هنري خواهد بود و به طور خاص، تمناي من از اهل شعر است. اميد است حركتي كه به نام انقلاب در شعر آغاز شده، انقلابي كه به نام خدا آغاز شد و هر روز به نام خدا شاخ و برگ‌هاي بيش‌تري پيدا مي‌كند و هر روز در حال گسترش است، رشد و توسعه پيدا كند و شاعران به عنوان حاملان پيام انقلاب در اين مسير گام بردارند. اميد كه ما نيز قدر اين پژواكي را كه انقلاب در جهان افكنده است، بدانيم و خودمان با او همراهي كنيم.

همچنين در اين مراسم، محمود اكرامي‌فر - دبير علمي دومين جشنواره‌ي شعر فجر - در ارايه‌ي گزارشي كوتاه، اظهار كرد:‌ اين جشنواره با اهداف تبيين جايگاه شعر به عنوان اصيل‌ترين هنر ايراني و همچنين ارج نهادن به شاعر در جامعه‌ي ايران و نيز توجه ويژه به جوانان و شناسايي جريان‌هاي شعري جهان و بالأخره شناساندن شعر انقلاب به آن‌سوي آب‌هاي اين سرزمين طراحي شد و بخش‌هاي استاني، ملي، جوان و بين‌المللي طراحي شده و فعاليت‌هاي اثرگذاري در اين زمينه انجام شده‌اند.

او خاطرنشان كرد: براي اين‌كه همه‌ي شاعران ايران رصد شوند، در حيطه‌هاي مختلف شعري از فعالان شعري و كانون‌ها و محافل ادبي سراسر كشور كتبا اسامي شاعران دريافت شد و در اختيار 35 نفر از داوران قرار گرفت. داوران با خوانش آثار جوانان به بررسي جايگاه شعري شاعران جوان و ملي پرداختند. در بخش ملي، 22 نفر و در بخش جوان، 9 نفر به عنوان نفرات برگزيده انتخاب شدند. ضمن اين‌كه در انتخاب داوران و همچنين انتخاب برگزيدگان، همه‌ي حوزه‌هاي شعري و همه‌ي استان‌ها ديده شده‌اند و صدق گفته‌ها در اهداي جوايز ديده مي‌شود.

اكرامي‌فر يادآور شد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌خواهم براي دايمي شدن دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي شعر فجر، دستورات لازم را بدهند و همچنين جريان يك‌سويه‌ي ترجمه را كه گاه سبب هجوم فرهنگي مي‌شوند، به جريان دوسويه تبديل كند.

او در پايان صحبت‌هاي خود غزلي كوتاه خواند.

به گزارش ايسنا، برگزيدگان جشنواره جوايز خود را با حضور محمدحسين صفارهرندي، محسن پرويز - معاون فرهنگي وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي -‌، محمود اكرامي‌فر، علي معلم دامغاني و محمود سالاري - دبير اجرايي جشنواره - دريافت كردند.

برگزيدگان جشنواره‌ي شعر فجر به اين شرح‌اند: در بخش كودك و نوجوان، كشوري: ناصر كشاورز، شكوه قاسم‌نيا و بيوك ملكي برگزيده شدند. در بخش جوان نيز منيره هاشمي از خراسان رضوي برتر شناخته شد.

در بخش آزاد، كشوري: احمدرضا احمدي، مفتون اميني، حسين مهدوي (م. مؤيد) و محمدباقر كلاهي اهري به عنوان افراد برتر معرفي شدند. در بخش جوان هم سعيد شاد از كردستان و گروس عبدالملكيان از تهران به عنوان افراد برگزيده انتخاب شدند.

در بخش اجتماعي، كشوري: منوچهر احترامي، عبدالجبار كاكايي و ناصر فيض، و در بخش جوان: مهدي فرجي و ميلاد عرفان‌پور به عنوان چهره‌هاي برگزيده معرفي شدند.

همچنين در بخش پايداري و انتفاضه، كشوري: مهدي سعيدي، عليرضا قزوه، حسين اسرافيلي و محمدرضا عبدالملكيان، و در بخش جوان: اميد مهدي‌نژاد از تهران به‌عنوان افراد برگزيده شناخته شدند.

در بخش آييني، كشوري: محمدعلي مجاهدي، علي موسوي گرمارودي، محمدجواد غفورزاده (شفق) و قادر طهماسبي (فريد) به عنوان نفرات برتر شناخته شدند. در بخش جوان نيز آرش پورعلي‌زاده از رشت و مرتضي حيدري آل‌ كثير از خوزستان برگزيده شدند.

در بخش امام (ره) و انقلاب: يوسفعلي ميرشكاك، زكريا اخلاقي، احمد عزيزي و فاطمه راكعي در بخش كشوري، و محمدحسين ابراهيمي از كرمان در بخش جوان برگزيده شدند.

جوايز برگزيدگان كشوري، لوح تقدير، تنديس سرو زرين و 14 سكه‌ي بهار آزادي و جوايز برگزيدگان جوان، لوح تقدير، تنديس سرو زرين و 10 سكه‌ي بهار آزادي بود.

همچنين در اين مراسم كه اجراي آن را سيدعباس سجادي برعهده داشت، معين نظامي - استاد دانشگاه پنجاب لاهور -، محمدعلي جوشايي از بم، علي موسوي گرمارودي، محمدرضا عبدالملكيان و حق‌نظر غايب از تاجيكستان، به شعرخواني پرداختند و با پخش نماهنگي از قيصر امين‌پور ياد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha