• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8701-03424
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

آزمايش نخستين هواپيماي سازگار با محيط زيست نسل جديد هواپيماهاي سبز در راه هستند

آزمايش نخستين هواپيماي سازگار با محيط زيست
نسل جديد هواپيماهاي سبز در راه هستند

سازندگان اولين هواپيماي سرنشين دار که از سوخت هيدروژني استفاده مي‌کند، مي‌گويند آن را با موفقيت در آسمان اسپانيا آزمايش کرده‌اند.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هواپيماي کوچک ملخي که توسط شرکت بوئينگ توليد شده است، به گفته اين شرکت، سه پرواز کوتاه بر فراز يک ميدان هوايي در مادريد انجام داد.

بي‌بي‌سي نوشت: موتور اين هواپيما از سلولهاي سوخت هيدروژني استفاده مي‌کند و از اگزوز آن تنها حرارت و آب خارج مي شود.

بوئينگ اعلام کرده است اين آزمايشها مي‌توانند راه را براي نسل جديد هواپيماهاي سبز هموار کنند.

سه پرواز آزمايشي اين هواپيماي دو نفره درماه فوريه و مارس در جنوب مادريد انجام شد.

اين هواپيما به گونه‌اي تغيير داده شده بود که در آن امکان نصب يک باتري هيبريد و سيستم سوخت هيدروژني ساخته شده توسط شرکت بريتانيايي "اينتليجنت انرجي" فراهم شود.

سلولهاي سوخت که با ترکيب اکسيژن و هيدروژن الکتريسيته توليد مي کنند، به يک موتور الکتريکي متصل شده بودند که ملخ توسط آن به گردش در مي آمد.

در هنگام از زمين بلند شدن، از باتري هاي هواپيما براي دستيابي به نيروي بيشتر استفاده شد، اما در هوا، تنها سلولهاي سوخت، نيروي اين هواپيما را تامين مي کرد.

بوئينگ اعلام کرده است که اين هواپيما مي تواند به مدت 45 دقيقه پرواز کند اما در هر آزمايش، زمان پرواز، نصف اين ميزان بوده است.

هرچند آزمايشها موفقيت آميز بوده است اما اين شرکت اعلام کرده است نمي توان به سلولهاي سوخت به عنوان تنها منبع تامين کننده انرژي هواپيماهاي بزرگ مسافربري اتکا کرد.

با اين وجود، آنطور که نيه‌وس لاپنا، مهندس مسئول انجام پروازهاي آزمايشي مي گويد، اين سلولها را مي توان بعنوان يک منبع جنبي توليد انرژي در هواپيماهاي بزرگ تر بکار گرفت، هرچند ممکن است توليد کردن آنها براي مصارف تجاري به زمان نياز داشته باشد.

او گفت: "به نظر من، بايد وقفه اي حدودا 20 ساله را در نظر گرفت."

به گزارش ايسنا، هواپيماهايي که از سوخت هيدروژني استفاده مي کنند در گذشته هم بعه پرواز در آمده اند اما هرگز پرواز آنها با خلبان صورت نگرفته است.

نگراني‌ها از تغيير شرايط جوي کره زمين بخاطر آلودگي هاي توليد شده، شرکتهاي ديگر را هم به تلاش براي ايجاد هواپيماهايي که کمتر به محيط زيست آسيب مي رسانند، واداشته است.

در اوايل سال جاري، شرکت هواپيمايي ويرجين آتلانتيک، اولين پرواز تجاري با هواپيمايي را انجام داد که بخشي از نيروي آن توسط سوخت هاي زيستي تامين مي شد.

سال گذشته هم شرکت توليد کننده تجهيزات نظامي کينه‌تيک (Qinetic) هواپيمايي را که با انرژي خورشيدي کارمي کرد، به مدت 54 ساعت به پرواز درآورد.

اين هواپيما که "باد صبا" (Zephyr) نام داشت، رکورد پيشين طولاني ترين پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين را شکست.

برترند پيکارد، هوانورد سويسي، هم قصد دارد در سال 2010 هواپيمايي سرنشين دار را به پرواز در بياورد که توسط انرژي خورشيدي حرکت مي کند.

عرض بال اين هواپيما 80 متر است که از بالهاي ايرباس A380، بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان نيز عريض ترمحسوب مي شود، و هدف پرواز با اين هواپيما به دور دنيا است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha