• یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8710-03492

شهاب مقربين: كارگاه شعر محل شناخت نظريه‌ي ادبي است؛ نه پرورش شاعر

شهاب مقربين: 
كارگاه شعر محل شناخت نظريه‌ي ادبي است؛ نه پرورش شاعر
شهاب مقربين معتقد است: كارگاه‌هاي شعر محلي براي شناخت نظريه‌هاي ادبي است؛ نه پرورش شاعر. اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: با گسترش نظريه‌هاي ادبي و توجه شاعران جوان به آن، كارگاه‌هاي شعر مي‌توانند جايي براي آشنايي شاعر با اين نظريه‌ها باشند و بعيد مي‌دانم شاعري بزرگ از دل كارگاه‌هاي شعر بيرون آمده باشد. او در ادامه يادآور شد: نظريه‌هاي ادبي هم تنها به كار شناخت شعر و نقد آن مي‌آيند؛ نه به كار سرايش شعر. مقربين عنوان كرد: كارگاه‌هاي شعر عملاً به آشنايي شركت‌كنندگان با نوعي خاص از شعر مي‌انجامند كه استاد آن را تبيين و ارائه مي‌كند. اين از سويي خوب است؛ چون هر استاد با ديدگاهي كه دارد، به تبيين نوعي از شعر مي‌پردازد؛ اما از سويي ديگر ممکن است سبب ايجاد محدوديت ديد شاعران جوان كارگاه ‌شود. به اعتقاد من، اين‌كه انتظار داشته باشيم، كارگاه شعر شاعر تربيت كند، انتظار بيهوده‌اي است. ما هيچ شاعر مهمي را سراغ نداريم كه از كارگاه شعر بيرون آمده باشد. او همچنين متذكر شد: البته شاعران جوان اگر هوشيار باشند، مي‌توانند از اين طريق، سبك‌هاي مختلف شعري را مطالعه و بررسي كنند و از آن‌ها استفاده ببرند و از ظرفيت‌هاي گوناگون شعري بهره گيرند. اين شاعر معتقد است: برپايي كارگاه‌هاي شعر الزاما براي پاسخ ‌دادن به نياز محفل‌گرايي فرد نيست؛ عده‌ا‌ي تشنه‌ي شعرند و در جست‌وجوي شعر خوب و فارغ از نياز محفل‌گرايي، فعاليت كارگاهي را دنبال مي‌كنند. مقربين همچنين تأكيد كرد: شاعر ‌بودن فرد به قريحه و ذوق و استعداد و البته به پشتکار و کار مداوم و تجربه‌هاي شخصي او برمي‌گردد و كارگاه صرفاً مي‌تواند بخشي از مهارت‌ها را به او بياموزد. وي انگيزه‌هاي اقتصادي را عاملي جدي در برپايي كارگاه شعر ندانست و گفت: شهريه‌هايي كه گرفته مي‌شود، چندان نيست که بتوان گفت انگيزه‌هاي اقتصادي در برپايي كارگاه شعر تأثير دارد. به اعتقاد من، انگيزه‌هاي اقتصادي در اولويت اول برپايي كارگاه قرار ندارد و تربيت افرادي كه با استاد كارگاه هم‌انديش باشند، از سوي استاد مي‌تواند انگيزه‌ي مهم‌تري باشد. اين شاعر از سويي، شهرت استاد كارگاه را در جذب هنر‌آموزان كارگاه‌ها مؤثر دانست و تأكيد كرد: شاعران جوان معمولا به‌دنبال استادي مي‌روند كه در حوزه‌ي شعر تثبيت شده باشد و از فرد شناخته‌شده استقبال مي‌كنند؛ تا فردي كه كم‌تر شناخته شده است. شهاب مقربين يكي از دلايل استقبال شاعران جوان را از كارگاه‌ها، روي‌گرداني دانشگاه‌ها از ادبيات معاصر عنوان كرد و افزود: به ‌دليل فقدان كلاس‌هاي مؤثر ادبيات داستاني و شعر معاصر در دانشگاه‌ها، علاقه‌مندان زمينه‌هاي علاقه‌ي خود را بيرون از دانشگاه پيدا مي‌كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha