• چهارشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8807-02435
  • خبرنگار : 71012

«عمليات رواني و رسانه» گـــزارشي از شبكه‌هاي ماهواره‌يي فـارسي‌زبان و ترفندهاي جذب مخاطب

«عمليات رواني و رسانه»
گـــزارشي از شبكه‌هاي ماهواره‌يي فـارسي‌زبان و ترفندهاي جذب مخاطب

دكتر حداد عادل در جريان همايش «عمليات رواني و رسانه» متذكر شد «اگر قرار است شبكه‌ بي‌بي‌سي فارسي برنامه نوروزي جذاب‌تري نسبت به رسانه‌ ملي ما داشته باشد آن‌وقت ما ضرر كرده‌ايم»؛ اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس هشدار داد: همه دست‌اندركاران رسانه در داخل كشور بايد مراقب باشند رسانه از نظر فني و جاذبه‌هاي گوناگون در مقابل رسانه‌هاي بيگانه كم نياورد؛ چرا كه هيچ سهل‌انگاري‌اي در اين زمينه پذيرفتني نيست.

***

پديده‌اي به نام «شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان» از سال‌ها قبل بروز كرده و از همان ابتدا اين شبكه‌ها ‌از سوي كارشناسان، رقيبي جدي براي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تلقي شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، گسترش فعاليت‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان و افزايش تعداد آن‌ها، هشدارهاي كارشناسان درباره اين شبكه‌ها را نيز افزايش داد؛ به نحوي كه بسياري از اهالي رسانه و هنرمندان، توليد برنامه‌هاي جذاب در تلويزيون ايران و اعتمادسازي از طريق پخش اخبار دقيق را بهترين راه مقابله با اين شبكه‌ها دانستند.

بسياري از شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان، در بدو امر توليد و پخش برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و سرگرم‌كننده را در دستور كار قرار دادند و پس از مدتي كه توانستند مخاطبان بيشتري را به خود جذب كنند، به عرصه سياست وارد شدند؛ از جمله اين شبكه‌ها ، ماهواره‌اي است که در دهه‌ي 70 ابتدا حول موضوعات فرهنگي، هنري و تفريحي برنامه‌هايي را پخش مي‌کرد و بعد وارد عرصه سياست شد.

***

فردين عليخواه، مدرس دانشگاه و استاد جامعه‌شناسي راه‌اندازي نخستين شبكه فارسي زبان ماهواره‌يي را به سال 1375 مي‌داند و مي‌گويد: هم اكنون تعداد شبكه‌هاي فارسي زبان به حدود 40 شبكه رسيده ‌است. بر اين اساس مي‌توان گفت به طور ميانگين هر ساله، پنج شبكه به شبكه‌هاي فارسي زبان اضافه مي‌شود.

از آخرين شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان كه اخيرا راه‌اندازي شده‌اند، مي‌توان به «بي بي سي فارسي» و «فارسي وان» اشاره كرد.

راه‌اندازي بي بي سي فارسي كه دي ماه سال گذشته اتفاق افتاد، واكنش‌هاي مقامات ايراني را در پي داشت؛ به نحوي كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت، فعاليت تلويزيون «بي. بي. سي فارسي» را غيرقانوني خواند.

در پي اظهارات محمدحسين صفار هرندي، سخنگوي بي.بي.سي هم گفت كه اين شبكه مدت زيادي است كه در تهران دفتر دارد و تصميم ندارد بر خلاف آن چه تا به حال انجام داده‌است، عمل كند. اما حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري و نحوه فعاليت بي بي سي فارسي، نشان داد كه چرا مسوولان ايراني با فعاليت اين شبكه مخالفت كرده و اعلام كرده بودند كه هنرمندان و برنامه‌سازان ايراني نيز حق همكاري با اين شبكه را ندارند.

بر خلاف بي بي سي فارسي كه از همان ابتدا رويكردي خبري به خود گرفت، فارسي‌ وان(farsi 1)، خود را شبكه‌اي سرگرم‌كننده معرفي كرد كه فيلم‌ها و سريال‌هاي خارجي را با دوبله فارسي پخش ‌مي‌كند. فارسي وان از مرداد ماه امسال راه‌اندازي شد وبرنامه‌هايش را روي ماهواره هات برد قرار داد.

اين شبكه كه دوبله نه چندان مناسبي را روي برنامه‌هايش قرار داده است، پس از دو ماه هم چنان رويكرد سرگرم‌سازي خود را ادامه مي‌دهد اما گفته مي‌شود كه شركت استار حتي قرار است در آينده‌اي نزديك فارسي 2 را راه‌اندازي كند.

فعاليت‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان و هم چنين ساير شبكه‌هايي كه عليه جمهوري اسلامي ايران برنامه توليد و پخش مي‌كنند از سوي مسؤولان صدا و سيما نيز رصد مي‌شود؛ به نحوي كه در صحبت‌هاي قائم مقام صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، بارها به راه‌هاي مبارزه با فعاليت شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان اشاره شده‌است.

***

علي دارابي طي سال‌هاي گذشته پيش از اين كه شبكه‌هايي چون «فارسي 1» و «بي بي سي فارسي» آغاز به كار كنند، در سخنراني خود اعلام كرده بود كه بيش از40 شبکه فارسي زبان عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كنند.

او هم چنين گفته بود: 12 رسانه توسط کشورهاي حاشيه‌اي خليج فارس در حوزه معارف آغاز به کار کرده‌اند و تلاش دارند با ارائه اسلام بدلي، آدرس‌هاي غلط به جهانيان داده و با بد نام کردن ايران اسلامي از گسترش اسلام ناب جلوگيري کنند.

دكتر يونس شكرخواه از استادان ارتباطات درباره ي حضور ماهواره‌ها معتقد است رسانه‌ها به ابزارهاي تصويرسازي تغيير و تبديل شده‌اند و اين روند دو سويه و چند سويه است و راه مقابله با اين فضاها چيزي جز دو فاكتور نيست؛ كه اولا سعي و تلاش براي ارتقاء رسانه است كه در جوامع افراد درست مثل اين كه در غذاي خود مراقب چربي و شيريني و غيره هستند بايد دقيقا بتوانند سفره‌ي رسانه‌يي خود را درست تعريف كنند نكته دوم آن كه هرچقدر در چرخش و پيام و گردش اطلاعات فضاي سهل‌تري داشته باشيد امكان تاثيرگذاري بيروني به شدت پايين مي‌آيد.

***

به گزارش ايسنا، خوشبختانه طرح تصويب اعتبار 250 ميليون دلاري براي ماهواره مستقل سازمان صدا‌وسيما در مجمع تشخيص مصلحت نظام سال گذشته به تصويب رسيد؛ براين اساس صداوسيما ملي موظف شده است كه مقدمات سفارش ساخت و پرتاب اين ماهواره را انجام دهد.

به گفته‌ي رييس سازمان صدا‌وسيما « حداقل سه‌سال وقت لازم است كه اين‌كار ان‌شاء‌الله انجام شود.»

طبق آخرين آمار سايت‌هاي معتبر مربوط به صنعت ماهواره، مي‌توان گفت امروز حدود 90 ماهواره در جهان فعاليت دارند كه اين تعداد ماهواره، امواج حدود هفت هزار شبكه تلويزيوني را ارسال مي‌كنند. از بين اين 90 ماهواره، امواج حدود 30 تا 35 ماهواره آسمان كشورمان را پوشش مي‌دهند. اين تعداد ماهواره امواج حدود سه هزار شبكه را بر آسمان ايران مي‌افشانند. اگر شبكه‌هاي كارتي يا كد شده را از اين تعداد شبكه كسر كنيم، مي‌توان گفت در كل چيزي حدود 1700 شبكه كد نشده و به اصطلاح باز (free) در ايران قابل دريافت است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha