• یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-18229
  • منبع : نمایندگی فارس

/كشاورز مي‌كارد، دلال درو مي‌كند/ يك كمباين دار: كمباين‌هاي مدرن به كساني كه فرق گندم و جو نمي‌دانند واگذار مي‌شود!

/كشاورز مي‌كارد، دلال درو مي‌كند/
يك كمباين دار:
كمباين‌هاي مدرن به كساني كه فرق گندم و جو نمي‌دانند واگذار مي‌شود!

استان فارس با دارا بودن 55 درصد ناوگان جمع آوري و برداشت غلات كشور، همه ساله با آغاز فصل برداشت به بيش از 19 استان كشور خدمات برداشت غلاتي از جمله گندم، ذرت، جو ، كلزا و ... ارائه مي‌كند.

مهرزاد خرد ـ رييس جهادكشاورزي استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، با اشاره به فرسودگي ناوگان برداشت غلات كشور گفت: يكي از چالش‌هاي مهم توليد غلات، موضوع ريزش به هنگام برداشت است كه متأسفانه كمباين‌هاي فرسوده باعث ريزش تا 24 درصد محصول به هنگام برداشت مي‌شود.

وي ادامه داد: نظارت بر برداشت محصول و نوسازي شبكه ناوگان برداشت از جمله سياست‌هايي است كه وزارت جهاد كشاورزي دنبال مي‌كند.

خرد اضافه كرد: به منظور نوسازي ناوگان برداشت غلات،‌ تعداد 260 كمباين مدرن و پيشرفته امسال به كشور وارد شده است كه 220 دستگاه آن در استان توزيع شده است.

وي ادامه داد: ميزان ريزش كمباين‌هاي جديد يك درصد و سرعت برداشت آن‌ها سه برابر كمباين‌هاي قديمي است.

رييس جهاد كشاورزي استان فارس خاطرنشان كرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده در يك دوره برداشت با شش درصد صرفه جويي در ريزش ميزان صرفه جويي در يكسال با قيمت 220 دستگاه كمباين برابري مي‌كند.

مهرزاد خرد همچنين از ورود كمباين‌هاي مجهز به سيستم‌هاي ماهواره‌اي خبر داد و گفت: كاملاً به صرفه و ضروري است كه شبكه برداشت غلات را نوسازي كنيم.

احمد بهمني ـ يكي از كمباين داران مرودشتي ـ نيز با 25 سال سابقه فعاليت در زمينه برداشت غلات در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به شدت از نحوه واگذاري كمباين‌هاي جديد ـ نيواورلند ـ انتقاد كرد و گفت: جهاد كشاورزي و شركت تعاوني كمباين داران، كمباين‌هاي مدرن را به كساني واگذار مي‌كنند كه فرق جو و گندم نمي‌دانند.

وي با بيان اينكه شرايط واگذاري و نوسازي كمباين براي فعالان اين بخش خيلي دشوار است، اظهار كرد: برادران خود هر كدام با بيش از 15 سال سابقه براي خانم بازنشسته‌اي كار مي‌كنند كه دو دستگاه كمباين مدرن نيواورلند به او واگذار شده است و اين خانم حتي فرق جو و گندم را نمي‌داند.

اين كمباين دار مرودشتي خاطرنشان كرد: 30 ميليون پيش پرداخت و پرداخت ماهيانه 1.5 تا سه ميليون تومان اقساط به همراه ضمانت‌ها و وثيقه‌هاي ملكي معتبر، شرايط منحني است كه بانك براي پرداخت تسهيلات خريد كمباين جديد اعلام كرده است.

وي قيمت هر كمباين نيواورلند را 145 ميليون تومان در بازار اعلام كرد و افزود: برخي از افراد كمباين‌هاي نيواورلند را قسطي خريداري مي‌كنند و با 10 تا 15 ميليون تومان افزايش قيمت به صورت نقدي در بازار عرضه مي‌كنند و اصلاً‌ به دنبال خدمت نيستند.

بهمني ادامه داد: كمباين‌هاي فرسوده هيچ مشتري ندارد و هيچ شرايطي هم براي معاوضه آنها پيش بيني نشده است و با بروز خشكسالي،‌ وضعيت كمباين‌داري هم بحراني شده است.

وي با بيان اينكه كمباين‌هاي قديمي براي مزارع ديم با ميزان كاركرد دو تا سه تن در واحد سطح پيش بيني شده است،‌ ادامه داد: كمباين‌هاي قديمي واقعاً‌ پاسخگوي برداشت 11 تن محصول در واحد سطح نيست و حجم ريزش‌هاي آنان خسارت‌هاي بسيار زيادي به كشور وارد مي‌كنند. بنابراين بازسازي ناوگان كمباين كاملاً به نفع كشور و دولت است.

اين كمباين دار مرودشتي خاطرنشان كرد: كمك به كمباين دار بايد از چارچوب ديوارهاي ادارات و شركت‌هاي تعاوني خارج شود و مهندسان بايد در مزارع سراغ كمباين دار را بگيرند نه اينكه در اتاق‌هاي كولر دار،‌ شعار حمايت از كشاورز و كمباين دار بدهند.

وي ادامه داد: بارها پيشنهاد داده‌ايم كه دو يا سه كمباين قديمي را از ما تحويل بگيرند و يك كمباين مدرن را جايگزين كنند و مابقي قيمت را با اقساط كمتر دريافت كنند.

بهمني گفت: چه اشكالي دارد دولت بخشي از قيمت كمباين‌هاي مدرن به صورت يارانه به كمباين دار بپردازد؟ منافع آن به كشور بر مي‌گردد.

وي اظهار كرد: تا ديروز شريك خودكفايي گندم بوديم اما حالا منافع آن و كمباين‌هاي مدرن را به بازنشسته‌هاي آموزش و پرورش و نيروهاي مسلح واگذار مي‌كنند.

اين فعال بخش كشاورزي بيان كرد: من،‌ برادران و فرزندانم كه عمري را روي كمباين از خوزستان تا مرزهاي بازرگان در شمال غرب و سرخس در شمال شرق درو كرده‌ايم، بايد منتظر بمانيم تا خانمي تماس بگيرد و بگويد « بيائيد راننده كمباين من شويد»! خانمي كه حتي نمي‌تواند از كمباين بالا برود.

وي اضافه كرد: قبلاً‌ داشتن گواهينامه رانندگي كمباين و سابقه فعاليت ملاك واگذاري كمباين بود اما حالا پول و ثروت ملاك واگذاري شده است!

بهمني با انتقاد از عملكرد شركت تعاوني كمباين داران استان فارس گفت: شركت تعاوني كمباين داران فارس بزرگترين شركت تعاوني مرتبط در كشور است و به رغم توسعه سرمايه‌هاي مالي و فيزيكي شركت اما هيچ حمايت جدي از كمباين دار نمي‌شود.

وي افزود: مدير اين شركت تعاوني آدم خوبي است اما هيچ حمايتي از اعضا صورت نمي‌گيرد و هيچ كمباين داري را سراغ نداري كه بيمه باشد.

اين كمباين دار مرودشتي اضافه كرد: به تازگي از طريق پيامك به ما اطلاع داده‌اند كه سالي يك ميليون تومان بدهد و بيمه شويد!

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با ابراز نگراني از طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: كمباين فاقد كارت سوخت است و براي فعاليت‌ در هر منطقه‌اي بايد يك روز در صف اداره كشاورزي و شركت نفت آن منطقه باشيم تا حواله سوخت بگيريم.

بهمني اضافه كرد: اگر از شهر مرودشت به سعادت شهر كه در همسايگي آن است براي درو تغيير مكان بدهيم، باز هم بايد يك روز در صف سوخت بمانيم، تا حواله گازوئيل بگيريم.

وي ادامه داد: هيچ كس نيست از ما بپرسد ساليانه 700 تا 800 هكتار مزرعه را با كدام سوخت درو مي‌كند؟ هرچه فرياد مي‌زنيم كه براي كمباين هم كارت سوخت صادر كنيد و مطابق كاركرد هر كمباين،‌ كارت‌ها را شارژ كنيد،‌ كسي به حرفمان گوش نمي‌دهد.

بهمني افزود: هيچ كس نيست به فريادمان برسد تا از مشكل صفوف سوخت در شهرهاي مختلف نجات پيدا كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha