نماينده اتاق بازرگاني در كميته كاهش قيمت تمام شده با ارائه 130 راهكار اين كميته براي منطقي كردن قيمتها، وظايف وزارتخانههاي بازرگاني، كار، صنايع و راه و همچنين معاونت برنامهريزي رييس جمهور و سازمان صداوسيما براي كاهش قيمت تمام شده را بيان كرد.
احمد پورفلاح در گفتوگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره نهضت كاهش قيمت تمام شده بعد از بيان وظايف وزارتخانههاي اقتصاد و نيرو و همچنين بانك مركزي در منطقي كردن قيمتها، به بازنگري در قانون كار و انعطاف در استخدام و اخراج اشاره كرد و گفت: بازنگري در قانون كار و رعايت حقوق براي دو قطب كارپذير و كارآفرين، ايجاد انعطافپذيري در استخدام و اخراج نيروي كار، توسعه مشاغل پارهوقت و مشاركتي، استقرار نظام دستمزد مبتني بر بهرهوري در بنگاهها و بازنگري در نحوه تعيين حداقل دستمزد و ساماندهي تعطيلات رسمي با رويكرد كاهش هزينههاي موثر از جمله موارد مدنظر كميته كاهش قيمت تمام شده است.
به گفته او، تعامل بيشتر با اقتصاد جهاني و فراهم كردن بسترهاي مناسب براي تجارت بيشتر بنگاهها با خارج، كاهش تدريجي و منطقي كردن تعرفههاي وارداتي كالاهاي نهايي، كاهش تعرفه مواد اوليه و واسطهاي غيرقابل جايگزين مورد نياز توليد داخل، تاسيس مراكز بارانداز و عمده فروشي كالا، اجراي برنامههاي بهبود بهرهوري در واحدهاي صنفي مانند اعطاي نشان به واحدهاي صنفي نيز از ديگر موارد مورد توجه در اين نهضت است كه اينها وظايف دو وزارتخانه بازرگاني و كار است.
پورفلاح درباره وظايف اين دو وزارتخانه ادامه داد: از جمله وظايف ديگر اين دو وزارتخانه راهاندازي كلينيكهاي بهرهوري بازرگاني، ارتقاي سطح آموزشهاي حرفهيي، كاهش ضايعات و بهبود كيفيت، نوسازي تكنولوژيكي ماشينآلات و تجهيزات، تنظيم بازار كالاهاي استراتژيك و مرجع، ايجاد شركتهاي تخصصي صادرات، ايجاد خوشههاي صادراتي و ارائه خدمات لجستيكي مورد نياز، رفع موانع توسعه تجارت الكترونيك، ثبت سفارش نكردن و ترخيص واردات فنآوريهاي منسوخ و اولويت دادن در پرداخت تسهيلات اعتباري براي خريد فنآوريهاي نوين است.
*وظيفه معاونت برنامهريزي رييسجمهور
اين فعال بخش خصوصي در ادامه وظايف معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري در كاهش قيمت تمامشده را برشمرد و افزود: وظيفه طراحي و اجراي نظام جامع بستهبندي، طراحي نظام اعطاي جايزه ملي به ايدههاي جديد كاهش قيمت تمام شده، اجراي برنامههاي كاهش قيمت تمام شده در شركتها، سازمانها و موسسات دولتي، تاكيد بر استقلال تصميمگيري مدير عامل و هيات مديره بنگاهها در مقابل مداخلات سياسي و حكومتي يا تحميل نكردن هزينههاي مداخلات سياسي و حكومتها به بنگاهها نيز برعهده معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور گذاشته شده است.
وي هدايت افكار عمومي را نيز وظيفه صدا و سيما دانست و بيان كرد: صدا و سيما مسووليت هدايت افكار عمومي در جهت كاهش هزينههاي مبادله و ترويج روشهاي كاهش قيمت تمام شده را برعهده گرفته است.
* وظايف وزارت صنايع
عضو كميته كاهش قيمتتمام شده وظايف وزارت صنايع و معادن بهعنوان اصليترين محور اين طرح كه عمده صنعتگران با اين وزارتخانه سرو كار دارند را نيز مواردي مانند استفاده از صرفههاي مقياس از طريق تعيين بهينه توليد در صنايع، توسعه پيمانكاريهاي فرعي بين واحدهاي كوچك و مكمل صنايع بزرگ، توسعه شبكه و خوشههاي صنعتي و توسعه صنايع بستهبندي مواد غذايي و كشاورزي برشمرد.
* وظايف وزارت راه
پورفلاح در ادامه وظايف وزارت راه را نيز مواردي مانند اصلاح فرآيند حمل و نقل و توزيع و شفافسازي قيمتهاي خدمات حمل و نقل برشمرد و عنوان كرد: مديريت نظارت بر بهاي خدمات حمل و نقل، نوسازي و اصلاح ناوگان و زيرساختهاي حمل و نقل، توسعه و تجهيز بنادر، گمركات و ترمينالهاي كانتينري و ايجاد فضاي رقابتي جهت ارائه خدمات بندري از طريق افزايش تعداد اپراتورهاي بندري در هر يك از بنادر، بهكارگيري نرمافزارهاي متناسب بهمنظور افزايش يكپارچگي و قابليت رهگيري بار براي صاحبان كالا نيز وظايف ديگر وزارت راه است.
وي اضافه كرد: استفاده از خدمات حمل و نقل كشورهاي همسايه در اوج تقاضا و ارائه خدمات حمل و نقل به آنها در قالب موافقتنامههاي همكاري متقابل، طراحي شبكه يكپارچه ترانزيت در كريدورهاي شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب و رفع موانع پس كرايهاي و توسعه محور ترانزيت شرق را نيز وزارت راه بايد محقق كند.
اين عضو كميته كاهش قيمت تمام شده خاطرنشان كرد: در صورت تصويب اين وظايف و راهكارهاي كاهش قيمت تمام شده در دولت، اجراي اين موارد براي دستگاههاي ذيربط الزامي خواهد شد. البته وضعيت اينگونه نيست كه بتوان براي همه دستگاهها يك نسخه پيچيد.
به گفته او، اين راهكارها در صورتي اثرگذار خواهد بود كه بخش خصوصي و دولت و فعالان خرد و كلان حوزه صنعت اجراي اين راهكارها را در دستور كار خود قرار داده و از آن پشتيباني كنند.
* مهار تورم، الزام تحقق كامل كاهش قيمت تمام شده
پورفلاح در ادامه سخناني هم درباره لطمات رفاهي قشر ضعيف بيان كرد و گفت: به عقيده كارشناسان و تحليلگران صنعتي بالا بودن قيمت تمام شده محصولات داخلي، فشار زيادي بر مصرفكنندگان كشور وارد كرده و با توجه به نرخهاي تورم دو رقمي، قشر ضعيف جامعه لطمات رفاهي زيادي را تحمل كرده است. بنابراين مهار تورم يكي از الزامات تحقق كامل و اثر بخش برنامههاي كاهش قيمت تمام شده است.
وي تصريح كرد: در اقتصاد ايران، علاوه بر اينكه قيمت تمام شده در بخش توليد قابل رقابت با كشورهاي خارجي نيست، فاصله زيادي نيز بين قيمت توليدكننده و قيمت مصرفكننده در بازار وجود دارد كه ريشه در عواملي مانند نظام نامناسب توليد و توزيع، اشكالات سيستم حملونقل و انبارداري، نبود سيستم اطلاعرساني و شفاف نبودن اطلاعات مربوط به سطح كيفيت و قيمت كالاها و خدمات، بالا بودن هزينههاي اجاره و بهرهوري پايين در واحدهاي صنفي دارد.
اين فعال بخش خصوصي در پايان متذكر شد: شناخت ريشههاي مشكلات و اتخاذ سياستهاي مناسب و اجراي صحيح آنها براي كاهش قيمت كالاها و خدمات ضروري است.
انتهاي پيام


نظرات