• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8905-16317
  • خبرنگار : 71060

بني‌اعتماد در نمايش مستند «حياط خلوت خانه خورشيد»: تصاوير واقعي جامعه جايي براي بروز ندارند

بني‌اعتماد در نمايش مستند «حياط خلوت خانه خورشيد»:
تصاوير واقعي جامعه جايي براي بروز ندارند

رخشان بني‌اعتماد گفت: آنچه در مستند «حياط خلوت خانه خورشيد» به نمايش درآمده واقعيتي است كه هيچ كجا ديده نمي‌شود، همانطور كه بقيه تصاوير واقعي جامعه ما هم جايي براي بروز ندارند.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران پس از نمايش مستندش كه شامگاه گذشته ـ 26 مرداد ماه ـ در خانه هنرمندان ايران برپا بود، با بيان اين مطلب ادامه داد: نه‌ تلويزيون ما به نمايش اين تصاوير مي‌پردازد و نه فضاي سينماي مستند فرصتي براي ديده‌شدن دارد. بدين ترتيب واقعيات جامعه ما هميشه بايد به شكل راز باقي بماند.

بني‌اعتماد گفت:آنچه در اين فيلم به تصوير كشيده‌ام بخش كوچكي از مشكلات و بلاهايي است كه بر سر زنان معتاد مي‌آيد.

بنا بر اين گزارش، اين نمايش با استقبال گسترده مخاطبان همراه بود و در ابتدا رخشان بني‌اعتماد ضمن عذرخواهي از تماشاگراني كه به دليل ازدحام جمعيت،جاي براي نشستن نداشتن و فيلم را با كيفيت صداي نامطلوب ديدند، گفت:خوشحالم كه چنين جمعيتي براي ديدن يك فيلم مستند آمده‌ است و اميدوارم اين اتفاقات در سينماي مستند كشور دائما تكرار شود. چرا كه اين سينما پتانسيل كشف نشده‌اي دارد و چون تاكنون محلي براي نمايش نداشته، كمتر ديده شده است.

وي با اشاره به اينكه اين مستند در قالب مجموعه‌ي ده قسمتي «تهران من»ساخته شده، توضيح داد: تهران را مي‌شد از زواياي مختلفي مورد بررسي قرار داد. اما آنچه من يافتم و در اين فيلم به نمايش درآوردم وراي درد و رنج و تلخي، آسيب روزافزون زنان معتاد و عدم حمايت و كارآيي سازمانهاي دولتي فعال در اين زمينه بود.سازمانهايي كه جوابگوي هيچ يك از اين آسيب‌هاي روز افزون نبوده و نيستند.در كنار اين رنج و درد و تلخي، انرژي فوق‌العاده ليلي ارشد و سرور منشي‌زاده ـ مسئولان خانه خورشيد ـ از نكات مثبتي بود كه در اين كار با آن مواجه شدم.

رخشان بني‌اعتماد در اين ساخته‌ي مستندش روايتي يک ساعته از «خانه خورشيد» به عنوان «مرکز گذري کاهش آسيب‌هاي اعتياد زنان» دارد، مکاني که در دروازه غار تهران قرار گرفته‌ است و به‌ عنوان مکان امن گروهي از زنان آسيب‌پذير اجتماعي تحت نظارت بهزيستي اداره مي‌شود.

اين كارگردان گفت: هميشه فكر مي‌كنم در برابر ناكارآمدي نهادهاي دولتي اگر انرژي فردي عده‌اي مانند منشي‌زاده و ارشد نباشد، معلوم نيست چه بر سر ما بيايد. هميشه و هميشه براي افرادي اينچنين گمنام كه تا اين اندازه براي جامعه فعاليت مي‌كنند احترام قائلم و در اين فيلم من و گروه سازنده هر روز ده‌ها بار در برابر تلاشهاي آنها سر تعظيم فرود مي‌آورديم.

اين كارگردان در بخش ديگري از اين نشست، نمايش «حياط خلوت خانه خورشيد» را به ستاره فرمانفرمائيان مادر مددكاري علمي ايران تقديم كرد و او را از جمله افرادي كه حق بزرگي بر گردن فعاليت‌هاي مددكاري داشته‌اند، معرفي كرد.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست و در پاسخ به سوالي كه درباره فضاي تلخ اين فيلم مطرح شده بود، رخشان بني‌اعتماد گفت: به شدت مخالفم كه تلخي اين فيلم بيش از متن موقعيت آن است. تنها نقطه اميدي كه در اين زمينه مي‌توان يافت حضور افرادي است كه بدون آنكه به دنبال نام و نشان باشند تلاش مي‌كنند تا بخش آسيب‌ديده جامعه را تا حدي ترميم كنند. اگر ما از اين زاويه نگاه كنيم اين فيلم كمي هم حس اميد دارد. اما در كل براي تلخي فيلم از ابتدا هيچ تصميمي نداشتم و هر آنچه كه در اين فيلم ديديم اتفاقاتي است كه طي مدت ساخت رخ داده است.

وي ادامه داد: ميزان تلخي زندگي زناني كه در خيابانها مي‌خوابند، كتك مي‌خورند، مورد تجاوز قرار مي‌گيرند،‌تحقير مي‌شوند و ... موقعيت دردناكي است كه اگر با وجود تمام اين موارد من مي‌خواستم ذره‌اي اميد را در اين وضعيت پيدا كنم، نشان از بلاهت‌ام بود.

رخشان بني‌اعتماد در پايان سخنانش درباره روند فعاليتهاي« خانه خورشيد» توضيحاتي داد و گفت: با وجود اينكه در اين خانه آسيب‌ديده‌ترين و مظلوم‌ترين زنان حضور دارند، مسوولان «خانه خورشيد» به گونه‌اي باآنها برخورد مي‌كنند كه هيچ وقت كسي حس صدقه‌گرفتن نداشته باشد. آنچه در اين خانه انجام مي‌شود از سر احترام است و اگر نظير اين نهاد در بخشهاي ديگر شهر و شهرستانها هم تاسيس شود، نكته بسيار مثبتي است. چرا كه جامعه به شدت نيازمند اين نوع فضاهاست.

در اين نشست،ناصر صفاريان ـ مستندساز و منتقد حاضر در جلسه ـ بود و دو بانوي مسئول خانه خورشيد، ليلي ارشد و سرور منشي‌زاده نيز حضور داشتند.

در بخش ديگري از اين نشست ليلي ارشد از مسوولان « خانه خورشيد» در سخناني كوتاه خطاب به تماشاگران گفت:آنچه در مستند «حياط خلوت خانه خورشيد»ديديد، كاملا واقعي و بدون هيچ اغراقي بوده است و تنها بخش كوچكي از مشكلات بسيار زنان معتاد را بيان مي‌كند.

وي در عين حال به عدم همراهي و حمايت نهادهاي مختلف دولتي از جمله ثبت احوال، بيمارستانها، نيروي انتظامي و ... اشاره كرد.

سرور منشي‌زاده از رخشان بني‌اعتماد، شهرداري منطقه 12، مهندس كرمي و ساير افرادي كه در انجام اين وظيفه با او سهيم شده‌اند، تشكر كرد.

به گزارش ايسنا، در اين برنامه كه به همت انجمن تهيه‌كنندگان سينماي مستند ايران برگزار شد، به دليل ازدحام تماشاگران عده‌اي براي ديدن اين فيلم در سالنهاي خانه هنرمندان نشسته و فيلم را از طريق مانيتورهاي سالن دنبال كردند.

در اين نمايش سينماگراني چون محسن عبدالوهاب، محمدرضا مقدسيان، محبوبه هنريان،‌منوچهر مشيري، اصغر بيچاره و ... حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha