• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8908-02514

در مراسم دومين سالگرد درگذشت عنوان شد: راه‌اندازي جايزه‌اي بين‌المللي به نام «طاهره صفارزاده»

در مراسم دومين سالگرد درگذشت عنوان شد:
راه‌اندازي جايزه‌اي بين‌المللي به نام «طاهره صفارزاده»

مراسم بزرگداشت طاهره صفارزاده - شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن - در دومين سالگرد درگذشتش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه با عنوان «شاعر بيداري» عصر روز گذشته (دوشنبه، سوم آبان‌ماه) در سالن اجتماعات انجمن قلم برپا شد، محسن پرويز - معاون فرهنگي پيشين وزير ارشاد و رييس هيأت مؤسس انجمن قلم - در سخناني گفت: طاهره صفارزاده جزو اعضاي اوليه‌ي انجمن قلم و مايه‌ي مباهات و افتخار ما در اين انجمن بود.

او افزود: ترجمه‌ي قرآن يكي از كارهاي بزرگ صفارزاده بود كه متأسفانه آن‌طور كه بايد، به آن پرداخته نشد. در ايامي كه او غرق در ترجمه‌ي قرآن بود، وقتي به حضورش مي‌رسيديم، كاملا همراه بودن با خدا در لحظه لحظه‌ي زندگي‌اش مشهود بود.

پرويز همچنين عنوان كرد: رفتار و كردار اين شاعر و مترجم قرآن براي ما درس‌آموز بود و احساس مي‌كرديم اين‌كه مي‌گويند انسان آفريده شده براي اين‌كه خدا را عبادت كند، تجلي‌اش در لحظات زندگي صفارزاده بود.

رييس هيأت مؤسس انجمن قلم گفت: جا داشت وقتي يكي از مفاخر واقعي ما از دنيا رفت و حتا در زماني كه در قيد حيات بود، يك جايزه‌ي بزرگ ادبي در سطح بين‌المللي به نام او راه‌اندازي شود؛ اما در اين زمينه قصور كرديم.

او افزود: راه‌اندازي اين جايزه يكي از راه‌هايي است كه مي‌توان به وسيله‌ي آن، نام اين شاعر و پژوهشگر بزرگ را زنده نگه داشت.

پرويز با بيان اين‌كه ما اين پيشنهاد را در انجمن قلم مطرح كرده و از مجاري ديگر پي‌گيري خواهيم كرد، گفت: همانند طاهره صفارزاده در ساير كشورهاي جهان هم كم‌تر كسي را داريم كه هم ذوق ادبي و هنري داشته باشد و هم تحصيلات آكادميكش در سطح بالايي باشد.

او در پايان ابراز اميدواري كرد كه بتوانيم با اهتمام بيش‌تر، نام و خاطره‌ي اين شاعر و مترجم قرآن را زنده نگه داريم.

در ادامه، منيژه آرمين ـ نويسنده ـ با اشاره به شخصيت طاهره صفارزاده گفت: شخصيت اين شاعر و پژوهشگر بزرگ را مي‌توان در ميان شعرهايش يافت.

او افزود: در زماني كه در خدمت صفارزاده بودم، اشعار او را به خاطر بينش اجتماعي كه داشت، در مقاله‌اي مورد بررسي قرار دادم كه مورد تأييدش قرار گرفت.

آرمين با اشاره به بخش‌هايي از اين مقاله، دوران مختلف شعري طاهره صفارزاده را مرور كرد و ويژگي‌هاي آن را برشمرد.

او همچنين گفت: شعرهاي طاهره صفارزاده با بينش‌هاي اجتماعي عجين شده بود و من در تمام احوال، اين امر را مي‌ديدم.

اين نويسنده اظهار كرد: از كودكي اين بينش كه نبايد زير بار حكومت ظلم برود، در او شكل گرفت و ما در دفتر اول با شاعري روبه‌رو بوديم كه عليه حكومت ظلم زمان خود خروشيد. اما رفته رفته در دفتر دوم، شاعر با ديدگاه‌هايي تازه مواجه مي‌شود، آهنگ شعري او غناي بيش‌تري پيدا مي‌كند و در برخي شعرها رسوم غلط را زير سؤال مي‌برد.

به گفته آرمين، در اين زمان، صفارزاده حتا در شعرهايي كه به مسائل عاشقانه مي‌پردازد، باز هم مسائل اجتماعي را از نظر دور نمي‌دارد.

او افزود: صفارزاده در دوره‌اي ديگر، شاعر روشنفكري است كه به مذهب گرايش دارد؛ اما اين گرايش با مبارزه همراه است. در همين دوره است كه صفارزاده شعرهايي به زبان انگليسي سروده و مسائل اجتماعي و استعماري در آن‌جا مطرح مي‌شود.

آرمين در ادامه گفت: در دوره‌اي ديگر، شعرهاي او به شدت سياسي مي‌شود و در جايي ديگر به وضع فلسطيني‌ها و فقر سياه‌پوستان آفريقا اشاره مي‌كند.

او تصريح كرد: صفارزاده از شاعراني است كه واژگان و مفاهيم تازه‌اي را در شعر آورده است.

اين نويسنده شعر «سفر اول» را نقطه‌ي عطفي در دوران شاعري صفارزاده عنوان كرد و گفت: صفارزاده هميشه در اشعارش زنده است.

سيدعلي موسوي گرمارودي نيز همراه و همدل بودن با طاهره صفارزاده را از افتخارات خود دانست و گفت: صفارزاده چهره‌ي برجسته و بزرگواري است و اگر شاعران كشورمان را به دو دسته‌ي لفظ‌گرا و معناگرا تقسيم كنيم، صفارزاده بي‌شك يكي از شاخص‌ترين شاعران معناگراست.

او افزود: بزرگاني مثل صفارزاده چهره‌ي جهاني از كشور ما هستند و بايد همه‌ي جنبه‌هاي روحي، قلبي و فكري‌شان بازشناخته شود و روي كاغذ بيايد تا ياد و يادگارهايي به نام آن عزيزان در دسترس عموم قرار گيرد.

اين شاعر اظهار كرد: سازش‌ناپذيري يكي از ويژگي‌هاي شاخص اين شاعر بود. در زماني كه به چيزي ايمان داشت، به هيچ وجه كوتاه نمي‌آمد و نمونه‌هايش را حتا بعد از انقلاب هم در شعرهايش مي‌توان ديد.

به گفته گرمارودي، صفارزاده اولين كسي است كه با درايت كامل، سنجش و كارشناسي واقعي كار كرد تا براي تمام رشته‌هاي دانشگاهي، زبان انگليسي خاص آن رشته را تأليف كند.

او صفارزاده را بنيان‌گذار اصلي حوزه‌ي هنري عنوان و خاطرنشان كرد: ما عضو كانون نويسندگان بوديم كه اغلب گرايش چپ داشتند؛ اما كانون فرهنگي نهضت اسلامي را راه‌اندازي كرديم كه آن كانون اولين كانون اهل قلم بود كه عزل شاه، اولين اعلاميه‌ي آن بود.

اين شاعر در ادامه بخش‌هايي از نقدي را كه در سال 1350 بر شعر صفارزاده نوشته بود و در مجله‌ي «نگين» چاپ شده بود، خواند و گفت: طاهره فروغي برتر در شب شعر كشور است.

در ادامه‌ي اين مراسم، پيام تسليت احمد مسجدجامعي كه به جلال صفارزاده - برادر طاهره صفارزاده - تحويل داده شده بود، خوانده شد.

مسجدجامعي در اين پيام با تسليت فقدان طاهره صفارزاده، از اين‌كه به دليل شركت در جلسه‌اي، نتوانسته بود در اين مراسم شركت كند، عذرخواهي كرده بود.

همچنين غزل تاجبخش، عباس براتي‌پور و مهديه الهي قمشه‌اي در اين مراسم به شعرخواني پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي و حميد سبزواري از جمله شركت‌كنندگان در اين مراسم بود كه با همكاري انجمن قلم و خانه‌ي كتاب برگزار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha