رضا كيانيان در جمع خبرنگاران: حضورم در عرصه تجسمي به معناي خسته شدن از بازيگري نيست
رضا كيانيان كه اين روزها با برپايي نمايشگاه «قار سوم» مهمان گالري «ماه مهر» است، گفت: حضور من در عرصه هنرهاي تجسمي به معناي اين نيست كه از بازيگري خسته شدهام و سراغ كار ديگري آمدهام.
به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند تئاتر، سينما و تجسمي كه عصر 13 آذرماه در نشست خبري نمايشگاه «قار سوم» سخن ميگفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: عكاسي يا نوشتن به همان اندازه بازيگري برايم مهم است. همچنان كه در سينما هم كارهاي مختلفي انجام ميدهم و همه اين كارها را با تمام وجودم به سرانجام ميرسانم.
كيانيان دربارهي انتخاب «كلاغ» به عنوان موضوع دومين نمايشگاه انفرادي عكس خود توضيح داد: اين پرنده را دوست دارم. هيچ عكاسي را پيدا نميكنيد كه از كلاغ عكس نگرفته باشد، حجم كلاغ به لحاظ زيباييشناسانه در فضا جالب است.
او با اشاره به اسطورههاي گوناگوني كه دربارهي كلاغ وجود دارد، ادامه داد: اين اسطورهها را دوست دارم، به ويژه اين كه در مورد كلاغ، خرس و مار در ملل مختلف، اسطورههاي بسياري وجود دارد و اين اسطورهها در سرزمينهاي گوناگون مشابه يكديگر هستند. از سوي ديگر باورهاي عجيب مردم دربارهي كلاغ برايم جالب بود، بنابراين نمايشگاه من از اين باورها و اسطورههاي مردمي ميآيد و نامش را گذاشتهام «قار سوم: اتفاق ميافتد».
اين هنرمند در ادامه تاكيد كرد: هدفم از برپايي اين نمايشگاه شناساندن كلاغ و عكاسي صرف از اين پرنده نيست چرا كه در دوره معاصر دربارهي هر سوژه، هزاران عكس وجود دارد و از اين نظر عكاسي خيلي مشكل است، زيرا بايد عكسهايي بگيري كه پيش از آن كسي نگرفته باشد و اين يكي از كارهايي است كه من در ثبت اين تصاوير انجام دادهام.
كيانيان توضيح داد: ميخواستم لحظاتي از كلاغ را ثبت كنم كه به گرافيك خاصي رسيده باشد و با اين عكاسي و گرافيك، مفهومي در ذهن مخاطب شكل بگيرد كه با كمك موسيقي و چيدمان آن را كامل ميكنم.
او با اشاره به نوع عكاسياش در اين نمايشگاه اضافه كرد: وقتي با سرعت پايين عكاسي ميكنيد، عكسها فلو ميشود، اما در عكاسي مدرن فلو بودن هم مانند فوكوس ميتواند ارزشمند باشد، چرا كه ما را به گرافيك ميرساند. آن شيوه عكاسي كه عكس نبايد فلو باشد، يا دست عكاس نبايد تكان بخورد، مربوط به حوزه ديگري از عكاسي است اما در عكاسي خالص ميتوان از هر چيزي استفاده كرد، مهم اين است كه چه چيزي را به عنوان اثر نهايي در مقابل چشم تماشاگر ميگذاريد.
اين بازيگر سينما در پاسخ به پرسشي دربارهي تاثير شهرتش در استقبال مخاطبان از نمايشگاههاي تجسمياش گفت: هر بازيگري براي به دست آوردن شهرت زحمت ميكشد. من 60 سال سن دارم و از دبيرستان در گروههاي حرفهاي تئاتر كار كردهام. شهرت چيزي نيست كه از آسمان با چتر روي دوش آدم فرود بيايد. البته به جز برخي موارد كه براي عدهاي شهرت دفعي ايجاد ميشود، اما شهرت من دفعي نيست. براي آن سالهاي سال زحمت كشيدهام و صاحب ديد شدهام و نميتوان سالها زحمت و تلاش مرا زير سوال برد.
رضا كيانيان در بخش ديگري از اين نشست دربارهي مفهوم اين نمايشگاه توضيح داد: شرايط كشور ما در حال گذار است، اما در جهان چيزي عميقتر وجود دارد كه همان برهوت جهاني و سكوت آن است. مهم اين است كه مخاطب نمايشگاه، مفهومي از آن بگيرد. براي من مهم اين بود كه بازديد كننده با آمدن به نمايشگاه از فضاي بيرون جدا شود و در اين نمايشگاه حس خودش را پيدا كند.
او كه پيش از اين نمايشگاه «عكسهاي تنهايي» را برگزار كرده است، يادآور شد: در نمايشگاه قبلي هم اين نكته را گفتم كه براي من جزئيات مهم است، چرا كه كليات قرنهاست كه گفته ميشود. كليات زماني معني پيدا ميكند كه به زندگي روزمره ما يعني همان جزئيات ترجمه شود. زندگي و تفكر را جزئيات ميسازند. من هم با برگزاري نمايشگاههايم مخاطب را به ديدن دوبارهي جزئيات دعوت ميكنم.
كيانيان در پاسخ به پرسشي دربارهي هدف نمايشگاهش توضيح داد: هدف هيچ هنرمندي بيان يك مساله اجتماعي نيست زيرا خلق اثر هنري خود يك هدف است. اين نگاه مخربي است كه خلق اثر هنري را در خدمت چيز ديگري بدانيم چرا كه هنر، هنر است و در خدمت چيز ديگري نيست.
او كه پيش از اين نمايشگاه دستساختههاي چوبيش را با نام «دوباره نگاه كن» برپا كرده است، دربارهي ثبت رنجهاي بشري در عكسهايش گفت: عكاسي مربوط به رنجهاي بشري به حوزه ديگري از عكاسي مربوط ميشود كه حوزه من نيست. حوزه من همين نمايشگاههايي است كه برپا كردهام، چون من اين حوزهها را ميفهمم و در اين حوزهها خلاقيت دارم. رنجهاي بشري را در بينهايت شكل ميتوان نشان داد. براي صحبت از رنجهاي بشري لازم نيست حتما عكاسي كنيم.
كيانيان همچنين دربارهي تكراري بودن عكسهاي نمايشگاه «قار سوم» گفت: كل قصههاي جهان، 35 داستان است اما اين قصهها به طور مرتب در طول تاريخ تكرار ميشود و اينچنين است كه هنر همچنان ادامه دارد. هنرمند نميتواند اثر هنري خلق نكند، چرا كه او بارور ميشود و بايد به دنيا بياورد. بسياري از هنرمندان وقتي نميتوانند اثر هنري خلق كنند، بيمار ميشوند. منطق دنياي هنر با منطق زندگي روزمره متفاوت است.
نويسنده كتابهايي همچون «بازيگري» و «شعبده بازيگري» همچنين با اشاره به علاقهمندياش به حوزههاي گوناگون هنري يادآور شد: وقتي كتاب مينويسم، به معناي اين است كه نويسنده هستم. وقتي عكس ميگيرم به معني اين است كه عكاسم. بنابراين حضور من در اين عرصهها به معناي آن نيست كه به اين عرصهها گريز زدهام. زماني كه از تئاتر به سينما رفتم عدهاي به من گفتند تو از تئاتر آمدهاي. نميفهمم چرا بايد مدام عرصههاي مختلف هنري را با يكديگر مقايسه كنيم. هر پديده را بايد با خودش مقايسه كرد. وقتي در عرصه تجسمي كار ميكنم آن را بايد در همين عرصه مقايسه كرد نه با بازيگري.
او همچنين با اشاره به تفاوتهاي نمايشگاه قبلياش با نمايشگاه حاضر متذكر شد: نمايشگاه «عكسهاي تنهايي» در حوزه فاين آرت يا هنرهاي زيبا ميگنجيد. براي برپايي آن نمايشگاه چهار سال روي پوست درختان كار كرده بودم كه در نهايت بيشتر بر روي پوست درخت كاج و اكاليپتوس متمركز شدم و عكسهاي نمايشگاه «عكسهاي تنهايي» حاصل همين تمركز بود. در آن نمايشگاه كشف زيبايي مهم بود. تصاويري را نشان ميدادم كه بارها ديده بوديد اما نگاهش نكرده بوديد و از شما دعوت ميكردم تا بار ديگر آن تصاوير را نگاه كنيد.
كيانيان ادامه داد: دوست داشتم دومين نمايشگاه انفراديام در حوزه مفهومي باشد. علاقهمند بودم در كنار اين عكسها، حتما چيدماني قرار بگيرد. براي همين منظور با برخي از دوستان فكر و مشورت كردم ولي به نتيجه نرسيدم تا اينكه آقاي سميعآذر، فاتك موسوي را به من معرفي كرد. كارهايمان را به يكديگر نشان داديم و با هم احساس نزديكي كرديم . از او خواستم ايدهاي براي چيدمان نمايشگاه بياورد. پيش از اين به چند حجم، فكر كرده بودم اما گفتند عكسها را تحتالشعاع قرار ميدهد. به همين دليل آنها را حذف كردم و بعد فاتك موسوي پيشنهاد چيدماني با نمك و پر كلاغ را مطرح كرد كه آن را بسيار دوست داشتم.
در ادامه اين نشست فاتك موسوي دربارهي همكارياش در برپايي اين نمايشگاه توضيح داد: آقاي كيانيان حس گروهي بسيار خوبي دارد كه اين حاصل حضور او در تئاتر است و خوشبختانه اين روحيه موجب شد نمايشگاه ماحصل خوبي داشته باشد.
موسوي كه چيدمان اين نمايشگاه را با استفاده از نمك و پر كلاغ انجام ساخته است، ادامه داد: از نمك به خاطر نمك بودنش استفاده نكردم بلكه آنچه ميبينيد سنگ نمك است و ماندگاري بسياري دارد و بعد به نظرم رسيد اين سفيديها برهوتي را كه ما به دنبال آن بوديم ايجاد ميكرد. در موسيقي هم آقاي كيانيان به دنبال فضاي خشك و برهوت گونه بود. ما براي ايجاد شوك در بازديد كننده در برخي مكانها فضاي زير پاي افراد را خالي گذاشتيم.
وي تاكيد كرد: در ساخت اين چيدمان برايم مهم بود چيدمان و فضاي كلي كار ساخته شود. قرار نبود هيچ يك از عناصر نمايشگاه به تنهايي ديده شود.
در ادامه صحبتهاي او، رضا كيانيان توضيح داد: در اين نمايشگاه دوست داشتم، خشكي، برهوت و بيانتها بودن فضا ساخته شود. چيدمان فاتك همراه با موسيقي به ساخت اين برهوت كمك كردند.
كيانيان با اشاره به علاقهمندياش به كارهاي گروهي يادآور شد: به كار گروهي بسيار اعتقاد دارم، چون فكر نميكنم يك نفر همه چيز است و اين اعتقاد را از تئاتر با خود آوردهام. براي من كسر شان نيست كه با گروهي كار كنم بلكه اين همكاري باعث افتخارم است. اميدوارم همچنان كه در اروپا هم گروههاي تجسمي با همراهي يكديگر جنبشهاي هنري را رقم زدند، در كشور ما هم چنين اتفاقاتي بيفتد.
اين بازيگر تئاتر و سينما دربارهي نوع افكت عكسهاي اين نمايشگاه تصريح كرد: روي كلاغها هيچ افكتي به كار نبردم. تنها افكت كامپيوتري، حذف زمينههاست. همه اين عكسها را دم غروب در وقت طلايي گرفتهام. در كل هر روز نيم ساعت فرصت عكاسي داشتم چون اين افكتها تنها در همان نور به وجود ميآيد. ضمن اينكه بايد اين افكتها را با سرعت پايين عكاسي كرد. نميخواستم زمينه آسمان در عكسها وجود داشته باشد بلكه خود كلاغ را ميخواستم. البته حذف زمينههاي آبي آسمان كار مشكلي بود، اما توانستيم اين كار را انجام دهيم و خود كلاغها را حفظ كنيم تا ضربهاي نخورند.
در پايان اين نشست ترانه جلالي فراهاني كه در بخش فتوشاپ به رضا كيانيان كمك كرده است، در توضيحات كوتاهي گفت: عكسها رنگي بود. ما آنها را سياه و سفيد كرديم. پسزمينهها را حذف كرديم كه كار مشكلي بود و بعد با استفاده از يك سري برنامهها، توناليتههاي خاكستري را حفظ كرديم اما عكسها به صورت طبيعي چنين بود. تمام اين حالتها و سايه روشنها در عكسها وجود داشت.
به گزارش ايسنا، نمايشگاه «قار سوم» تا روز 15 آذرماه در گالري ماه مهر برپاست. همچنين رضا كيانيان اين روزها با دو عكس در نمايشگاه «گوش ونگوگ برش دوم» در گالري 10 هم حضور دارد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات