• یکشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۰ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 9004-02959

توديع و معارفه‌ي رؤساي سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي انتقاد علي‌اكبر اشـعري از كم‌توجهي به كتابـخانه‌ي مـلي

توديع و معارفه‌ي رؤساي سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي
انتقاد علي‌اكبر اشـعري از كم‌توجهي به كتابـخانه‌ي مـلي

مراسم معارفه‌ي اسحاق صلاحي كجور - رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي - و توديع علي‌اكبر اشعري - رييس پيشين اين سازمان - امروز (يكشنبه، پنجم تيرماه) در ساختمان كتابخانه ملي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حبيب‌الله عظيمي - معاون كتابخانه ملي - در اين مراسم، اظهار كرد: اگر كتاب تاريخ سازمان اسناد و كتابخانه ملي را بررسي كنيم، مي‌بينيم كه فصلي در اين كتاب به صورت نمايان و بارز است و آن فصل دهه 80 است.

او ادامه داد: در دهه 80، دو واقعه مهم براي كتابخانه ملي رخ داد كه يكي افتتاح ساختمان كنوني كتابخانه ملي در اسفند 83 و دومين حادثه، تعيين علي‌اكبر اشعري به عنوان مديريت كتابخانه ملي توسط رييس‌جمهور بوده است.

او با اشاره به اين‌كه حضور اشعري در سازمان اسناد و كتابخانه ملي باب جديدي در روند مديريتي اين سازمان ايجاد كرد، عنوان كرد: تلاش‌هاي زياد اشعري باعث شد كتابخانه ملي به عنوان يك مؤسسه پژوهشي و علمي جايگاه والايي در كشورمان پيدا كند.

عظيمي افزود: از سال 84 علي‌اكبر اشعري به كتابخانه ملي آمد و فعاليت‌هايي كه در اين سازمان اتفاق افتاد، بسيار زياد بود كه در اين‌جا تنها به اشاره‌اي برخي از سرفصل‌هاي اين فعاليت‌ها اكتفا مي‌كنيم.

او ادامه داد: توسعه ارتباطات با مراكز علمي و پژوهشي و دانشگاهي، توسعه ارتباطات با پديد‌آورندگان آثار علمي اعم از ناشران و مؤلفان‌، گسترش و تعميق ارتباطات با مراجعان و محققان كتابخانه‌ي ملي‌، توسعه و گسترش نقش نظارتي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در رابطه با كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي كشور، سرعت بخشيدن به ارائه خدمات تخصصي به ناشران، ارائه كتاب‌شناسي ملي در قالب نرم‌افزار به كتابداران داخل كشور و راه‌اندازي كتابخانه ديجيتال براي اولين‌بار در كشورمان از فعاليت‌هاي اشعري در سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين پنج سال بوده است.

عظيمي گفت:‌ طي اين پنج سال كتابخانه ملي دو ميليون كتاب را در اختيار دارد و نزديك به يك ميليون منابع غيركتابي را معرفي مي‌كند و نقش فعالي در جمع‌آوري كتاب‌هاي خطي ارزشمند داشته است. همچنين فعاليت مؤثر در جهت دانشكده شدن گروه كتابداري و ارتقاي سطح كيفي رشته‌اي كه مظلوم واقع شده بود، از ديگر فعاليت‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي در اين پنج سال بوده است.

معاون كتابخانه ملي با اشاره به اين‌كه طراحي جامع اسنادي در دوره پنج‌ساله رياست اشعري صورت گرفته است، ادامه داد: همچنين تأسيس پژوهشكده اسناد و مبادله منابع و تفاهم‌نامه‌هاي علمي در دنيا و ايجاد مراكز ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي در كشورهاي ديگر و راه‌اندازي و تأسيس اتحاديه كتابخانه‌هاي ملي عضو اكو كه رياستش با علي‌اكبر اشعري بود و حضور فعال در سازمان جهاني آرشيو و مجامع ملي و بين‌المللي از ديگر فعاليت‌هاي رييس سازمان اسناد كتابخانه ملي است.

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام سيدمحمد ابهري به نمايندگي از كاركنان كتابخانه ملي با بيان اين‌كه برخورد علي‌اكبر اشعري با كاركنان، مديران و كارشناسان سازمان اسناد و كتابخانه ملي ويژگي‌هاي ارزشمندي دارد، اظهار كرد: در سال‌هايي كه در اين سازمان حضور داشتم، شاهد بودم كه بارها همكارانم از تواضع و فروتني اشعري سخن مي‌گفتند و برخوردهاي ايشان احترام‌آميز بود و خيلي مهم است كه در سازماني مدير به نيروي انساني توجه داشته باشد.

او عنوان كرد: اشعري به جواناني كه در سازمان اسناد و كتابخانه ملي حضور داشتند، فرصت مي‌داد تا با فضاي سازمان آشنا شوند و از نظرات آن‌ها استفاده مي‌كرد. همچنين به قديمي‌ترها كه تجربه‌هاي ارزشمندي داشتند، بسيار توجه مي‌كرد و در اين سال‌ها هر موردي كه با اشعري مطرح كرديم، ايشان اهميت دادند و در صورت لزوم، دست به اصلاح در آن مورد زدند.

ابهري با اشاره به دوره‌اي كه در كميته ملي حافظه جهاني حضور داشته است، عنوان كرد:‌ يادم مي‌آيد در كتابخانه مجلس خدمت مي‌كردم كه شنيدم برخي آثار اصيل‌مان توسط كشورهاي ديگر به ثبت رسيده است و از اين واقعه بسيار ناراحت شدم و تكاپوي زيادي كرديم و به كمك مسؤولان ديگر قرار شد كميته حافظه جهاني را راه‌اندازي كنيم كه اين كميته پس از پيوستن علي‌اكبر اشعري به ما و كمك‌هاي او در اين راستا، راه‌اندازي شد و در پي آن 19 اثر را در حافظه جهاني ايران به ثبت رسانديم و سه كارگاه آموزشي بين‌المللي برپا كرديم. در واقع، ايران محوري شد براي كشورهاي ديگر كه اگر مي‌خواهند آثارشان را به ثبت برسانند و در اين راه فعاليت كنند، از تجربيات ما استفاده كنند.

وي گفت:‌ همچنين مراكز اسنادي احساس مي‌كردند كه دسترسي آن‌ها به اسناد براي كارهاي پژوهشي سامان خوبي ندارد كه مجموعه پژوهشي براي اسناد در زمان مديريت اشعري راه‌اندازي شد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، علي‌اكبر اشعري - رييس پيشين سازمان اسناد و كتابخانه ملي - نيز با بيان اين‌كه اين جلسه را به عنوان جلسه توديع خود نمي‌داند، اظهار كرد: پنج ماه قبل، پايان كارم را اعلام كردم و مي‌توانم در رابطه با اين جلسه بگويم كه خودم را از هرگونه مسؤوليت اجرايي مبرا مي‌كنم.

او افزود: در بسياري از كشورهاي دنيا آرشيو ملي و كتابخانه ملي دو نهاد جدا از هم هستند؛ اما در برخي از كشورهاي ديگر مانند كانادا و ايران، آرشيو ملي و كتابخانه ملي در يك جا شكل مي‌گيرد و به همين دليل در دولت‌هاي قبل و اين دولت تأكيد بر اين بوده كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي زير نظر رييس‌جمهور فعاليت كند.

اشعري تأكيد كرد: اگر حضورم باعث اتفاقات خوبي در سازمان اسناد و كتابخانه ملي شده است، نشان مي‌دهد ظرفيت خيلي خوبي در اين سازمان وجود داشته و بنابراين بايد از تك تك كاركنان سازمان اسناد و كتابخانه ملي تشكر كرد.

او در ادامه گفت: اهميت سازمان اسناد و كتابخانه ملي اقتضا مي‌كرد زماني كه از پستم كناره‌گيري كردم و از آقاي احمدي‌نژاد خداحافظي كردم، كسي جايگزينم مي‌شد؛ اما متأسفانه اين اتفاق نيفتاد و پس از پنج ماه، روز جمعه به من خبر دادند كه قرار است مراسم معارفه و توديع انجام شود و خيلي خوشحال شدم. وجود يك مدير ارشد در رأس سازمان در لحظه‌هاي حساس بسيار ضروري است.

اشعري گفت: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار بود جلسه توديع و معارفه را روز دوشنبه برگزار كند كه به دليل سفر من به مكه، اين جلسه را به روز يكشنبه موكول كرد تا بتوانم شركت كنم و اين اتفاق خوبي بود؛ چرا كه مي‌توانم از همكارانم حلاليت بطلبم و فردا صبح راهي مكه بشوم.

رييس پيشين سازمان اسناد و كتابخانه ملي با تأكيد بر اين‌كه حجم كاري افراد در سازمان اسناد و كتابخانه ملي بيش از آني است كه بتوان گفت، اظهار كرد: اين را مي‌گذاريم براي ثبت خاطرات و اميدوارم خود همكاران نيز با نگارش خاطرات‌شان بتوانند فعاليت‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي را منعكس كنند.

او ادامه داد: در طول اين پنج سال، حجم فعاليت‌ها زياد شد؛ در حالي كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيرويي را اضافه نكرد؛ بلكه برخي نيروهايش نيز بازنشسته شدند و اين حجم كارها را براي همكاران‌مان زيادتر كرد.

اشعري گفت:‌ خدا را شكر مي‌كنم كه بار مسؤوليت بزرگ از دوشم برداشته شد و البته ما همه خادم و سرباز انقلابيم و تا آخرين نفس در اختيار انقلاب اسلامي هستيم، منتها تصميم گرفتم از اين به بعد ديگر هيچ مسؤوليت اجرايي را نپذيرم.

او در رابطه با رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي، اسحاق صلاحي، اظهار كرد‌: زماني كه فهميدم ايشان مي‌خواهند رياست اسناد و كتابخانه ملي را قبول كنند، احساس كردم كه مي‌توانند اين سازمان را در مسير درست پيش ببرند. سازمان متأسفانه به دليل كم‌اعتنايي برخي قواي دولت، با زحمت اين مسير را طي كرده است و به حمايت بيش‌تري نياز دارد. البته وقتي كسي تازه به سازماني وارد مي‌شود، عزيز است و بيش‌تر تحويلش مي‌گيرند. من نيز اوايل كه به سازمان اسناد و كتابخانه ملي آمده بودم، همين‌طور بودم و تحويلم مي‌گرفتند.

در ادامه مراسم، سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - گفت: در آغاز از طرف رييس‌جمهور و اعضاي هيأت امنا كه شامل وزير علوم و وزير آموزش و پرورش و خودم هستند، به خاطر وقفه‌اي كه در معارفه رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي صورت گرفت، عذرخواهي مي‌كنم. دليل اين وقفه شايد مسائل ادغام بوده است؛ اما به هر حال اين معارفه امروز صورت مي‌گيرد.

او در ادامه عنوان كرد: علي‌اكبر اشعري از بزرگوارني است كه سال‌هاي سال شاهد خدمات ارزشمندش بوده‌ايم و دوراني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دوراني در شهرداري و دوراني در انتشارات سروش و پنج سال در كتابخانه ملي فعاليت ‌كرده است.

حسيني گفت:‌ از علي‌اكبر اشعري تقدير مي‌كنم و فكر مي‌كنم هديه به آقاي اشعري و همه خدمت‌گزاران، سوره‌اي از قرآن كريم باشد.

او سپس با خواندن آيه 94 سوره انبياء و آيه‌اي از سوره مؤمنون، اظهار كرد: امثال اشعري سال‌ها براي اعتلاي اين مملكت گام برداشته‌اند و از همين الآن به ايشان مي‌گوييم كه حج‌تان مقبول باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود:‌ آماري كه در سال گذشته از بحث مطالعه از كشور ارائه شد و امسال هم تا ماه‌ها از سوي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ارائه مي‌شود، به اين شرح است كه ميزان سران مطالعه 76 دقيقه است و 18 دقيقه آن مربوط به مطالعه كتاب غيردرسي است و 5/15 مربوط به كتاب و 5/2 دقيقه آن مربوط به فضاي مجازي است، همچنين 12 دقيقه مربوط به قرآن و مفاتيح و ادعيه و 9/39 دقيقه روزنامه و 5/6 دقيقه مربوط به نشريات ديگر مي‌شود و اميدواريم اين رقم افزايش پيدا كند.

حسيني با اشاره به اين‌كه بيش از دو ميليون كتاب در كتابخانه ملي موجود است، اظهار كرد:‌ اين كتابخانه تا هفت ميليون نسخه كتاب ظرفيت دارد و اميدواريم كتاب‌هاي موجود در كتابخانه افزايش پيدا كند تا اين سرمايه عظيم بيش از اين شود.

او با بيان اين‌كه در كتابخانه‌هاي عمومي كشور حدود 20 ميليون جلد كتاب وجود دارد و دو ميليون و 200 نفر عضو كتابخانه‌ها هستند، عنوان كرد: چهار ميليون از اين 20 ميليون كتاب امسال خريداري شده و به كتابخانه‌هاي عمومي كشور ارسال شده كه اين رقم بالايي است و نشان از پيشرفت در اين زمينه است.

وزير ارشاد با اشاره به تفاهم‌نامه‌هايي كه كتابخانه ملي با كشورهاي مختلف داشته است، اظهار كرد: اين تفاهم‌نامه‌ها باعث شده با آرشيو كشورهاي مختلف همكاري داشته باشيم، همچنين برنامه‌هاي آموزشي كه براي كشورهاي همسايه انجام شده يا شركت در نمايشگاه‌هاي خارج از كشور بحث بسيار ارزشمندي است و اميدواريم هر فرد علمي و فرهنگي كه وارد كشور مي‌شود، يكي از مكان‌هايي كه برايش جالب باشد ببيند، كتابخانه ملي باشد.

حسيني همچنين در رابطه با اسحاق صلاحي اظهار كرد:‌ صلاحي از نيروهاي دلسوز و متعهد و خدمت‌گزار است و در دانشگاه امام حسين (ع) به عنوان عضو هيأت علمي فعاليت مي‌كند. رزومه‌ي ايشان را فراموش كردم بياورم؛ اما با تجربه گران‌بهايي كه از عرصه‌هاي مختلف كشور دارد، فكر مي‌كنم بتواند منشأ اثر باشد و انشاءالله ايشان با انگيزه وارد خواهند شد.

او ادامه داد: قطعا در مديريت كتابخانه ملي از تجربيات اشعري نيز استفاده خواهيم كرد. در گذشته و در مقامي كه جايگزين علي‌اكبر اشعري بوده‌ام، اشعري متواضعانه هرگونه راهنمايي كه بود، مطرح مي‌كرد.

سپس اسحاق صلاحي كجور - رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي - با اشاره به اين‌كه حضور در چنين مكان مقدسي توفيق بزرگي است، اظهار كرد: جا دارد از پير فرزانه علي‌اكبر اشعري تقدير كنم و آن‌چه كه دوستان در رابطه با فعاليت‌هاي او اشاره كردند، بخشي از كارهاي ايشان بود و همان‌طور كه او آرزو كرد، من هم آرزو مي‌كنم همه دوستان خاطرات خود را در اين عرصه بنگارند تا فعاليت‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي زنده بماند.

او در ادامه گفت:‌ مهم اين است كه امروز نمي‌توانيم به دور از ايده‌پردازي‌ها و طرح‌هاي نو، نخبگان جامعه باشيم و نظام فرهنگي را از ايده‌هاي نو محروم كنيم. قطعا در اين مكان بايد با يك نگاه و انديشه جديد وارد شد.

صلاحي با بيان اين‌كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي را كم‌تر از جبهه نمي‌دانم، اظهار كرد:‌ اين‌جا روح انسان‌هاست كه در مشقت‌هاي تهاجم فرهنگي كه دشمنان با تمام قوا به جنگ نرم آمده‌اند، مبارزه مي‌كند و همان‌طور كه مقام معظم رهبري گفتند، امروز قلم زدن شما كاراتر از تيري است كه در جنگ شليك مي‌شود.

او سپس در رابطه با مباني كاري خود اظهار كرد: در گذشته وقتي مي‌خواستند عناصر قدرت را بررسي كنند، به تسليحات نظامي و اقتصادي و سرزمين توجه مي‌كردند و اگر كسي در عوامل فيزيكي قدرت داشت، قدرتمند به حساب مي‌آمد. اما به مرور زمان، عنصر ديگري وارد عرصه شد و آن چيزي جز عنصر دين و فرهنگ نيست و امروز اين عنصر بر تمام عناصر چيره شده است.

صلاحي همچنين گفت: 32 سال است كه ملت ما در مقابل همه ابرقدرت‌ها ايستاده است و در زماني كه كشوري نمي‌توانست انقلاب كند، مگر آن‌كه به يكي از بلوك‌هاي غرب يا شرق تكيه كند، ملت ما با تكيه به خداوند اين كار را انجام داد.

او با بيان اين‌كه بنا به نظريه‌هاي امروز در عصر انفجار اطلاعات هستيم، عنوان كرد: امروز محقق و پژوهشگر ما بايد ابزار اطلاعات باشد و دسترسي‌اش به اسناد و اطلاعات طوري باشد كه قبل از آن‌كه كشورهاي ديگر بتوانند شبهه‌افكني كنند، پاسخ دهد و ما بستر را فراهم كنيم و آن‌ها مأموريت خود را انجام دهند.

رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: اين سازمان مي‌تواند معبر و گذرگاه مهمي بين ملت‌ها باشد؛ پس جايگاه و نقشي كه شما ايفا كرده‌ايد، نقش بسيار مهمي بوده است. امروز مي‌خواهيم انگيزه ملي و محتواي دين را كنار هم قرار دهيم و كشور اسلامي ايران را آماده كنيم و به دست صاحب اصلي‌اش امام زمان (عج) بسپاريم.

او با بيان اين‌كه برخي مديران فرصت‌هاي گذشته را از دست مي‌دهند و برخي ديگر فرصت‌هاي گذشته را در دست دارند، اظهار كرد: عده‌اي از مديران با عبرت گرفتن از گذشته فرصت مي‌سازند و آن‌چه كه مأموريت ما در اين سازمان است، اين است كه علاوه بر حفظ گذشته بايد با تمام توان‌مان براي ايران آينده ميراث‌سازي كنيم.

صلاحي همچنين گفت: كتابخانه ملي ما همان‌طور كه مي‌تواند يك معبر فرهنگي براي ملت‌ها و دولت‌ها باشد، اگر درست عمل نكند، مي‌تواند پاشنه آشيلي باشد براي نظام كشورمان.

رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به اين‌كه امروز در عرصه اسناد چيزي كم نداريم، اظهار كرد: مي‌توانيم با ايجاد كرسي‌هاي خاص براي فرهيختگان، نسل جوان‌مان را هدايت كنيم و از آقاي اشعري و از تجربه‌اش حتما كمك مي‌گيريم و اولين كسي كه براي اخذ مشورت مي‌بينم، علي‌اكبر اشعري است.

در پايان اين مراسم، حكم رييس‌جمهور توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اسحاق صلاحي - رييس جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي - داده شد. همچنين توسط وزير ارشاد، لوح‌هاي تقديري نيز به علي‌اكبر اشعري - رييس پيشين سازمان اسناد و كتابخانه ملي - اهدا شد.

در اين مراسم افرادي همچون هاشمي ثمره‌، بهمن دري،‌ حجت‌الله ايوبي و جهانگير الماسي حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha