• جمعه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91020100245
  • خبرنگار : 99999

علی شیرازی پدیده‌ي شب دوم حراج کریستیز

همه‌ي آثار هنرمندان ايراني در كريستيز به فروش رسيد

همه‌ي آثار هنرمندان ايراني در كريستيز به فروش رسيد

شب دوم از دوازدهمین حراج «کریستیز» در حالي برگزار شد كه همه‌ي آثار هنرمندان ایراني به فروش رسید.

شب دوم از دوازدهمین حراج «کریستیز» در حالي برگزار شد كه همه‌ي آثار هنرمندان ایراني به فروش رسید.

به گزارش بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شامگاه 30 فروردین‌ماه دومین شب دوازدهمین حراج کریستیز هنر مدرن و معاصر عرب، ایران، ترکیه در حالی در سالن «گودفین» هتل امارات تاورز دوبی برگزار شد که حدود 400 مجموعه‌دار، خریدار و کارشناس هنری بین‌المللی که از نزدیک شاهد این رقابت بودند، آن را شب ایرانی نام نهادند.

در این شب با وجود همه‌ي مشکلاتی که بازار هنر ایران با آن دست به گریبان است، به جهت پایین بودن قیمت‌های اولیه و اشتیاق نسل نوین مجموعه‌داران کوچک منطقه به خریدن آثار ایرانی، فروش آثار هنری ایرانیان با اقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد و 32 اثر ایرانی که در این شب روی میز حراج رفت، به فروش رسید.

برخی از این آثار با فاصله‌ي بسیار از قیمت برآوردهای اولیه به این مهم دست یافتند که در این میان، تابلوی نقاشی خط علی شیرازی، سرآمد دیگر آثار از آب درآمد، زیرا اثرش پنج برابر قیمت اولیه به فروش رسید.

تابلوی آبی رنگ شیرازی که 12هزار دلار برآورد اولیه داشت، با قیمت چشمگیر 60هزار دلار فروخته شد. شیرازی که برای دومین‌بار پیاپی در این حراج حاضر بود، به جهت دستیابی به همین ارزش افزوده، پدیده‌ي شب دوم کریستیز آوریل 2012 لقب گرفت و در کنار فرید بلکاهیا، هنرمند 78 ساله مراکشی و تیمو نصیری، هنرمند ایرانی ـ آلمانی که تابلو اینستالیشن او روی جلد کاتالوگ دوم کریستیز به چاپ رسیده بود حائز رکورد چهارم فروش این شب شد.

فرهاد مشیری، هنرمند معاصر رکوردساز کشورمان با فروش 74هزار دلاری تابلوی «کوزه آبی» در کنار پل گریگوسیان - هنرمند فقید لبنانی - رکورد دوم این شب را به‌دست آورد، در حالی که فاتح مدرس، هنرمند فقید سوریه و صفوان داهول هنرمند 51 ساله سوریه‌يی با فروش 80هزار دلاری به‌صورت مشترک رتبه‌ي نخست این شب را از آن خود كردند.

زنان نقاش ایران در شب دوم حراج کریستیز حضوری پرفروغ از خود به جای گذاشتند. در این جمع، بیتا وکیلی با فروش 45هزار دلاری تابلوی «رویای نیویورکی» از مجموعه‌ي تازه‌ي نقاشی‌هایش «شهریور» طلایه‌دار شد. این رکورد به نسبت پاییز گذشته 10هزار دلار افزایش قیمت برای این نقاش آبستره پست مدرنیستی به همراه داشت.

رشد قیمت تابلوی طاهره صمدی طاری که با مجموعه تازه نقاشی‌هایش «مقصد نامعلوم» در کریستیز دوازدهم حاضر شد، چشمگيربود. او توانست به رکورد 19هزار دلار دست یابد که در مقایسه با پاییز گذشته برای او هم ارتقاي قیمت شش‌هزار دلاری به همراه داشت.

از دستاوردهای بزرگ زنان هنرمند ایرانی در این شب باید به فروش بسیار خوب عکسی از شیرین نشاط به قیمت 31هزار دلار، نقاشی از بهار سبزواری به قیمت 25هزار دلار، تابلوی جمعه پرستو فروهر به قیمت 24هزار دلار، نقاشی خط عذرا عقیق بخشایشی به قیمت 22هزار و 500 دلار، نقاشی از پروانه اعتمادی 17هزار و 500 دلار، تابلوی نقاشی از مجموعه «اوتوپیا» غزاله آوار زمانی به قیمت 9هزار و 375 دلار، دو عکس از شادی قدیریان به قیمت‌های 7 و 6 هزار دلار، عکسی از کتایون کرمی به قیمت 7هزار و 500 دلار و نقاشی فیگوراتیو از معصومه مظفری در اولین حضورش در حراج کریستیز 7هزار و 500 دلار اشاره کرد.

بزرگان ایرانی حاضر در این شب هم فروش‌های خوبی داشتند. تابلویی کوچک و نه‌چندان مطرح از سهراب سپهری به قیمت 16هزار دلار به فروش رسید.

در حالی که تابلوی 100 در 150 سانتی‌متری «13» افشین پیرهاشمی با قیمت 31هزار و 250 دلار، دو اثر از زنده‌یاد بهمن محصص با قیمت‌های 50 و 22هزار دلار، نقاشی خطی از صداقت جباری 43هزار و 750 دلار، نقاشی از زنده‌یاد علیرضا اسپهبد 27هزار دلار، اثری از مسعود عربشاهی 21هزار دلار و نقاشی از محسن وزیری‌مقدم به قیمت 15هزار دلار به فروش رسیدند.

همچنین در این شب، اثری از افروز عمیقی به قیمت 47هزار دلار، تابلوی 138 در 300 سانتی‌متری رکنی حائری‌زاده به قیمت 37هزار 500 دلار، اثری از رضا آرامش به قیمت 30هزار دلار، اثری از افسون به قیمت 27هزار دلار، نقاشی از منوچهر یکتایی هنرمند ایرانی ـ آمریکایی 90 ساله به قیمت 16هزار دلار، مجسمه‌ای از کامبیز صبری به قیمت 9هزار دلار، اثری از محمود سبزی به قیمت 12هزار دلار و اثری از فرهاد احرارنیا به قیمت 15هزار دلار و نقاشی خطی از سالار احمدیان به قیمت 10هزار دلار فروخته شد.

براساس اعلام دفتر کریستیز دبی، در شب دوم دوازدهمین دوره‌ي این حراج در مجموع نزدیک به 5 / 2 میلیون دلار اثر هنری به فروش رسید.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha