• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91082112884
  • خبرنگار : 71133

شمقدری: بودجه‌ی آثار فاخر ادغام شده است

گزارش ایسنا از متن و حاشیه‌ی اختتامیه جشنواره‌ی سینما حقیقت

گزارش ایسنا از متن و حاشیه‌ی اختتامیه جشنواره‌ی سینما حقیقت

با برپایی مراسمی که نزدیک به 4 ساعت ادامه داشت، برگزیدگان دوره ششم جشنواره‌ی سینما «حقیقت» معرفی شدند.

با برپایی مراسمی که نزدیک به 4 ساعت ادامه داشت، برگزیدگان دوره ششم جشنواره‌ی سینما «حقیقت» معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این مراسم که شامگاه 20 آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد، شفیع آقامحمدیان دبیر جشنواره‌ی سینما حقیقت با تشکر از فیلمسازان عرصه مستند اظهار کرد: افزایش 15 درصدی فیلم‌ها بیانگر این است که مستندسازان جشنواره را متعلق به خودشان می‌دانند.

وی افزود: از حدود 85 داوری که فیلم‌ها را دیدند، تشکر می‌کنم به هرحال با این اساتید کار کردن راحت نیست و در کنارشان هم جمعی از منتقدین خوب کشور حضور داشتند.

آقا محمدیان همچنین با تشکر از مهمانان و فیلمسازان بخش بین‌الملل جشنواره حقیقت گفت: حضور پرتعداد این افراد نشانگر این است که این جشنواره در دنیا هم جا افتاده است و به زودی دو کار از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی که درباره انقلاب ساخته شده است،‌ عازم هلند می‌شود و در جشنواره ایدفا حضور خواهند داشت.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از رسانه‌های گروهی‌، صدا و سیما و دانشگاه‌ها بابت همکاری با جشنواره قدردانی کرد و ادامه داد: شبکه مستند قول داده است در آینده تولیدات بیشتری از مستندسازان را پخش کند. همچنین ما در این دوره نشریه روزانه را برای اولین بار در شکلی متفاوت منتشر کردیم و به روی کیوسک‌ها بردیم که اگر آقای وزیر و شمقدری اجازه دهند آن را به صورت هفتگی عرضه خواهیم کرد.

شفیع آقامحمدیان در پایان سخنانش گفت: ما در این دوره سعی کردیم از طراحی پوستر گرفته تا کارهای دیگر جشنواره از بچه‌های حاضر در مرکز استفاده کنیم که تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها داشته است.

به گزارش ایسنا، اولین بخش اهدای جوایز به بخش بین‌الملل اختصاص داشت که با حرکات موزون پنج نفر از گروه سعید داخ که پرچم‌های برزیل،‌ عراق،‌ کره‌ جنوبی‌، هند و ایران را به دست داشتند، آغاز شد.

در ادامه یکی از اعضای هیات داوران از کشور مراکش به دعوت آقا محمدیان که خود او صحبت‌هایش را ترجمه می‌کرد به پشت تریبون آمد و در سخنانی اظهار کرد: برای اولین بار است که به ایران آمدم و خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم. ما در مراکش نگاه احترام‌آمیزی به سینمای ایران داریم.

وی افزود: حدود 56 جشنواره در مراکش برگزار می‌شود و دوست داریم سینمای ایران هم در آن شرکت کند چرا که سینمای ایران راه‌های جدیدی را تعریف کرده است و به آن علاقه‌مند است.

شمقدری: بودجه‌ی آثار فاخر با کل بودجه ادغام شده است

پس از پخش تصاویر در خصوص واکنش فیلمسازان به ساخت فیلم موهن درباره ساحت پیامبر (ص)‌، نوبت به سخنرانی جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی رسید که او برگزاری جشنواره حقیقت را نشان دیگری از جایگاه سینمای ایران برشمرد و گفت: این جشنواره جزو جوان‌ترین جشنواره‌ها در کشورمان است که در دوره ششم، رشد مطلوبی داشته است و به جایگاه خوبی رسیده است.

وی افزود: دو سال پیش می‌خواستیم ساخت فیلم مستند را برای ترغیب بیشتر جوانان در شاخه‌های دیگری دسته‌بندی کنیم که خوشبختانه در این جشنواره این اتفاق افتاده است.

شمقدری بر لزوم پژوهش در کارهای مستند تاکید کرد و گفت: فیلمساز مستند باید بتواند کارش را با پشتوانه پژوهشی و با اعتماد پیش ببرد و ما در اداره کل جدیدی که تاسیس کردیم به مرکز کمک می‌کنیم تا قبل از اینکه فیلمسازی پلان‌هایش را بگیرد، موضوعش را بر روی کاغذ پخته کند.

وی دیگر موضوع مهم را در حوزه مستند، عرضه آن برشمرد و ادامه داد: در این دوره شاهد نمایش فیلم در دانشگاه‌ها بودیم که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است و سینمای مستند می‌تواند زبان گویای یک ملت باشد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در مستند، فیلمساز و هنرمند خودش را با موضوعش تطبیق می‌دهد و برخلاف فیلم داستانی که موضوع در اختیار فیلم‌ساز قرار می‌گیرد، در واقع اگر مستند مورد توجه جدی قرار بگیرد بهتر می‌توانیم سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در درون جامعه استخراج کنیم.

وی افزود: متاسفانه در حوزه سینمای مستند، کوتاهی شده است و امیدوارم در آینده امکانات بهتری در اختیار بگذاریم. در حال حاضر بودجه آثار فاخر با کل بودجه ادغام شده و دستمان را باز می‌کند تا برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و دست مرکز گسترش هم بازتر باشد.

به گزارش ایسنا، در بخش بزرگداشت‌های مراسم پایانی جشنواره‌ی سینما حقیقت، در ابتدا از استاد بهبودی پژوهشگر برتر حوزه انقلاب توسط آقامحمدیان ،‌ شمقدری ،‌حسینی ،‌شورجه و میرعلایی تقدیر به عمل آمد که این پژوهشگر در سخنان کوتاهی اظهار کرد: فاصله من با سینما آنقدر زیاد است که به چشم غریبه به من نگاه کنید اما از غریب‌نوازی شما متشکر هستم.

اصلانی: بزرگداشتم را به نسل امروز تقدیم می‌کنم

بعد از تقدیر از سیدحسین صافی مستندساز حوزه حیات وحش- نوبت به محمدرضا اصلانی –فیلمساز پیشکسوت- رسیدکه این مستند ساز در سخنانش گفت: هنگامی که اعلام کردند می‌خواهیم برایت بزرگداشت بگیریم، گفتم من هنوز فوت نکردم اما حالا این بزرگداشت را تقدیم می‌کنم به نسل امروز زیبا و هوشمند ایران. نسلی که باعث افتخار کسانی نیست اما باعث افتخار من است.

وی ادامه داد: از همه مدیران تقاضا دارم به این نسل زیبا بیشتر برسند و به آنها فرصت دهند تا به شکوه ایران اعلام حضور کنند.

وزیر ارشاد: تحریم وزارت فرهنگ چه معنایی دارد؟

بعد از این بزرگداشت‌ها، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تقدیر از مسئولان سینمایی برای برپایی این جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه با محدودیت‌های مالی این جشنواره‌ها برگزار می‌شود تا مقدمه‌ای برای جشنواره فیلم فجر باشد.

وی ادامه داد: اگر سینمایی بخواهد نام حقیقت را بر خود بگذارد،‌ جایی جز ایران نخواهد بود. سینمای ایران در مسیر حق و حقیقت گام بر می‌دارد و ظرفیت‌های زیادی در سینمای ایران وجود دارد تا بسیاری از حقایق را به گوش جهانیان برساند.

حسینی با بیان اینکه هنر و فرهنگ فراتر از چارچوب‌های سیاسی می‌تواند گام‌های زیادی را بردارد،‌ اظهار کرد: هنرمندان باید به رسالتشان آگاه باشند. متاسفانه غربی‌ها که انقدر ادعای بردباری دارند هرگاه ندای حقی بلند می‌شود مخالفت می‌کنند.

وی افزود: حتی روز گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد را هم تحریم کردند. در حالی که کار این وزارت با فرهنگ است و این چه معنایی را دارد؟ نشان می‌دهد همه این چیزها بهانه است و تحمل حرفی که در مقابلشان زده می‌شود و روشنگری دارد ندارند.

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدای جوایز اصلی جشنواره آغاز شد که برخی از برگزیدگان پشت تریبون قرار گرفتند و سخنانی را مطرح کردند و برخی نیز به به روال مرسوم، جوایزشان را به شخص دیگری اهداء کردند.

فتح‌الله امیری برگزیده بخش محیط زیست به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اشاره کرد و گفت: خواهش می‌کنم در مناظره کاندیداها در خصوص محیط زیست نیز سوال شود.

همچنین برگزیده اصلی این بخش نیز با بیان اینکه محیط زیست در کشورمان مظلوم واقع شده اظهار کرد: اگر توجه نشود چیزی باقی نخواهد ماند.

بکتاش آبتین برگزیده بخش مستند پرتره هم با بیان اینکه دوست داشتم سینمای حقیقت به معنای خودش بیشتر استوار بود،‌ ادامه داد: دوست داشتم فیلم‌هایی در جشنواره بودند که جایشان خالی است و دولت مردان ما بیشتر حوصله داشته باشند و بتوانند فیلمسازان معترض را کنار خود ببینند.

محسن خان‌جهانی یکی از برگزیدگان بخش مستند سیاسی هم که دیپلم افتخار دریافت کرد، گفت: نمی‌دانم بالاخره چه زمانی به من تندیس می‌دهند!

وی در عین حال گفت: با وجود اینکه در حال حاضر بحث‌های زیادی را با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دارم اما باید بگویم برای ساخت این مستند شفیع آقامحمدیان از صفر تا صد به من کمک کرد.

خان‌جهانی خطاب به شمقدری گفت: «طرح صد سند مستند» به کجا رسید؟! کاری کنیم که مستندسازان بتوانند امسال این کار را به سرانجام برسانند.

کارگردان مستند «صندلی شماره 257» در بخش دیگری از سخنانش گفت: جایزه‌ام را از مردم گرفتم که طی دو سانس از نمایش فیلم استقبال کردند.

خان‌جهانی در عین حال از بولتن جشنواره که هیچ مطلبی درباره‌ی این فیلم منتشر نکرده بود،گلایه کرد و در عین حال گفت: البته امروز یک خط درباره‌ی فیلم من نوشتند که این فیلم جزو فیلم‌های پرتماشاگر بوده است!

فرهاد ورهرام که در بخش آزاد دیپلم افتخار دریافت کرد با اهدای جایزه‌اش برای اختصاص به تحقیق یک مستند اظهار کرد: من به تحقیق در فیلم مستند عقیده دارم و متاسفانه امسال خیلی جدی گرفته نشد و جایزه‌ام را به مرکز می‌دهم تا به مستندسازی برای تحقیق بدهد.

در بخش‌های مختلف اهدای جوایز نیز افراد حاضر در برخی از فیلم‌ها از جمله در بخش حمایت از کار از حاج رحمان قلی‌احمدی کشاورز نمونه،‌ در بخش مستند دینی آئینی از ملا علی سینااقبال‌فر شاهنامه خوان‌ و در بخش آزاد از لوریس چکناواریان تقدیر شدند.

لوریس چکناواریان در سخنانی خاطر نشان کرد: هنر عشق است و من همه شما را دوست دارم.

این مراسم در ساعت 19 با اجرای علی ضیاء آغاز شد و در ساعت 23 با اجرای نمایشی به مناسبت نزدیک شدن به ایام محرم به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، از دیگر حاضران در این مراسم می‌توان به هاشم میرزاخانی‌، علیرضا سجادپور‌، جلیل عرفان‌منش‌، حبیب احمدزاده‌، رهبر قنبری،‌ رضا پورحسین ،‌ علی علایی ‌، اکبر ترابی‌، مصطفی آل احمد،‌ مینوفرشچی ،‌ حسن نجاریان،‌ محمدتقی فهیم،‌ عزیزالله حاجی مشهدی‌، بهروز شهامت،‌ جواد مزدآبادی‌ و احمدرضا گرشاسبی اشاره کرد.

پیش از شروع مراسم در محوطه بیرونی از مهمانان با آش،‌ باقلا ،‌ لبو و انار به صورت سنتی پذیرایی شد.

استقبال زیادی از این مراسم شد به طوری که سالن تالار وحدت تا بالکن طبقه دو کاملا پر شد.

در حین برنامه گروه آوازی «دامور» به اجرای برنامه پرداختند و بابک صفرنژاد نیز با اجرای سازدهنی به هنرنمایی پرداخت.

به برگزیدگان اصلی جشنواره‌ کاشی داده می‌شد که آنها کاشی بر تابلوی که در کنار سن قرار داشت،قرار می‌دادند و در پایان جمله‌ی آغاز هفتمین جشنواره‌ی مستند ایران (سینما حقیقت) بر روی آن کامل شد.

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

اختتامیه ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha