• جمعه / ۲۹ دی ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91102917214

رئیس سازمان زمین‌شناسی به ایسنا خبر داد:

کشف عنصر کمیاب لیتیوم در ایران/احتمال همکاری مشترک با چینی‌ها

کشف عنصر کمیاب لیتیوم در ایران/احتمال همکاری مشترک با چینی‌ها

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از کشف عنصر استراتژیک لیتیوم در کشور خبر داد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از کشف عنصر استراتژیک لیتیوم در کشور خبر داد.

محمدتقی کره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به علاقه‌مندی ایران برای همکاری مشترک با چین در حوزه فرآوری عناصر کمیاب و نایاب استراتژیک گفت: چینی‌ها در دهه 70 برای ایران مطالعات ژئوشیمیایی انجام می‌دادند که هم‌اکنون خودمان در این حوزه صاحب‌نظر شده‌ایم و نیازی به دریافت خدمات در این حوزه نداریم.

او درباره کشف برخی عناصر نایاب استراتژیک در کشور از جمله مونازیت در یزد گفت: امسال برنامه‌ریزی مفصلی درباره اکتشاف و فرآوری عناصر نایاب استراتژیک انجام دادیم که نتایج اولیه آن هم مناسب بوده است.

وی افزود: عنصر لیتیوم که در دنیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در شورابه‌های مناطق جنوب و شمال شرقی کشور ردیابی شده و حتی بخش خصوصی نیز روی اکتشاف آن کار کرده است.

به گفته وی سازمان زمین‌شناسی توانسته لیتیوم را در مقیاس آزمایشگاهی با مقیاس 97.997 تهیه کند.

به گفته کره‌ای لیتیوم هنوز در ایران به تولید و فرآوری نرسیده و مانند سایر کشورها لیتیوم به عنوان یک عنصر همراه محصول است که مقدارش بسیار اندک بوده اما ارزش بسیار زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید به اقتصادی بودن اکتشاف و فرآوری لیتیوم برسیم چرا که فرآوری و دانش فنی مربوط به ‌آن که در اختیار کشورهایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی است، ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، چین دارای بزرگترین ذخایر عناصر کمیاب و نایاب معدنی در جهان است به طوری که طبق اطلاعات منتشر شده 95 درصد از تولید جهانی این عناصر در اختیار چین قرار دارد. به تازگی برخی کشورها تلاش کرده‌اند انحصار چین را در حوزه تولید مواد معدنی کمیاب بشکنند. عناصر کمیاب معدنی در تولید محصولات با فن‌آوری بالا مانند موبایل و خودروهای هیبریدی کاربرد دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha