• جمعه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92020603849
  • خبرنگار : 71342

دو سال از رفتن جواد ذوالفقاری گذشت

دو سال از رفتن جواد ذوالفقاری گذشت

فردا هفتم اردبیهشت‌ماه دومین سالروز درگذشت جواد ذوالفقاری هنرمند، مترجم و پژوهشگر تئاتر عروسکی است.

فردا هفتم اردبیهشت‌ماه دومین سالروز درگذشت جواد ذوالفقاری هنرمند، مترجم و پژوهشگر تئاتر عروسکی است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دو سال پیش بود که خبر درگذشت جواد ذوالفقاری، بچه‌های تئاتر عروسکی را شوکه کرد. هرچند این هنرمند مدتها بود از بیماری سرطان رنج می‌برد اما کمتر کسی باور می‌کرد او که عاشق زندگی بود و عروسک‌ها؛ بگذارد و برود تا بچه‌های تئاتر عروسکی یکی دیگر از دوستان و همراهان دوست داشتنی‌شان را از دست بدهند.

نمایش‌اش روی صحنه بود؛ نمایش «سمک عیار». و اتفاقا آن شب گروه جوان اجراکننده این نمایش میهمانان زیادی داشتند. میهمانانی که میزبان‌شان بیمار بود و در خانه، اما آنها آمده بودند تا نمایش معلم‌شان و دوست‌شان را تماشا کنند و هیچ فکر نمی‌کردند این چنین غافلگیر شوند.جواد ذوالفقاری با رفتنش هم با بچه‌های عروسکی شوخی کرد.

بچه‌های عروسکی با تمام عروسک‌های رنگارنگ‌شان برای همکارشان نامه‌ای نوشته بودند و برایش دعا کرده بودند تا بار دیگر حالش خوب شود و نمایش اجرا کند، درس بدهد و به انتشارات «نوروز هنر» برود. مجله شفاهی «صفیر» را برگزار کند و ... . چون جواد ذوالفقاری همیشه خیلی کار داشت او همان طور که در کنار بزرگ‌ترهای عروسکی بود، هوای جوان‌ترها را هم داشت. خیلی از بچه‌های جوان پشت‌شان به او گرم بود، به او که صبور بود و با حوصله و البته مهربان.

او متولد 1331 در همدان بود. سال‌ها در حوزه‌ تئاتر عروسکی مشغول نگارش، ترجمه و کارگردانی بود که از میان آثارش می‌توان به نمایش‌های «علی‌بابا و چهل دزد بغداد»، «دوستان الماس»،‌ «بز زنگوله پا»، «کدو قلقله زن»، «سیاوش»، .فرنگیس»، «خرمشیر» اشاره کرد.

روز پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه نیز بچه‌های تئاتر عروسکی به دعوت خانواده جواد ذوالفقاری در خانه این هنرمند گردهم آمدند و در مراسم دومین سالگرد درگذشت او در کنار خانواده‌اش بودند.

حالا دو سالی می‌شود که ذوالفقاری در کنار دیگر دوستانش کامبیز صمیمی‌مفخم، اردشیر کشاورزی، بیژن نعمتی‌شریف و ... میهمان جهان دیگر است تا شاید در دنیایی بهتر که شرایط تئاتر عروسکی بهتر باشد و روزگار شپری کند. ذوالفقاری تنها با همه نمایش‌نامه‌ها، ترجمه‌ها و نمایش‌ها که با تمام انرژی و مهربانی‌اش همیشه در میان بچه‌های تئاتر عروسکی زنده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha