• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92052614765
  • خبرنگار : 71021

محمدعلی نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌رود؟

محمدعلی نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌رود؟

محمدعلی نجفی پس از آن‌که «ناپلئونی» در جلسه‌ی رأی اعتماد نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش مردود شد، بلافاصله به‌عنوان گزینه‌ی مورد حمایت برخی اصناف و کارشناسان برای ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد‌ و اکنون شایعه‌ی انتخاب او برای این سمت از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد.

محمدعلی نجفی پس از آن‌که «ناپلئونی» در جلسه‌ی رأی اعتماد نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش مردود شد، بلافاصله به‌عنوان گزینه‌ی مورد حمایت برخی اصناف و کارشناسان برای ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد‌ و اکنون شایعه‌ی انتخاب او برای این سمت از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک روز پس از پایان رأی‌گیری مجلس درباره‌ی کابینه‌ی دولت یازدهم و کنار گذاشتن محمدعلی نجفی، جمعی از تشکل‌های فعال در حوزه‌ی گردشگری، نامه‌ای را منتشر کردند تا از انتخاب نجفی برای ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایت کنند. البته در این میان، به‌واسطه‌ی عضویت نجفی در شورای شهر، بحثی هم درباره‌ی انتخاب او به‌عنوان شهردار تهران مطرح شد.

از نامه‌ی منتشرشده‌ی اصناف گردشگری این‌طور برمی‌آید که از دید آنان، توان مدیریتی و قدرت اجرایی و نیز نزدیکی نجفی به کابینه و وزرا، بیشتر از همه سبب حمایت آن‌ها برای انتخاب شدن به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و این انتظار وجود دارد که هشتمین رییس سازمان با توجه به قدرت اجرایی که دارد، این سازمان را از حاشیه‌ها و سیاسی‌کاری‌ها دور کند؛ ولی معلوم نیست نجفی که جلسه‌ی رأی‌ اعتمادش به‌واسطه‌ی مخالفت برخی نمایندگان به حاشیه کشانده شد، در صورت حضور در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موفق می‌شود وصله‌ی ناجور «حاشیه‌سازی و سیاست» را از این سازمان جدا کند؟

پیش از نجفی، سیدرضا صالحی امیری که معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به‌عنوان گزینه‌ای مسلم برای ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد، به‌گونه‌ای که تا همین چند وقت پیش، رسانه‌ها مدام از او و سوابق فرهنگی‌اش می‌نوشتند و انتظار می‌رفت که رییس‌جمهور به‌زودی او را به‌عنوان معاونش و همچنین رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی کند؛ ولی بعد از دادن رأی اعتماد مجلس به کابینه، ظاهرا معرفی صالحی امیری نیز به حالت تعلیق درآمده است. حتی این شایعه مطرح شده است که صالحی امیری یکی از گزینه‌های پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.

در این میان، نام محسن مهرعلیزاده نیز به‌عنوان گزینه‌ای برای ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد. او که مدرک دکتری در رشته‌ی اقتصاد دارد و در سوابق‌اش ریاست سازمان تربیت بدنی در دوره‌ی اصلاحات و همچنین ریاست فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌یی و باستانی دیده می‌شود، یکی از گزینه‌های پیشنهادی و مورد حمایت جمعی از اعضای کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری دولت یازدهم بود. به اعتقاد این عده‌ای، مهرعلیزاده کسی بود که از کیش، جزیره‌ای گردشگری ساخت و بسیاری از سرمایه‌گذاران را به آن جذب کرد و براساس همین تجربه شاید می‌توانست گردشگری ایران را هم در این برهه‌ی زمانی نجات دهد؛ اما نام مهرعلیزاده برای ریاست این سازمان تا به حال فراتر از چند خبر و گزارش رسانه‌یی نرفته است.

مهدی حجت نیز گزینه‌ی پیشنهادی دیگری بود که با توجه به سوابق اجرایی‌اش، از سوی بسیاری از فعالان میراث فرهنگی مورد حمایت قرار گرفت. او که بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی است، دلش می‌خواد به این سازمان برگردد. این را در مصاحبه‌هایی که رسانه‌ها با او داشتند، اعلام کرد. حجت اکنون مانند محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران است.

سیدحسین مرعشی هم نخستین گزینه‌ای بود که کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری بلافاصله پس از تشکیل، نام او را به‌عنوان رییس سازمان مطرح کرد و وارد رایزنی و مذاکره با مرعشی شد. او در اواخر دوره‌ی دولت دوم سیدمحمد خاتمی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود و از نظر برخی کارشناسان، به‌خاطر تزریق به‌موقع و مناسب بودجه به این سازمان نوپا در آن زمان، روزهای خوبی را رقم زد و به همین دلیل، این تمایل وجود داشت که مرعشی بار دیگر، سکان این سازمان بحران‌زده را ‌به‌دست بگیرد؛ اما مرعشی این پیشنهاد را نپذیرفت.

سیدمحمد بهشتی که خودش سال‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی را تا پیش از ادغام آن با گردشگری برعهده داشت، از جمله افرادی بود که نامش به‌شکل محدودی برای ریاست این سازمان پیشنهاد شد، ولی هیچ‌وقت جدی نشد. او در تمام این سال‌ها از روند تخریب میراث فرهنگی گلایه کرده و البته از ادغام میراث فرهنگی با گردشگری که خودش اساسنامه‌ی آن را نوشته، حمایت کرده است.

او که یکی از کارشناسان حاضر در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری دولت یازدهم است که امروز (شنبه، 26 مردادماه) درباره‌ی مطرح شدن نام محمدعلی نجفی به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: من هم این شایعه را شنیده‌ام و بسیار خوشحال شدم. اگر این اتفاق رخ دهد، انتخاب بسیار خوبی است.

بهشتی اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از یک طرف، سازمانی علمی است و آقای نجفی نیز سال‌ها وزیر علوم بوده است. از طرف دیگر، یک سازمان بین بخشی در حوزه‌ی گردشگری است و آقای نجفی نیز سال‌ها رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده است. بنابراین معتقدم اگر محمدعلی نجفی رییس این سازمان شود، شانس به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رو آورده است. نجفی جذابیت زیادی دارد تا افراد توانمند و متخصص در این حوزه با او کار کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۴۳

متاسفانه آقای نجفی جایی که باید قرار میگرفت ، نگرفت . امیدوارم ایشان در پستی قرار بگیرند که هم مناسب ایشان باشد و هم قدر ایشان را بیشتر بدانند چون امثال آقای نجفی در این کشور کم هستند . امیدوارم ایشان هر کجا که باشند موفق و پیروز باشند

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۰۲

واقعا حيف شد مجلس محترم با اختلاف 1 راي به آقاي نجفي راي اعتماد نداد. فارغ از تمام مسائل حاشيه اي، دوران وزارت ايشان بر آموزش و پرورش واقعا دوران طلايي فرهنگيان بود. ايشان واقعا در کارشان خبره و بي بديل هستند. انشاالله هميشه سربلند و موفق باشن