• چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۲ / ۰۰:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92081509391
  • خبرنگار : 71186

وقتی خودروسازان چینی در ایران ارزان‌فروشی می‌کنند

وقتی خودروسازان چینی در ایران ارزان‌فروشی می‌کنند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مونتاژکاران خودروهای چینی برای کسب بازار محصولاتشان را ارزان‌تر از قیمت‌های واقعی در ایران عرضه کرده‌اند.

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مونتاژکاران خودروهای چینی برای کسب بازار محصولاتشان را ارزان‌تر از قیمت‌های واقعی در ایران عرضه کرده‌اند.

شهرام آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ صنعت خودروی چین برای رشد بیشتر نیاز به بازارهای خارجی دارد. البته کشور چین به دلیل کیفیت پایین نمی‌تواند خودروهای تولیدی با برند خودش را به بازارهای اروپا و آمریکا صادر کند.

وی با بیان این‌که بهترین بازار فعلی برای خودروهای چینی بازار آسیای میانه و به‌ویژه ایران است، خاطرنشان کرد: این کشورها عملا به سکوی پرتابی برای خودروسازان چینی تبدیل شده‌اند تا محصولاتشان را به جهان معرفی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: چند سال پیش نیز مونتاژکاران خودروهای چینی برای ورود و کسب بازار ایران محصولاتشان را به قیمت کمتری از قیمت تمام شده عرضه و به دمپینگ اقدام کردند.

آزادی با بیان این‌که حدود چهار سال پیش یکی از شرکتهای ایرانی به عنوان مونتاژکننده محصولات چینی در شرف ورشکستگی بود، خاطرنشان کرد: با این حال چینی‌ها سهام مدیریتی این شرکت ورشکسته را خریداری کردند تا در بازار ایران جای پایی داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی خودروساز چینی سهام یک شرکت ورشکسته دارای زیان را خریداری می‌کند طبیعتا به دنبال ارزان فروشی و دمپ محصولات خود برای باقی ماندن در بازار است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در آن زمان با توجه به هزینه‌های سربار و کاهش شدید تولید محصولات ام‌وی‌ام به 5000 دستگاه در سال، قیمت فروش این محصولات حتی هزینه‌های تمام شده این شرکت را نیز پوشش نمی‌داد.

وی با بیان این‌که مونتاژکاران خودروهای چینی هم‌اکنون نیز خودروهای خود را با سودی کمتر از سود اصلی عرضه می‌کنند، تصریح کرد: البته با توجه به سفت شدن جای پای خودروهای چینی در ایران هم‌اکنون ارزان فروشی در حد سال‌های گذشته صورت نمی‌گیرد.

آزادی افزود: نکته مهم این است که در دو سال اخیر با توجه به کاهش تولید حدودا 70 درصدی خودروهای داخلی و افزایش شدید قیمت این محصولات، مونتاژکاران خودروهای چینی توانستند با استفاده از خلاء ایجاد شده در بازار قیمت محصولات خود را در حد قابل توجهی افزایش دهند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب خودروسازان چینی توانستند بازار ایران را آلوده محصولات بی‌کیفیت خود کنند. البته اگر قوانین ضد دمپینگ در ایران فعال بود از اقدام این شرکت‌ها جلوگیری می‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۰۹:۵۹

اصلا من بيسوادم دمپينگ دمپينگ که نوشتي يعني چي؟

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۵ ۱۰:۲۳

از خودروهاي ساخت ايران خيلي بهتر است. فقط قيمتهاشونو بيارند پايين