• یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92102916521
  • منبع : مطبوعات

با حضور آغداشلو،کیارستمی، کیانیان و ....

حاصل 50 سال هنر غلامحسین نامی رونمایی شد

حاصل 50 سال هنر غلامحسین نامی رونمایی شد

غلامحسین نامی، جمعه‌ای که گذشت(27 دی)، در میان استقبال چشمگیر هنرمندان رشته‌های مختلف هنری، ماحصل ٥٠ سال تلاش نقاشانه خود را در گالری بوم به تماشا گذاشت.

غلامحسین نامی، جمعه‌ای که گذشت(27 دی)، در میان استقبال چشمگیر هنرمندان رشته‌های مختلف هنری، ماحصل ٥٠ سال تلاش نقاشانه خود را در گالری بوم به تماشا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس کیارستمی، پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، بهمن فرمان آرا، شهرام ناظری، خسرو سینایی ، علی اکبر صادقی ، احمد مسجد جامعی، علی مراد خانی، مهندس مرتضی کاظمی، دکتر علیرضا سمیع آذر، کوروش شیشه گران، افشین پیرهاشمی، علی شیرازی، بهرام دبیری، رضا کیانیان، آرمان استپانیان، مهدیه الهی قمشه‌ای ، نادر مشایخی ، مجید سبزی، علیرضا تابش، عنایت الله نظری نوری و نام های مهم جامعه تجسمی ایران عصر جمعه ٢٧ دی با حضور در گالری بوم از «شور سپید » غلامحسین نامی که برگ‌هایی زرین از نقاشی مدرنیستی ایران در دهه ٥٠ خورشیدی محسوب می‌شود، دیدن کردند.

« شور سپید » برگزیده سه دوره از مهم ترین دوران کاری نامی را به تماشا گذاشته که در آن علاوه بر ٢٦ نقاشی ، دو حجم نیز ارائه شده است ؛ برخی آثار این مجموعه نخستین بار است به نمایش درمی آیند و تعدادی از آنها به رغم نیم قرنی که از حیات‌شان می‌گذرد کمتر دیده شده‌اند، مانند دو حجم مزبور و شش نقاشی که از سال ١٣٤٤ به روی دیوار بوم رفته‌اند.

عکاس/مهدی دلخسته

کلانتری: نام نامی در هنر ایران بلند آوازه است

پرویز کلانتری، نقاش صاحب نام در مورد سابقه آشنایی‌اش با استاد نامی گفت: «زمانی که من از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شدم نامی دانشجو بود، او از‌ همان زمان نمایشگاه برپا می‌کرد ما با هم نیز نمایشگاه‌های مختلفی خارج از ایران از جمله در سوییس و آمریکا برگزار کردیم»

او اضافه کرد: «تمام لطف نقاشی معاصر گوناگونی آن است، نامی در هنر ایران برای خودش جایگاهی دارد، نام نامی در هنر ایران بلند آوازه است: پارچه‌های سفیدش، آثار گلی‌اش و کالیگرافی‌هایش از آثار معروف او به حساب می‌آیند»

سینایی: نامی در پی تجربه‌های تازه

خسرو سینایی کارگردان و فیلمنامه‌نویس، استاد نامی را از پایه گذاران راهی نوین در هنر تجسمی ایران نامید و گفت: «او بیش از پنج دهه است که در هنرهای تجسمی ایران فعال است و هنوز بدنبال تجربه‌های تازه در آثارش است که این قابل تقدیر می‌باشد. من آثار نامی را بسیار دوست دارم و فکر می‌کنم با توجه به سابقه‌اش در هنر تجسمی ایران هنوز روحیه تجربه کردن فرم‌های تازه را دارد، همانطور که پیش‌تر هم نقش‌های سفید او را شاهد بودیم و امروز می‌بینیم رنگ‌ها چقدر خوب و به جا در آثارش وارد شده‌اند که به جز این نیز نمی‌توان از او انتظار داشت.»

سینایی اضافه کرد: «استاد نامی المان‌های ایرانی را در آثارش بکار می‌گیرد زیرا هر اثری که بخواهد هویت داشته باشد باید با هویت هنرمندی که آن را خلق می‌کند مرتبط باشد. در چند نمایشگاه اخیر نامی آثاری را از او شاهد هستیم که در آن‌ها از خط کمک گرفته و آن را به فرم‌های انتزاعی آثارش نزدیک کرده است»

ناظری: از نقاشی‌های نامی صدای ساز می‌شنوم

عکاس/مهدی دلخسته

شهرام ناظری خواننده و موسیقیدان بزرگ ایران در مورد آثار استاد نامی گفت: «من موسیقی را در قوس‌ها و زوایای کار نامی حس کردم. آثار او را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف مدرنیست، سنتی، شرقی و ایرانی نگاه کرد زیرا خصوصیات همه آن‌ها را در بردارد، من از این نقاشی‌ها صدای ساز می‌شنوم، در واقع آثار ایشان را فرا‌تر از کلیشه‌ها و قالب‌ها می‌دانم.»

مرادخانی : روح زمانه و هویت ایرانی در آثار نامی

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در گفت‌وگوی کوتاهی درباره آثار استاد نامی گفت: «سابقه آشنایی‌ام با آثار استاد نامی و خود ایشان به سالهای بسیار دور برمی گردد، ابتدا با نقاشی‌هایشان آشنا شدم و سپس خودشان؛ آثار ایشان را همیشه با روح زمانه منطبق دیده‌ام، از این روست که در همین نمایشگاه شور سپید هم حرف‌هایی با مخاطب در میان می‌گذارند که به رغم گذشت سالیان هنوز هم گفتنی‌های امروزین است؛ ایشان را در ارائه مفاهیم انتزاعی سرآمد می‌دانند اما نباید روح ایرانی و هویت شرقی که در اغلب آثار او جریان دارد را نادیده گرفت، نکته مهم‌تر اینست که این نگاه معناگرا در نقاشی‌های استاد نامی، به روز و زاییده زمان حال بازتاب می‌یابد.

ملانوروزی: نقش نامی در تربیت نسل نوی نقاشی

مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در مورد آثار استاد غلامحسین نامی گفت: «من از سال ۶۴ با آثار استاد نامی آشنا هستم، نامی از نام آوران هنر نقاشی ایران است، او در آثارش علاوه بر بهره گیری از فضاهای ایرانی، فرم مدرنیستی را با سبک وسیاق خود ارائه می‌دهد که او را به نقاشی صاحب سبک بدل ساخته است، در عین حال با مرور آثارشان می‌توان در یافت که او بیش از پنج دهه است که با زمان جلو رفته است. در کنار خلاقیت هنری نمی‌توان نادیده گرفت که استاد نامی نقش بسیارمهمی در تعلیم و تعلم نسل نوی نقاشان ایران در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های هنری داشته است»

سمیع آذر: او یک مدرنیست واقعی ست

علیرضا سمیع آذر مدرس تاریخ هنر معاصر درکاتالوگ نمایشگاه «شور سپید» در یادداشتی با عنوان «کنکاش سپید»، تحلیلی درباره آثار غلامحسین نامی ارائه داده است که در بخشی از آن آمده است: «غلامحسین نامی، یک مدرنیست واقعی است که با آثار و آموزه‌هایش نقش مهمی را در گسترش ارزش‌های زیبایی‌شناسی مدرنیستی در ایران ایفا کرده است...

علامحسین نامی ۱۳۱۵ در قم متولد شد، کار‌شناسی نقاشی را ١٣۴٢ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کار‌شناسی ارشد را ١٣۵٩ از دانشگاه ویسکانسین آمریکا اخذ نمود؛ او در سالهای پر ثمر عمر هنریش به افتخارات و جوایز بزرگی مانند: جایزه‌ ملی دولت فرانسه در جشنواره‌ کانی سورمر فرانسه، ۱۳۴۹، دو مدال طلا و عضویت رسمی آکادمی هنر ایتالیا، ۱۳۵۹، مدال طلا از پارلمان بین‌المللی ایالات متحده‌ امریکا، ١٣۶٢، جایزه‌ مجسمه «شعله‌ طلایی» از پارلمان بین‌المللی امریکا، ۱۳۶۳، جایزه‌ «پرچم اروپایی هنر» و مدال طلا از آکادمی اروپا، ایتالیا، ۱۳۶۳، جایزه‌ «اسکار ایتالیا» ١٣۶۴، جایزه‌ «نخل طلایی اروپا» از آکادمی اروپا، ایتالیا، ۱۳۶۶، جایزه‌ لوح افتخار از بنیاد دانشنامهٔ ایرانیکا، دانشگاه کلمبیا، ۱۳۸۵ و... دست یافت که تنها بخش کوچکی از افتخارات او در آنسوی مرز‌ها ست؛ او که در سالهای ١٣٧٧ تا ١٣٨٠ رئیس انجمن نقاشان ایران بود قریب به ۵٠ سال است به نقاشان جوان سرزمینش هنر تدریس می‌کند، او با حضور موفق در دوسالانه‌ پاریس، جشنواره‌ کانی سورمرفرانسه، جشنواره‌ بین‌المللی طراحی «خوان می‌رو» در اسپانیا، نمایشگاه بین‌المللی «واش آرت» امریکا، نمایشگاه بین‌المللی بال سویس، ریاست هیئت داوری در یازدهمین دوسالانه‌ آسیایی داکا بنگلادش، ۱۳۸۲... امضای خود را در حافظه ایرانیان به یادگار گذاشت؛ نمونه‌هایی درخشان از آثار نامی در موزه‌ هنرهای معاصر تهران، کرمان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران، مجموعه‌ دائمی «اینترنشنال هاوس»، فیلادلفیا، دانشگاه تمپل امریکا، موزه‌ هنر می‌لواکی امریکا و بسیاری از گنجینه‌های خصوصی.... نگاهداری می‌شود؛ او صاحب پنج جلد کتاب نیز هست: بخشی از کتاب «راهنمای نقاشی کودکان»، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، ‌۱۳۴۶، «کتاب اصول و پایه طرح» انتشارات کتاب‌های درسی ایران، ۱۳۵۴، کتاب‌های طراحی با قلم و مرکب، ۱۳۶۴، کتاب مبانی هنرهای تجسمی «ارتباطات بصری»، ۱۳۷۲ و «کتاب برگزیدهٔ آثار غلامحسین نامی از سال۱۳۴۲ تا ۱۳۷۳»، نشر هنر ایران، ۱۳۷۵.

«شور سپید» غلامحسین نامی در گالری بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند تا روزهای پایانی سال همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha