• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93050100471
  • خبرنگار : 71070

حدود 32500 واحد اهدای خون در شب‌های قدر

نگرانی سازمان انتقال خون از کاهش آمار اهدای خون زنان ایرانی

نگرانی سازمان انتقال خون از کاهش آمار اهدای خون زنان ایرانی

رییس روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با ابراز رضایت از آمار اهدای خون در شب‌های قدر امسال در عین حال از کاهش آمار اهدای خون در زنان ابراز نگرانی کرد.

رییس روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با ابراز رضایت از آمار اهدای خون در شب‌های قدر امسال در عین حال از کاهش آمار اهدای خون در زنان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر بشیر حاجی‌بیگی در نشستی با خبرنگاران گفت: در شب‌های قدر امسال 32 هزار و 446 واحد اهدای خون در کشور صورت گرفت.

وی با ابراز تاسف از حضور کمرنگ بانوان در مقوله اهدای خون ادامه داد: متاسفانه اهدای خون بانوان در کشور به زیر 5 درصد رسیده است. براساس آمارهای سال گذشته، شاخص اهدای خون در بانوان 4.47 درصد بوده است و شاهد کاهش آمار اهدای خون در بانوان بودیم. شاید یکی از دلایل عدم تمایل بانوان به اهدای خون، ترس از کم‌خونی و همچنین ترس از سوزن باشد.

حاجی‌بیگی گفت: در سال 1392 وضعیت اهدای خون بانوان در استان‌های ایلام و کرمانشاه 7.5 درصد و در استان لرستان 10 درصد بوده است که این استان‌ها در زمینه اهدای خون زنان از آمار بالاتری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار بوده‌اند. اما در مجموع، آمار اهدای خون در زنان کشور بسیار پایین و نیازمند کار کارشناسی است.

حاجی‌بیگی شاخص اهدای خون مستمر در ایران را 51 درصد خواند و ادامه داد: این شاخص در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ به طوری که عدد این شاخص نشان‌دهنده ارتقای سازمان‌های انتقال خون در دنیاست.

وی گفت: در سال 92 حدود 3 میلیون و 360 هزار واحد خون و فرآورده در بیمارستان‌ها توزیع شد. این رقم حاکی از آن است که آمار توزیع خون و فرآورده در بیمارستان‌های ایران بسیار بالاست.

حاجی‌بیگی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اطمینان از سلامت خون‌های اهدایی در کشور گفت: ایران تنها کشور در منطقه مدیترانه شرقی است که خون‌های اهدایی مردم دو مرتبه کنترل می‌شود. به دنبال همین موضوع است که سطح سلامت خون‌ها بسیار افزایش یافته است. البته مشاوره در زمان اهدای خون نیز توسط پزشکان مجرب انجام می‌شود که این امر نیز در سلامت خون‌های اهدایی تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha