• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93062414412
  • خبرنگار : 71408

تغییرات جشنواره‌ی فیلم فجر را به کدام سمت می‌برد؟

تغییرات جشنواره‌ی فیلم فجر را به کدام سمت می‌برد؟

پس از گمانه‌زنی‌های مختلف درباره تغییرات این دوره از جشنواره فیلم فجر که پیش‌تر وعده‌های آن داده شده بود، علیرضا رضاداد (دبیر این جشنواره) بالاخره رئوس این تغییرات را اعلام کرد.

پس از گمانه‌زنی‌های مختلف درباره تغییرات این دوره از جشنواره فیلم فجر که پیش‌تر وعده‌های آن داده شده بود، علیرضا رضاداد (دبیر این جشنواره) بالاخره رئوس این تغییرات را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، تغییرات عمده‌ی جشنواره فیلم فجر در سال 93 به‌طور تیتروار به شرح ذیل هستند:

(آخرین تغییرات عمده جشنواره فجر، حدود 10 سال قبل اعمال شده بود)

* توجه به ویژگی‌های سینمای ایران که برخواسته از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، این ویژگی سبب شده است فیلم‌های ایرانی در محافل خارجی و مخاطبان بین‌المللی مورد توجه قرار بگیرد و جشنواره فجر قصد دارد به این جنبه توجه بیشتری کند.

برگزاری مجزای بخش بین‌الملل: قرار است بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به طور مستقل و در اردیبهشت‌ماه برگزار شود تا هم کیفیت برگزاری آن ارتقا پیدا کند و هم در سایه بخش رقابتی ملی قرار نگیرد، قرار است دو بخش رقابتی در این رویداد مستقل پیش‌بینی شود.

* رویکرد جدی یکی از دو حوزه‌ی رقابتی بخش بین‌الملل، صیانت از نیازهای امروز بشر و جهان امروز خواهد بود. این کار می‌تواند با بهره‌گیری از ریشه‌های اصیل سینمای ایران، باعث ایجاد جریان فرهنگی – هنری شده و به جشنواره‌ای منحصر بفرد تبدیل شود.

همچنین در بخش رقابتی دیگر، ویژگی‌های مشترک دینی، فرهنگی، اقلیمی و زبانی کشورهای آسیایی و منطقه شرق فرهنگی و قاره کهن مورد توجه قرار می‌گیرد.

* بالا بردن استانداردهای برگزاری بخش بین‌الملل: افزایش ارتباط مستقیم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر با کشورها و فیلمسازانشان (متناسب به رویکردهای اعلام شده).

در واقع جشنواره فجر قصد دارد از شکل انتخاب فیلم‌های انتخاب شده توسط جشنواره‌های دیگر خارج شود.

** استقلال زمانی و مکانی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر: تاکنون مقرر شده است که بخش بین‌الملل در اردیبهشت‌ماه و قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شود.

** حرکت ساختار اجرایی جشنواره مستقل بین‌المللی فجر به سمت تقویت و حمایت از تولیدکنندگان و پخش کنندگان مستقل بین‌المللی سینمای ایران

** ماهیت بخش تجلی اراده ملی: این آیین و تعداد زیاد سازمان‌ها مانع از تحقق هدف اصلی این بخش یعنی ارتباط بین جامعه سینمایی کشور و اولویت‌های کشور شده است.

به همین دلیل برگزاری مراسم‌های تقدیر از فیلم‌های منتخب به سازمان‌ها محول شود و سازمان سینمایی هم سازمان‌ها و نهادها را تشویق به مشارکت در طول سال در تولیدات سینمایی خواهد کرد.

*** تغییر در نمایش آثار در استان‌ها: با نمایش گزیده‌ای از فیلم‌ها در صورت توافق تهیه‌کنندگان آن‌ها با استان‌ها و همزمان با فجر مخالفتی نمی‌شود اما از نظر مالی، استان‌ها باید تامین‌کننده هزینه‌های برگزاری و حقوق فیلم‌ها باشند.

** آسیب داوری‌های استانی: با داوری مستقل در استان‌ها موافقت نخواهد شد چرا که 1. در همه استان‌ها همه فیلم‌ها نمایش داده نمی‌شود 2. و اگر هر استانی بخواهد داوری کند و اختتامیه داشته باشد و جایزه بدهد و تندیس سیمرغ پلاستیکی درست کند به ماهیت جشنواره فیلم فجر آسیب رسانده و این روند در شان جشنواره فجر هم نیست.

بنا بر این ستاد مرکزی با برگزاری مراسم و آئین‌های سینمایی در استان‌ها با حضور هنرمندان مخالفتی ندارد اما موافق داوری مجزای آثار چه توسط مردم و چه توسط هیات داوران نیست.

** جوایز جشنواره فجر: اهمیت وجه صنعتی و فنی- هنری سینمای ایران و داشتن نشانه‌ها و اشاره‌هایی مبنی بر اهمیت دادن مدیریت سینما به این بخش از سینما این ارزش را دارد که جوایز بخش فنی حذف نشود.

** 22 فیلم در بخش مسابقه: جشنواره فجر خود را مقید خواهد کرد که هیات‌های انتخاب، تحت فشار انتخاب بیش از 22 فیلم قرار نگیرند.

*** حذف سلیقه‌ها از داوری: تهیه‌ آیین‌نامه و پیوست‌های فرهنگی برای داوری جشنواره فجر می‌تواند به کمرنگ‌تر شدن نقش سلیقه‌ها در انتخاب فیلم‌ها در هر دوره کمک کند چرا که این جشنواره باید آیینه تمام‌نمای سینمای ایران باشد.

*** کنار گذاشتن بخشی از ملاحظات: رضاداد در متنی که منتشر کرده، گفته است که جشنواره فجر قصد دارد در صورت امکان بخشی از ملاحظات خود را کنار بگذارد در زمان‌بندی‌ها هیات انتخاب، بازبینی و... دقیق‌تر عمل کند.

استقلال سازمان جشنواره: امسال همزمان با برگزاری جشنواره فجر، باید به استقرار سازمان جشنواره توجه شود چراکه اینکار می‌تواند به استانداردسازی جشنواره کمک کند. و برگزاری جشنواره‌ای استاندارد کمک بکند.

به گزارش ایسنا، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر البته در پایان سخنانش تاکید کرده است که «شاید همه تغییرات مورد نظر در سال نخست انجام نشود اما مسیر جشنواره به سمت و سوی این تغییر حرکت خواهد کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha