• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93063017391
  • خبرنگار : 71186

پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی

رابطه برد - برد خودروسازان و خریداران خودرو

رابطه برد - برد خودروسازان و خریداران خودرو

طرح تشکیل صندوق "حمایت از تولید خودروی داخلی" در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی کارشناسان معتقدند این صندوق باید به‌گونه‌ای ایجاد شود که سود آن هم به خودروسازان و هم خریداران خودرو برسد.

طرح تشکیل صندوق "حمایت از تولید خودروی داخلی" در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی کارشناسان معتقدند این صندوق باید به‌گونه‌ای ایجاد شود که سود آن هم به خودروسازان و هم خریداران خودرو برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اخیرا طرحی با عنوان "مدیریت واردات خودرو" به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.

در این طرح پیش‌بینی شده که واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این طرح است.

ارائه‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو، هدف از پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی را ایجاد منبعی مالی برای ارائه تسهیلات با سود مناسب به صنعت خودرو و قطعه در شرایطی که این صنعت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، دانسته‌اند.

اما در این میان برخی کارشناسان معتقدند که این صندوق باید به‌گونه‌ای ایجاد شود که علاوه بر کمک به صنعت خودرو، منافع مصرف‌کنندگان خودروی داخلی نیز تامین شود که راهکار آن نیز کاهش تعرفه واردات خودرو به موازات تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی است.

امرالله امینی - استاد دانشگاه - در این رابطه می‌گوید: در طرح ارائه شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته شده که منابع صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی از طریق عوارض واردات خودرو به کشور تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه به این ترتیب افزایش میزان واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش منابع مالی این صندوق شود، خاطرنشان کرد: بنابراین اگرچه خودروسازان افزایش واردات خودرو را تهدیدی برای خود می‌دانند اما با تشکیل این صندوق بخشی از منافع حاصل از واردات خودرو نیز نصیب خودروسازان خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در صورت اختصاص بخشی از عوارض ناشی از واردات خودرو به صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی، توجیه برخی مخالفان واردات خودرو مبنی بر از بین رفتن اشتغال در صنعت خودروی داخلی با افزایش واردات، از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در آن شرایط خودروسازان می‌توانند با منابع به دست آمده از این صندوق به اصلاح و ارتقای زیرساختهای صنعت خودرو پرداخته و با بهبود مناسبات با قطعه‌سازان، سطح کمی و کیفی تولیدات خود را افزایش دهند.

امینی با بیان اینکه تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی در صورت همزمان شدن آن با کاهش تعرفه واردات خودرو، امری معقول و سودمند خواهد بود، تصریح کرد: در آن صورت سود ناشی از تشکیل این صندوق از یک سو به خودروسازان رسیده و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز از مزایای کاهش قیمت خودروهای وارداتی در کنار افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولید داخل بهره‌مند خواهند شد.

در صورت تحقق این شرایط رابطه بین خودروسازان و خریداران خودرو از وضعیت فعلی به رابطه برد - برد تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۲:۱۰

تنها راه برد ما مردم بسته شدن اين دو خودرونساز است.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۳:۵۳

اينا رو چاپ نکنيد شما سايپا و ايران خودرو با پول ملت رفتين املاک خريدين که گندش هم در اومده

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۷:۰۷

بله!!! برد برد به نفع خودرو سازها

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۷:۳۳

حرف زورتر از اين ميشد؟؟؟ يا از ما خودرو بخرين يا اگر خودروي با کيفيت ميخواهيد بايد به ما باج بدين... خودروسازهاي ايران تا وقتي که معتاد به سوبسيد و حمايت از عوارض بالاي ورود خودرو باشند هيچ تغييري در کيفيت و قيمت خود نخواهند داد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۸:۳۶

با مبلغي که براي خريد يک پرشيا پرداخت ميکنيم در اروپا و کانادا ميتوان ماشين مزدا تري 2015 با کلي آپشن خريد که عمرا" ايران خودرو بتونه اونو توليد کنه . پس سر مردم منت نذاريد و ترا بخدا روراست باشيد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۲۱:۲۹

مديريت واردات خودرو يعني گران شدن خودرو وارداتي. مديريت نان يعني گرون شدن نان و.... پس خواهشا با الفاظ مردم رو گول نزنيد ...

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۰۱:۴۸

اين بار خنده دار بود. برد - برد. عجب

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۰۲:۲۶

بيني و بين‌الله فرزندان سهامداران خودروسازان ايران سوار بر خودروهاي داخلي هستند يا خارجي؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۰۷:۲۳

بله رابطه برد سايپا برد ايران‌خودرو باخت خفت‌بار مردم

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۱۱:۲۲

بگيد ماشين وارد نميشه اگه بشه هم چيني و نهايتش کره‌اي اونم با قيمت خدا تومن! ديگه چرا ميپيچونيد؟!