• دوشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94040804187
  • منبع : نمایندگی خوزستان

از واژه‌بازی تا خودکشی!

از واژه‌بازی تا خودکشی!

یک شاعر معتقد است: مخاطبان امروز ادبیات، رمان را بیش‌تر از شعر می​خوانند چون شعرهایی که امروزه سروده می‌شود دور از آن چیزی است که مخاطبان دوست دارند بشنوند.

یک شاعر معتقد است: مخاطبان امروز ادبیات، رمان را بیش‌تر از شعر می​خوانند چون شعرهایی که امروزه سروده می‌شود دور از آن چیزی است که مخاطبان دوست دارند بشنوند.

رضا حامی‌​پور در گفت​‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان اظهار کرد: به هم ریختن قاعده دستوری و در هم ریختن زمان​ها باعث شده بعضی کارها حتی خوانده نشوند.

او با بیان این که هنوز کارهایی که مخاطب بتواند با آن​ها ارتباط برقرار کند وجود دارد خاطرنشان کرد: آن چه امروز در شعرها اتفاق می‌افتد نوعی بازی با واژه است که دست مخاطب را نمی‌​گیرد و او را بالا نمی‌برد.

این شاعر تصریح کرد: نقاشی که صرفا با رنگ بازی می​کند نقاش نیست. در نتیجه کسی هم که با واژه بازی می​کند شاعر نیست. بنابراین آن‌چه مورد نیاز است فضایی است که در کار نهفته است و قرار است به مخاطب ارائه شود.

حامی‌پور گفت: اگر فضایی که در شعر یا هر اثر هنری نهفته است مورد پسند باشد و احساسات خواننده را برانگیخته کند و حاوی نکات لطیف، فلسفی و اجتماعی باشد و به شکل درست بیان شود مطمئنا مردم آن را می​خوانند.

شاعر «بیدارم کن برای زندگی بدویم» با اشاره به وجود اختلاف سلیقه میان مخاطبان ادبیات توضیح داد: بعضی دوست دارند شعر لطیف و عاشقانه بخوانند و بعضی دیگر دوست دارند کارهای اجتماعی و روانشناختی بخوانند. اما اگر ما بخواهیم صرفا واژه‌بازی کنیم معلوم است که درون آن واژه‌​ها چیزی وجود نخواهد داشت؛ به همین دلیل، اثر ضربه می​خورد و مهم‌تر از آن در کنار آن‌ آثار خوب هم ضربه می​خورند که این خطری بزرگ محسوب می​شود.

حامی‌پور ادامه داد: وقتی کاری بد، آشفته و به‌هم‌ریخته ارائه می‌شود ذهنیت مخاطب هنگام خواندن آن نسبت به کارهای دیگر هم خراب می​شود.

سراینده مجموعه شعر «زندگی بسته پستی است که می‌رسد» با اشاره به این‌که شعر هم گوشه‌​ای از هنر است بیان کرد: همه جوامع با هر زبان، عقیده و وضعیت جغرافیایی از ابتدا هنر در وجودشان بوده و هست و اگر انسان هنر را کنار بگذارد به روبوت تبدیل می‌شود.

او خاطرنشان کرد: فرق بین روبوت و انسان در این است که انسان از هنر، احساس و رویا برخوردار است و همین موجب می​شود که زندگی او تکراری و خسته‌کننده نباشد؛ اگرچه بعضی از هنرمندان آن‌قدر خسته می​شوند که دست به خودکشی می​زنند و ما این عمل را بین هنرمندان و نویسندگان در سطح جهان می‌بینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha