• دوشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94051206917
  • منبع : مطبوعات

واکنش عباس جوانمرد به یک تئاتر

واکنش عباس جوانمرد به یک تئاتر

«معروف است که می‌گوید یک نمایش‌نامه‌ی خوب، نمایشی است که حرف آخرش را روی صحنه بزند.»

«معروف است که می‌گوید یک نمایش‌نامه‌ی خوب، نمایشی است که حرف آخرش را روی صحنه بزند.»

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، نمایش «سال‌ثانیه» به کارگردانی حمید پورآذری، شامگاه 11 مرداد ماه، میزبان هدایت هاشمی بازیگر و عباس جوانمرد، کارگردان پیشکسوت تئاتر بود.

عباس جوانمرد پس از پایان اجرا در پشت صحنه‌ی نمایش حضور پیدا کرد و عملکرد بازیگران جوان و گروه نمایش را مورد تقدیر قرار داد.

این کارگردان در بخشی از سخنان‌اش گفت: «معروف است که می‌گوید یک نمایش‌نامه‌ی خوب، نمایشی است که حرف آخرش را روی صحنه بزند. این حرف درستی است. به نظر من هر چه نمایش نوآورتر باشد، کار دست‌اندرکاران نمایش افزون‌تر و به‌تر و متعالی‌تر است.»

او در ادامه به یکی از خاطرات‌اش درباره‌ی اجرای نمایش «آن‌که گفت آری، آن‌که گفت نه» اشاره کرد و افزود: «نمایش‌نامه‌ای مثل «آن‌که گفت آری، آن‌که گفت نه»، نوشته‌ی برتولت برشت، یک نمایش‌نامه‌ی نو است. من این نمایش را این‌جا، در تهران اجرا کردم. در کانادا هم یک دوره‌ کلاس یک ساله گذاشتم و بچه‌های کلاس هم این متن را کار کردند. همه‌ی دست‌اندرکاران نمایش، حتی کارگردان هم در طول همین یک سال دوره دید. این نمایش‌نامه در سه پرده اجرا شد، یعنی یک پرده اضافه شد. در تمرینات از حاضران پرسیدم که آیا با گفتن نه و برگشتن به شهر، نمایش تمام است. گفتند: «نه.» گفتم که باید روی همین کار کنیم. نتیجتاً خود بچه‌ها پرده‌ی سومی به کار اضافه کردند که پرده‌ی بسیار خوبی شد.»

جوانمرد در مورد نمایش «سال‌ثانیه» گفت: «کارهای آقای پورآذری از نوآوری اشباع است و این هضم این نوآوری‌ها برای بازیگر و تماشاگر زمان می‌خواهد. این کار شروع بسیار خوبی دارد، منتها باید یک مقدار زمان بگذارد تا بیننده بتواند جزئیات کار را تحلیل کند، این تحلیل بسیار لازم است و بی‌جهت و بی‌تحلیل هم نمی‌توان نظر داد. کار را که نگاه کنید، می‌بینید که پر است از ایماژ، پر است از اندیشه و فکر جدید، مخصوصاً حضور پر تعداد بازیگران زن و بریده بریده حرف زدن‌ها و حرکات بسیار معنی‌دار را باید به هم پیوند داد. من فکر می‌کنم با یک بار دیدن این کار عملی نیست.»

او سخنانش را اینگونه به پایان برد: «تئاتر کامل وجود ندارد، اگر باشد، واویلا است. تمام اهمیت هنر این است که شما به آن مبدأ نرسید و نمی‌رسید. معنی عشق هم همین است، شما اگر به عشق برسید، دیگر عشق نیست، که آن‌جا بارگاه جدیدی است، اول عشق است و چه کسی است که بگوید تئاتر عشق نیست؟ تئاتر اصل عشق است چون هنر شعله‌ی جاویدان عشق است و به این دلیل ابدی است که شعله‌اش پایان نمی‌گیرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha