• یکشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94062213842
  • خبرنگار : 71442

جزییات اولین شبکه کودک صداوسیما

جزییات اولین شبکه کودک صداوسیما

ارتقاء کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک و نوجوان دو خبر مهمی بود که امروز در نشست اعلام برنامه‌های فصل پاییز 94 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جمع اهالی رسانه اعلام شد.

ارتقاء کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک و نوجوان دو خبر مهمی بود که امروز در نشست اعلام برنامه‌های فصل پاییز 94 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جمع اهالی رسانه اعلام شد.

وقتی ساعات تماشای تلویزیون به ساعات مفید حضور در مدرسه تنه می‌زند

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نشست اعلام برنامه‌های فصل پاییز شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان با حضور محمد سرشار، مدیر این شبکه و اهالی رسانه صبح امروز، 22 شهریورماه در سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این نشست مدیر شبکه کودک و نوجوان نکاتی را درباره ضرورت‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب کوچک‌سال، معرفی پژوهش‌های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان و همچنین اعلام برنامه‌های فصل پاییز شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان عنوان کرد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمد سرشار که به مدت چهار ماه است مدیریت شبکه پویا را بر عهده گرفته، درباره ضرورت‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب کوچکسال گفت: هم اکنون جمعیت زیر 18 سال ایران حدود 18 میلیون و 200 هزار نفر است که بر اساس مطالعات آینده‌نگرانه سازمان ملل متحد، در سال 1404 به 28 میلیون نفر خواهد رسید. علاوه بر جمیعت کوچک‌سالان در کشور ایران، جمعیت قابل توجهی از گویشوران زبان فارسی در حوزه تمدنی ایران وجود دارند که مخاطب برنامه‌های تلویزیونی ایران هستند. این جمعیت در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و... وجود دارند و از طریق پخش ماهواره‌ای یا پخش اینترنتی مخاطب برنامه‌های تلویزیون ایران هستند.

وی ادامه داد: حرکت انقلاب اسلامی ایران به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی ضرورت سرمایه‌گذاری در آینده انقلاب را بیشتر کرده است. مطمئن‌ترین و مهترین راه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها و انحراف‌های چند قرن گذشته، سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی فرزندان‌مان برای بر عهده گرفتن این مسوولیت خطیر تاریخی است. هر چند در دنیای رسانه‌های آفرینشگر،‌ مدیریت یک رسانه‌ی یک‌سویه‌ پخشی، بسیار دشوار است اما هنوز بخش قابل توجهی از رفتارهای فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان به مصرف تلویزیون اختصاص دارد.

نشست مدیر شبکه کودک

سرشار همچنین یادآور شد:‌ بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات صداوسیما، کودکان روزانه سه ساعت و 30 دقیقه و نوجوانان سه ساعت و 20 دقیقه بیننده تلویزیون هستند. به بیان دیگر ساعات تماشای تلویزیون به ساعات مفید حضور در مدرسه تنه می‌زند.

مدیر شبکه کودک و نوجوان در ادامه‌ی این نشست به معرفی پژوهش‌های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان پرداخت و گفت: برای راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان مجموعه فشرده‌ای از پژوهش‌ها در قالب ترجمه منابع، مطالعات تطبیقی، مشاهده‌های عمیق و... صورت گرفت که در برنامه راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم سابقه بوده است و تقدیر رییس رسانه ملی را به همراه داشته است.

او سپس گفت:‌ این پژوهش‌ها بر اساس نام، مخاطب، جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی و محتوای 140 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جهان صورت گرفت و تصویر روشنی از تجربه جهانی در این زمینه ایجاد کرد. پایش محیطی تجربه سه ساله کانال پویا و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های آن یکی دیگر از پژوهش‌های کلیدی در این برنامه‌ِ راه‌اندازی بود.

سرشار همچنین کاربردی‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی را منجر به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» دانست که ضامن رویکرد تربیت محور شبکه کودک و نوجوان خواهد بود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان در ادامه این نشست برنامه‌های فصل پاییز شبکه تلویزیون کودک و نوجوان را در دو محور اعلام کرد و گفت: ارتقاء کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال کودک از جمله برنامه‌های شبکه کودک و نوجوان خواهد بود.

ارتقاء کانال تلویزیونی پویا

مدیر شبکه کودک و نوجوان گفت: به لطف خداوند از ابتدای مهر سال 94 پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز خواهد شد. کانال خردسال شبکه کودک و نوجوان با برند پویا فعالیت خواهد کرد و با افزایش برنامه‌های جدید خود از پنج درصد به 20 درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از 30 درصد به 50 درصد از ساعت 8 الی 14 برای خردسال فعالیت می‌کند.

وی سپس گفت: نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی آن‌ها با الگوی رشد در این دوره سنی از ویژگی‌های اساسی کانال پویا خواهد بود.

پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک چه زمان است؟

مدیر شبکه کودک و نوجوان سپس اعلام کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی، کانال کودک پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: ویژگی‌های مهم این کانال، تخصصی شدن برنامه‌ها برای مخاطب کودک، پخش برنامه‌های جدید با سهم 20 درصد و پخش برنامه‌های ایرانی با سهم 50 درصد خواهد بود.

مدیر شبکه کودک

سرشار همچنین پخش آزمایشی کانال کودک را از ساعت 14 الی 22 شب اعلام کرد و گفت: از برند و هویت بصری کانال کودک در پایان فصل پاییز رونمایی خواهد شد.

در ادامه این نشست محمد سرشار تأکید کرد: شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مهم‌ترین دستیار رسانه‌ای خانواده‌ها در تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی خواهد بود و با ایجاد فرصت شکوفایی استعدادهای فرزندان خانواده‌ها از طریق تلویزیون خواهد کوشید دستیاری معتمد و خبره در این عرصه باشد.

مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان سپس یادآور شد: نباید فراموش کرد مهمترین مسوولیت تربیت کوچکسالان خانواده‌های آنان هستند و همه این تلاش‌ها جز با مدیریت هوشمندانه مصرف رسانه‌ای خردسالان و کودکان توسط خانواده‌ها اثربخشی و کارایی کافی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران با مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان اختصاص داشت.

مسیر اشتباه رفته شده را تکرار نکنیم

سرشار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، درباره جذب مجری‌های محبوب برنامه‌های کودک به شبکه جدید کودک و نوجوان گفت: یکی از مراقبت‌های جدی ما این است که وزن برنامه‌های زنده به نسبت سایر برنامه‌ها افزایش پیدا نکند؛ یعنی ساخت یک برنامه زنده مجری‌محور باعث این نشود که شبکه از سایر برنامه‌هایش فاصله بگیرد. نمی‌خواهیم به صرف نمایش موفق بودن یک برنامه مشابه آن را در کنداکتور شبکه داشته باشیم. همچنین تجربه‌های ناموفق گذشته در استفاده از مجری و برنامه‌سازان این عرصه هم به ما کمک می‌کند تا مسیری که قبلاً به اشتباه رفته شده را مجدد تکرار نکنیم.

وی سپس گفت: صداوسیما در عرصه برنامه‌سازی کودک و نوجوان تجربه‌های طولانی داشته، از شبکه دو گرفته که اکنون شبکه زندگی است تا شبکه پویا استفاده از تجربه های موفق قبلی ما را جلو خواهد برد و تجربه‌های ناموفق هم کمک می‌کنند آن‌ها را تکرار نکنیم. طبیعتا در شبکه کودک و نوجوان نیز از تجربه‌های موفق استفاده خواهد شد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پخش شبانگاهی برنامه‌های کودک از این شبکه گفت: اغلب برنامه‌های این شبکه در ابتدای تأسیس دارای بازپخش هستند اما به مرور زمان بازپخش‌های آنها نیز کاهش پیدا می‌کند و طوری برنامه‌ریزی کردیم تا بازپخش برنامه‌ها برای مخاطب کودک در بسترهای مشخصی صورت گیرد که والدین بتوانند برنامه‌هایی غیر از تماشای تلویزیون برای سرگرم کردن کودکانشان به کار گیرند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا شبکه کودک و نوجوان همچون گذشته با مشکلاتی از جمله وجود اسپانسر برای تامین بودجه روبه‌رو خواهد بود، عنوان کرد: بین آگهی‌های بازرگانی و مشارکت همواره تعابیر غلطی وجود داشته است. وقتی می‌گوییم شبکه کودک و نوجوان مشارکتی برنامه‌ای را ساخته‌اند یعنی اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی که اهداف مشترکی دارند، کمک می‌کنند تا این برنامه‌ها ساخته شوند؛ به عنوان مثال اگر قرار است در برنامه‌ای کتاب‌خوانی توسعه پیدا کند آموزش و پرورش مشارکت خواهد داشت. ولی اگر منظور آگهی بازرگانی است، باید بگویم این اتفاق کار نادرستی است به دلیل اینکه وقتی مخاطب پای برنامه می‌نشیند اعتقاد به پشتوانه و کارشناسی برنامه دارد.

سرشار همچنین با اعتقاد بر اینکه تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی نباید به شبکه کودک و نوجوان راه یابد، یادآور شد: امیدواریم در آینده پیش‌رو، دولت تسهیلاتی ایجاد کند که به طور کلی حجم آگهی‌های تلویزیون کاهش پیدا کند؛ به ویژه برای شبکه کودک و نوجوان بودجه‌ای اختصاص یابد که به طور کلی پیام بازرگانی نداشته باشد. ما برای رشد همه‌جانبه مخاطب کودک و نوجوانمان باید برنامه‌هایی را بسازیم و در این زمینه اشخاص مختلف حقوقی به ما کمک می‌کنند؛ برای مثال برای ایجاد عادتی شبیه کتابخوانی و مطالعه، نهادهایی وجود دارند که می‌توانند ما را در این زمینه کمک کنند.

*** دیگر تنها تولید‌کننده انیمیشن مرکز صبا نیست

محمد سرشار درباره‌ی مشارکت مؤسسات دیگر در ساخت انیمیشن نیز گفت:‌ در حوزه‌ی پخش انیمیشن، بخشی در داخل کشور تولید می شود و بخشی دیگر از انیمیشن‌های خارجی انتخاب می شوند. ضمن اینکه تنها تولید‌کننده انیمیشن، مرکز صبا نیست و گروه‌های دیگری هم وجود دارند که در تولید انیمیشن با ما همکاری و مشارکت می‌کنند.

سرشار در ادامه تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای بهتر دیده شدن این انیمیشن‌ها داریم، کارهای باکیفیت‌تری را بسازیم تا مخاطب این شبکه از آنها استقبال کند و همچنین فعالان عرصه اقتصادی بتوانند با استفاده از شخصیت‌های ایرانی موجود در این انیمیشن‌ها، به سمت تولید کالای ایرانی و عرضه آن به مخاطبین این رده سنی بروند.

تکلیف شبکه‌های دیگر برای پخش برنامه کودک چه می‌شود؟

وی درباره اینکه آیا بعد از تأسیس شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان باز هم شاهد برنامه‌های کودک و نوجوان از دیگر شبکه‌ها خواهیم بود؟ گفت: همه رسالت‌ها بر دوش شبکه کودک و نوجوان نیست بلکه سایر شبکه‌ها در این موضوع دخیل هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه محتوای برنامه‌های شبکه کودک و نوجوان در جایگاه مذهبی چگونه خواهد بود، توضیح داد: در دوره‌های خردسال و کودک، وزن و قالب برنامه‌های مذهبی متفاوت است. همان‌طور که وزن مطلوب تولید برنامه‌های انیمیشن و اکشن متفاوت است، برنامه‌های مذهبی نیز به همان شکل خواهد بود. اما به طور کلی در دوره‌ی خردسال به دلیل اقتضائات سنی، سرال به معنای کلمه را نمی‌توانیم دنبال کنیم لذا برای جایگزینی آن مجموعه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه تکرار برنامه‌ها قرار است در شبکه کودک و نوجوان کاهش پیدا کند، در عین حال تأکید کرد: برنامه‌های ما دارای تکرار خواهند بود ولی به مرور تکرار این برنامه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از گویش‌ها و اقوام ایرانی در شبکه کودک و نوجوان

مدیر شبکه کودک و نوجوان که قرار است از ابتدای مهر ماه رسما راه‌اندازی شود، گفت: شبکه‌های تلویزیونی در ایران پخش ماهواره‌ای هم دارند و در کشورهای همسایه از پخش ماهواره‌ای استفاده می‌شود. دلیل اول به دلیل علاقه‌مندی آن‌هاست و دلیل دوم به دلیل سلامت برنامه‌هاست.

او تأکید کرد: دغدغه تربیت، دغدغه جدی ما در شبکه کودک و نوجوان است. ایران به دلیل تجربه همزیستی اقوام مختلف به یک مدل تنوع فرهنگی رسیده است و در عین اینکه وحدت دارد، دارای تنوع فرهنگی از جمله زبان و لهجه و گویش است. در شبکه کودک این برای ما مهم است چون کشور ما فقط تهران نیست.

محمد سرشار در پایان گفت: متأسفانه یکی از اشکالات ما در برنامه‌سازی این است که به سبک زندگی پایتخت نگاه می‌کنیم و آن را به تمام کشور تسری می‌دهیم.

انتهای پیام

نشست مدیر شبکه کودک

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha