• شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۴ / ۰۰:۵۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94092111600

یک مجسمه‌ساز:

اصل مجسمه‌ها را به موزه ببرید

اصل مجسمه‌ها را به موزه ببرید

یک هنرمند مجسمه‌ساز گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی، از مجسمه‌های معروف کپی‌هایی برای نصب در مکان‌های مختلف وجود دارد و اصل اثر در موزه نگه داشته شود؛ این کار باید در ایران هم جا بیفتد.

یک هنرمند مجسمه‌ساز گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی، از مجسمه‌های معروف کپی‌هایی برای نصب در مکان‌های مختلف وجود دارد و اصل اثر در موزه نگه داشته شود؛ این کار باید در ایران هم جا بیفتد.

جعفر نجیبی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، با اشاره به تصمیم سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای ساخت باغ - موزه مجسمه در تهران، اظهار کرد:‌ مجسمه‌های ارزشمند ما بهتر است در محلی مثل باغ مجسمه یا موزه‌ای که برای نگهداری آن‌ها مناسب باشد، حفاظت شوند تا از آسیب‌ها و صدمه‌هایی که در شهر متوجه آن‌هاست، مصون بمانند.

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی، مکان‌هایی برای نصب مجسمه‌ها وجود دارد تا مردم و عابران آن‌ها را ببینند و با هنر مجسمه‌سازی ارتباط برقرار کنند. مکان‌هایی که برای این کار انتخاب می‌شود، نسبت به فرم سنتی یا مدرن منطقه، متفاوت‌اند. به‌عنوان مثال، اگر قرار باشد در مسیر دانشگاه تهران و خیابان انقلاب، مکانی برای نصب مجسمه داشته باشیم، مجسمه‌هایی با موضوع مشاهیر، مفاخر و افراد فرهنگی کشور بهتر است، اما اگر فضای مدرنی را برای نصب مجسمه انتخاب می‌کنیم، باید به مدرن‌ بودن آثار هم توجه شود.

این هنرمند همچنین بیان کرد: ایجاد باغ مجسمه برای نصب آثار هنرمندان در شهر کار خوبی است، اما باید حتما با مشورت چند گروه مختلف از جمله معمار، مجسمه‌ساز و مسؤولان شهرداری باشد تا مسیری که برای ایجاد این باغ انتخاب و طی می‌شود، مسیر درست و مناسبی باشد. جای خالی چنین مکانی تا کنون در شهر تهران احساس می‌شد.

نجیبی به پیشنهادهایی برای نصب مجسمه‌های شهری در پایتخت اشاره کرد و گفت: ما قبلا پیشنهاد کرده بودیم که پارک‌های شهر می‌توانند فضای خوبی برای طراحی و نصب مجسمه‌های مختلف باشند تا کسانی که به این فضاها مراجعه می‌کنند، با این آثار ارتباط فرهنگی برقرار کنند. متأسفانه یکی از مشکلات سازمان زیباسازی تغییر مدیریت‌هاست که در آن، تفکرها و دیدگاه‌ها تغییر می‌کند و فقط گروهی خاص می‌توانند با چنین سازمانی همکاری کنند و نفوذ داشته باشند. وقتی شرایط این‌گونه باشد خیلی از هنرمندان دیده نمی‌شوند و این اصلا درست نیست.

او ادامه داد: اختلاف نظر و تنگ‌نظری‌ها در محیط جامعه و انجمن مجسمه‌سازان باعث می‌شود هنرمندان و فضای شهری رشد نکند. سازمان زیباسازی تاکنون فعالیت‌های مثمر ثمری انجام داده، اما برخی فعالیت‌هایش فقط پر کردن فضای شهری بوده و کار ماندگاری برای شهر انجام نشده است.

این مجسمه‌ساز اضافه کرد: بخشی از این فعالیت‌ها متوجه وزارت ارشاد است. ارشاد باید هنرمندان را شناسایی و آثارشان را ثبت کند تا آن‌ها بتوانند با همکاری شهرداری فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha