• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95020100140
  • خبرنگار : 71413

رونمایی از «طاق نصرت» پالمیرا در لندن + تصاویر

رونمایی از «طاق نصرت» پالمیرا در لندن + تصاویر

با کمک اعضای موسسه باستان‌شناسی دیجیتال، نسخه سه‌بعدی طاق نصرت «پالمیرا» که به دست گروه داعش تخریب شد، در شهر لندن بازسازی و نصب شد.

با کمک اعضای موسسه باستان‌شناسی دیجیتال، نسخه سه‌بعدی طاق نصرت «پالمیرا» که به دست گروه داعش تخریب شد، در شهر لندن بازسازی و نصب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طاق نصرت «پالمیرا» یکی از مهم‌ترین میراث تاریخی و فرهنگی سوریه با 2000 سال قدمت بود که چندی پیش به دست نیروهای تروریستی داعش از بین رفت. باستان‌شناسان پس از این اتفاق تصمیم گرفتند مدل سه‌بعدی این اثر ارزشمند را با کمک گرفتن از فناوری‌های روز بازسازی کنند. روز گذشته نسخه جدید طاق نصرت «پالمیرا» در میدان «ترافالگار» لندن رونمایی شد.

این مدل جدید توسط متخصصان موسسه باستان‌شناسی دیجیتال (IDA) با کمک گرفتن از فناوری سه‌بعدی و عکس‌های موجود از طاق اصلی، از جنس مرمر مصری ساخته شده است.

«بوریس جانسون»، شهردار لندن با رونمایی از این سازه گفت:‌ این طاق، طاق فناوری و اراده است. افرادی که اینجا جمع شده‌اند، در مقابل بربریسم که سال گذشته طاق نصرت را در شهر شمال‌شرقی دمشق از بین برد، قیام کرد‌ه‌اند.

طاق اصلی پالمیرا به دست رومی‌ها در سوریه ساخته شده بود. پالمیرا که اکنون جز ویرانه‌هایی از آن باقی نمانده، در می سال گذشته به دست نیروهای نظامی داعش تخریب شد. حداقل 280 نفر در جریان اشغال این شهر جان خود را از دست دادند.

طاق نصرت جدید به مدت سه روز در لندن نمایش داده می‌شود و سپس به نقاط دیگری در سرتاسر جهان از جمله نیویورک و دبی منتقل می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، مدیر اجرایی موسسه (IDA) که زیرمجموعه «آکسفورد» است، گفت که هدف ما انتقال این طاق به پالمیرا در سال آینده و قرار دادن آن در نزدیکی طاق نصرت اصلی است.

یکی از مقامات میراث فرهنگی سوریه که در مراسم رونمایی از این سازه حضور داشت، گفت: این پیامی است برای افزایش سطح آگاهی در جهان. ما میراث مشترک داریم. میراث ما جهانی است و تنها برای مردم سوریه نیست.

او ادامه داد:‌ هدف از این پروژه استفاده از فناوری جدید و باقیمانده این بنای باستانی برای بازسازی آن است و نه خلق دوباره آن. ما هرگز تصویری را که قبل از حمله داعش داشتیم، نخواهیم دید. سعی می‌کنیم واقع‌نگر باشیم. آنچه ما می‌خواهیم احترام به روش‌های علمی و هویت پالمیرا به عنوان یک مکان تاریخی است.

پیش از درگیری‌های نظامی در سوریه، پالمیرا سالانه بیش از 150 هزار گردشگر را به خود جذب می‌کرد. قدمت هنر معماری که در ساخت این بناهای تاریخی به کار گرفته شده، به قرن‌های یکم و دوم میلادی برمی‌گردد. دمشق زمانی یکی از مهمترین مراکز فرهنگی جهان به شمار می‌رفت.

پالمیرا شهر تاریخی استان «حمص»، یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت‌شده سوریه در میراث جهانی یونسکو است. قدمت بخش اعظم ویرانه‌های پالمیرا به قرن‌های اول و دوم میلادی بازمی‌گردد. این شهر باستانی پاییز سال گذشته میلادی به دست گروه تروریستی داعش تخریب شد، «طاق نصرت» در زمان امپراطوری رم در این مکان بنا شده بود.

اسکن سه‌بعدی این سازه به دست متخصصان از ماه دسامبر آغاز شد. گفته می‌شود چند بنای تاریخی دیگر در سوریه نیز طی این پروژه در قالب سه‌بعدی بازسازی خواهند شد.

در این پروژه، 5000 دوربین سه‌بعدی در اختیار باستان شناسان و داوطلبان گرو‌ه‌های مختلف قرار گرفت تا یک میلیون تصویر از سازه‌های دوره فینیقی‌ها، امپراطوری رم و عثمانی به دست بیاید. باستان‌شناسان هدف از اجرای این طرح را نمایاندن پیروزی درستکاری بشر در مقابل خشونت عنوان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha