• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95023119419
  • منبع : نمایندگی قم

/همایش دکترین مهدویت/

یک استاد دانشگاه: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است

یک استاد دانشگاه: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است

یک عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تبیین نظریات مختلف درباره تحلیل گزاره‌های دینی تاکید کرد: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است.

یک عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تبیین نظریات مختلف درباره تحلیل گزاره‌های دینی تاکید کرد: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی قلعه، در کمیسیون موسسه امام خمینی(ره) همایش دکترین مهدویت در سخنانی گفت: در تحلیل گزاره‌های دینی دو نظر وجود دارد دیدگاهی که قایل است گزاره‌های دینی غیرشناختاری هستند و دیدگاه دیگر آن را شناختاری می‌دانند؛ نظریه اول کسانی هستند که گزاره‌های دینی را ابراز احساسات می‌دانند یعنی وقتی درعهد عتیق مطلبی درباره آخرالزمان آمد قصد تحریک و تهییج مردم برای هدفی را دارد.

وی افزود: عده‌ای معتقدند گزاره‌های دینی در ورای ظاهری خود معنای دیگری دارند و به علت آن معنا این نماد تقدس و اهمیت می‌یابد مثلا وقتی گفته می‌شود که نماز ستون دین است و مسیح شبان گوسفندان بنی اسرائیل است نمی‌گوید مسیح لباس شبانی بر تن دارد می‌گوید کار مسیح جمع کردن افراد منحرف از راه دین سالم عیسوی است و این شبانی نماد می‌شود و برخی همین عنوان را امروز هم به خود می‌دهند؛ یا نماز ستون دین است نمادی از این است که قوام دین به نماز است.

حسینی قلعه تصریح کرد: نظریه سوم نظریه آئینی شعایری است؛ یعنی دین در زمینه‌ای قرار گرفته است که باید زمینه را مطالعه کنیم تا معنای واقعی آن را به دست بیاوریم و نظریه دیگر نظریه اسطوره‌ای است، یعنی زبان دین چون چندان با یافته‌های بشری تطابق ندارد باید زبان دین را اسطوره‌ای تفسیر کنیم و برای فهم آن باید زبان اسطوره را از آن بیرون بکشیم تا اصل مطلب را بفهمیم.

وی افزود: مثلا رستاخیز حالت اسطوره دارد که باید از آن اسطوره زدایی شود یعنی وقتی این کار صورت گرفت نتیجه آن این است که انسان از گناه که مرگ است نجات می‌یابد تا رستاخیز قابل توجیه باشد و گرنه انسان بعد از مردن می‌پوسد.

وی اظهار کرد: در زمینه حوادث ظهور براساس این تحلیل، ماجرای سفیانی نمی‌تواند غیرشناختاری باشد زیرا اشاره به فضای خاص، درگیری خاص و ... دارد و کاملا جنبه خبری است و نمی‌توان آن را آئینی و اسطوره‌ای و ... دانست و در برخی روایات تاکید امام معصوم(ع) هم در پای آن می‌ آید.

حسینی بیان کرد: اینکه سپاه سفیانی در خاک فرو می‌رود این مطلب آنقدر واضح در روایات توضیح داده شده و درباره این سرزمین مطالبی هست که موردی و خاص است همچنین قیام یمانی و صیحه آسمانی و قتل نفس زکیه آنقدر نشانه‌ها برای آن واضح هستند که نمی‌توان از معنای شناختاری آن گذشت.

وی ادامه داد: گرچه مباحث فلسفه دین ناظر به الهیات مسیحی است ولی گستره مباحث فلسفه دین نمی‌تواند در حیطه یک دین خاصی بگنجد و با عموم ادیان سر و کار دارد لذا ما بخواهیم و نخواهیم در فضای فکری ما چنین تحلیل‌هایی درباره مسایل عصر ظهور وجود دارد و نمی‌توان گفت از فضای فکری الهیات مسیحی برخاسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha