• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95023119517
  • منبع : نمایندگی قم

/همایش دکترین مهدویت/

دوازدهمین همایش دکترین مهدویت به کار خود پایان داد

دوازدهمین همایش دکترین مهدویت به کار خود پایان داد

دوازدهمین همایش دکترین مهدویت با حضور آیت‌الله سبحانی و با ارایه گزارش کمیسیون‌ها به کار خود پایان داد.

دوازدهمین همایش دکترین مهدویت با حضور آیت‌الله سبحانی و با ارایه گزارش کمیسیون‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی در ابتدای مراسم اختتامیه همایش دکترین مهدویت در مدرسه امام کاظم(ع) گفت: هر قدر اندیشه‌وران به این اندیشه کم توجهی کنند سوء استفاده گران سوء استفاده می‌کنند و رشد خواهند کرد.

در ادامه این مراسم سیدرضی موسوی گیلانی در گزارشی از کمیسیون موسسه آینده روشن دکترین مهدویت با بیان اینکه ۲۰ مقاله در چهار محور در این کمیسیون ارایه شد، گفت: در سال‌های اخیر در آمریکا 100 کتاب درباره پیشگویی‌های آخرالزمان نوشته شده که هیچکدام ترجمه نشده مگر برخی کتب که دانشجویان ترجمه کرده‌اند. آنچه در این کتب بوده تطبیق پیشگویی مسیحیت درباره آخرالزمان به حوادث منطقه است.

وی ادامه داد: لکه ننگی که داعش در جهان اسلام به وجود آورد باعث شد در کتب و همایش‌هایشان تلاش کنند که بگویند ضد مسیح همان مهدی مسلمین است و در این سال ها نیز تلاش کرده اند که علائم آخرالزمان در ضدیت با مسلمین تحلیل شود.

موسوی گیلانی بیان کرد: کوشش غربیان تلاشی در راستای اسلام هراسی، ایران هراسی و مهدی هراسی است، زیرا می گویند وقتی مسیح می آید دجالی در برابر او خواهد ایستاد و مهدی مسلمین همان دجال است به همین جهت بحث از تطبیق توسط غربی‌ها و برخی مسلمین از روی ناآگاهی سبب می شود حس اسلام‌هراسی در میان توده مردم جهان شکل بگیرد.

وی افزود: در تطبیقات باید کوشش کنیم که این نکات پیرامونی مورد توجه قرار گیرد و تصور نکنیم که هر تطبیقی به نفع ما خواهد بود.

وی با اشاره به محور این مقالات تصریح کرد: مخالفت با تطبیقات قطعی به خصوص حوادث فعلی منطقه، اولین محور این ۲۰ مقاله بود؛ دوم تاکید بر آفات مسئله تطبیق قطعی بود زیرا اگر کسی بگوید داعش سفیانی است قطعا آفاتی دارد و باید از آن بپرهیزیم.

وی ادامه داد: سومین محور این مقالات بحث از نماد و رمزی بودن نشانه‌های ظهور است که برخی معتقدند علائم می تواند نمادین باشد همچنین طرح مسئله ظهور از دیدگاه ادیان دیگر چهارمین محور این مقالات بود.

اشتراک ادیان در موضوع موعود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری در گزارش کمیسیون شماره دو دکترین مهدویت گفت: در این کمیسیون ۱۷ عنوان مقاله ارایه شد که برخی به تبیین نشانه ها و برخی نیز به پیشگویی ها پرداخته اند.

جعفری تصریح کرد: دیدگاه همه ادیان در اصل وجود منجی مشترک است؛ معمولا در دستاوردهای منجی مانند صلح و امنیت و رفاه و ... نیز در کلیات اشتراک وجود دارد؛ نکته دیگر اینکه در حوادث نیز نقاط مشترک زیادی وجود دارد همچنین در چند عنوان مانند ضدیت با منجی مانند دجال و سفیانی و ... ادیان دیدگاه مشترکی دارند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشترکات آن است که همیشه افراد سراغ پیشگویی آمده و تطبیق نادرستی داشته و جریاناتی راه انداخته‌اند و نکته دیگر عدم تعیین وقت برای ظهور در تمامی ادیان است البته تفاوت در جزئیات در میان ادیان زیاد است و در منابع غیراسلامی تیرگی‌های قبل ظهور با اغراق بیشتری بیان شده است.

جعفری بیان کرد: در اینکه با آمدن منجی چه بر سر جهان خواهد آمد و پایان جهان چگونه است اختلافاتی وجود دارد اما از دید شیعه بعد از ظهور تازه جهان حیات جدیدی را آغاز خواهد کرد همچنین ضمانت اجرایی دوره ظهور در شیعه بدون تردید است.

وی افزود: فلسفه بیان این پیشگویی ها از موضوعات مورد بررسی در این محورها بوده است که از جمله این فلسفه، ایجاد امید در مردم برای اصلاح‌گری، آمادگی و هوشیاری در مقابل سوء استفاده گران و کوشش جمعی برای ایجاد دولت فضیلت‌ها و خوبی هاست.

جعفری عنوان کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید در این کمیسیون این بود که گاهی پیشگویی های ادیان بررسی می شود ولی گاهی جریانی اسطوره ای توسط مستکبران عالم بیان می شود برای اینکه آینده را مطابق با میل خود بسازند و به اهدافشان برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha