• شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95031712616

حمیدرضا شکارسری:

سایه مهر حمید سبزواری بر سر ادبیات است

سایه مهر حمید سبزواری بر سر ادبیات است

حمیدرضا شکارسری می‌گوید: حضور حمید سبزواری برای شاعران جوان و شعر انقلاب حضوری دلگرم‌کننده بود و سایه مهر او همیشه بر سر ادبیات است.

این شاعر در پی درگذشت حمید سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، بیان کرد: باید بپذیریم هر شاعر دوران اوج و فرود دارد. حضور حمید سبزواری در یک دهه بعد از انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی حضوری پرشمار و باکیفیت است. از آن به بعد وجود او حضوری دلگرم‌کننده برای شاعران جوان و شعر انقلاب محسوب می‌شود.

شکارسری تاکید کرد: از پایان جنگ تحمیلی به این سو سایه مهر حمید سبزواری بر سر ادبیات ما وجود داشت. با توجه به این، برای این بزرگوار ارزش تاریخ ادبیاتی قائل هستیم زیرا در برهه‌ای حساس از وضعیت سیاسی و اجتماعی نامش به عنوان شاعر مطرح می‌شود.

او با تأکید بر اهمیت حمید سبزواری در شعر انقلاب گفت: جای تحقیق و پژوهش جدی درباره شعر و سروده‌های انقلابی مرحوم سبزواری خالی است. حتما بررسی آثار ایشان برای شناسایی مشخصات شعر انقلاب و دفاع مقدس در دهه اول عمر انقلاب لازم است. امیدوارم منتقدان ما این جای خالی را با مطالب و تحقیقات‌شان پر کنند.

این شاعر درباره آثار حمید سبزواری اظهار کرد: هر شاعری را با گروهی از کارهایش می‌شناسند، مثلا حافظ با وجود اینکه در قالب‌های مختلف شعر سروده اما با غزل‌هایش شناخته می‌شود. من قوت مرحوم استاد سبزواری را در سرودهای انقلابی و غزل‌هایش می‌دانم. غزل‌های ایشان علی‌رغم اینکه غزل هستند اما فضای حماسی و انقلابی بر آن‌ها حاکم است. می‌توان گفت ایشان در غزل نسبت به غزل‌سرایان همزمان و همراه خودش متفاوت عمل می‌کند.

شکارسری همچنین درباره زبان حمید سبزواری در شعرهایش گفت: زبان خراسانی حمید سبزواری تا حدی نشانه‌هایی از زبان عراقی و هندی دارد. این به سرودها و غزل‌های او کمک می‌کند که به جریان شعر انقلاب منتسب شود. در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی لحن ستیزه‌گر در شعر مورد پسند بود، و روحیه شعری مرحوم سبزواری نیز همین گونه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha