• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95040100461
  • خبرنگار : 71191

گسترش همکاری‌های باستان‌شناسی ایران و آلمان

گسترش همکاری‌های باستان‌شناسی ایران و آلمان

در دیدار رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و «سوند هانسن»، رئیس موسسه باستان شناسی آلمان، دو طرف بر ضرورت گسترش همکاری‌های باستان‌شناسی دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی در این زمینه گفت: با تبادل اطلاعات و دانش میان باستان‌شناسی ایران و موسسه باستان‌شناسی آلمان می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

 او با اشاره به یادداشت تفاهمی که پیش از این بین پژوهشگاه و موسسه باستان شناسی آلمان امضا شده است، بر ضرورت اجرای پروژه‌های توافق شده و حداکثر بهره‌برداری از آنها تاکید کرد و گفت:‌ تاکید ما بیشتر بر غنی کردن مطالعات برای بهره‌گیری از فنون جدید و آموزش است که باید در چارچوب توافق‌های صورت گرفته تحقق یابد.

 رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر اهمیت امر حفاظت در میراث فرهنگی تاکید و اظهار کرد: در بیشتر پروژه های باستان شناسی تمرکز روی پژوهش است. سایت باستان شناسی که مورد حفاری و پژوهش قرار می‌گیرد، در مدت حفاری و پس از حفاری باید حفاظت و درنهایت به یک سایت موزه تبدیل شود.

 او تاکید کرد: حفاظتِ تضمین شده‌ی طولانی مدت، پس از حفاری‌های باستان‌شناسی بسیار مهم است.

همچنین هانسن نیز در سخنانی گفت : از تداوم همکاری‌های دو جانبه گذشته خرسندیم و درصدد هستیم که همکاری‌های جدیدی را شروع کنیم.

 او افزود: با پیشرفت علوم طبیعی فرصت‌های بسیار خوبی برای ما در امر باستان شناسی پیش آمده است و باید با استفاده از این فرصت‌ها و همچنین تجربیات گذشته همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

هانسن نیز براهمیت حفاظت و مرمت آثار کشف شده در حفاری‌های باستان‌شناسی تاکید کرد و به بیان روش‌های گوناگون حفاظت از این آثار پرداخت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دوطرف در یادداشت تفاهم مرداد ماه سال گذشته توافق کرده بودند تا در حوزه‌های مرتبط با پژوهش و انتشار اطلاعات شامل باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، پژوهش‌های ژئوفیزیکی، فنون سال‌یابی آثار باستانی‌، مطالعه مواد فرهنگی و نمونه‌ها، تحلیل علمی و سایر پژوهش‌های میان رشته‌ای مرتبط با مطالعات میراث فرهنگی همکاری کنند.

 براساس بند یک این یادداشت تفاهم دو طرف در تقویت حوزه‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه درحوزه پژوهش در زمینه‌های باستان‌شناسی، شناخت مواد، حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، یادمان‌ها و محوطه‌های باستان‌شناسی و مدیریت محوطه به یکدیگر کمک خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha