• جمعه / ۲۵ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95040113983

شاعر مجموعه «افراد»:

انسان معاصر تنها عاشق نیست

انسان معاصر تنها عاشق نیست

مهدی اشرفی می‌گوید: انسان معاصر انسان تنها عاشق نیست و می‌توان از ابعاد مختلف به او نگاه کرد.

این شاعر درباره دومین مجموعه شعرش به ایسنا گفت: چاپ دوم مجموعه شعر «افراد» در حال آماده‌سازی است. در حال حاضر من به فضایی اعتقاد دارم و روی آن کار می‌کنم. حتما این فضا با نقاط قوت و ضعفی همراه است اما بازخورد این کتاب را بیشتر از اثر قبلی‌ام («اتاق پرو») دوست داشتم.

او در ادامه افزود: ذهنیت موجود در «افراد» نسبت به کتاب قبلی مدرن‌تر است. همچنین در کتاب قبلی‌ام شعرهای تک بعدی وجود داشت اما سعی کردم در این کتاب تک‌بعدی نباشم. مثلا انسانِ صرفا عاشق را روایت نکنم، زیرا انسان معاصر تنها عاشق نیست و می‌توان از ابعاد مختلف به او نگاه کرد.

اشرفی درباره فضای کتاب جدیدش بیان کرد: این اثر فضای عاشقانه، اجتماعی و به نوعی سیاسی را مد نظر قرار داده است، اما بیشتر فضای اجتماعی غالب است. این کتاب انسان معاصر را که در همه موارد تکه تکه شده است تشریح می‌کند و به نوعی به تنها شدن انسان معاصر هم اشاره دارد.

او با بیان این‌که کتاب «افراد» ‌ ویژگی و شخصیت‌های مختلف دارد، اظهار کرد: این اثر علیه جهان مدرنی است که می‌خواهد همه را یکسان‌سازی کند؛ اما این کتاب معتقد است انسان باید در راستای واقعیت اصلی خودش قدم بردارد.

این شاعر در ادامه گفت: مثلا در شعری آمده است؛ «ما که باید/ پرنده را تکه تکه می‌کردیم/ بر چهار کوه می‌گذاشتیم/ حالا/ دور میز شام نشسته‌ایم/ و مرغ سوخاری را/ تکه تکه بین خود تقسیم می‌کنیم» این شعر به فضای یکسان‌سازی‌شده جامعه اعتراض دارد و به نوعی تعبیری امروزی‌تر از داستان حضرت ابراهیم (ع) ارائه می‌کند.

او افزود: همچنین در شعری به شغل اعتراض می‌شود و می‌گوید: «پوستم عرق نمی‌کند/ گریه می‌کند در اردوگاه کار اجباری/ پوستم/ عزادار خود است». در واقع این شعر به فضای کاری جامعه امروز اعتراض دارد که انسان را در خدمت خودش قرار داده است.

اشرفی درباره زبان این مجموعه گفت: زبان این مجموعه کمی از کار قبلی‌ام فاصله گرفته است، درواقع به فضاسازی و روایت منسجم‌تر و پخته‌تر پرداخته‌ام و فضاسازی برایم مهم‌تر شده است. مثلا در شعر اول - شعر کلمه - به نوعی فضای تاریکی ریخته می‌شود تا به کوری برسیم. افراد نابینا تنها کلمه را می‌شناسند و معنا و مفهوم اصلی کلمه در ذهن‌شان است.

او درباره فعالیت‌های دیگرش نیز بیان کرد: در حال حاضر روی یک رمان و مجموعه شعر کار می‌کنم که هنوز آماده نیستند اما کتاب «چیزی اینجا آغاز نمی‌شود» به چاپ دوم رسیده است. این کتاب مجموعه عکس و شعر به انتخاب من و خانم نازنین طباطبایی است که در نشر نیماژ منتشر شده است.

مجموعه شعر «افراد» مهدی اشرفی شامل 29 قطعه شعر در 71 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است. از این شاعر پیش‌تر مجموعه شعر «اتاق پرو» منتشر شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha