• پنجشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95050104477
  • خبرنگار : 90002

نکوداشت «جعفر توزنده جانی» در کنار آرامگاه خیام

مراسم نکوداشت «جعفر توزنده جانی» نویسنده کودکان و نوجوانان با حضور برخی مقامات نیشابور در کنار آرامگاه خیام نیشابوری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، فریدون عموزاده خلیلی - دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان - در این مراسم گفت: وقتی موضوع نکوداشت مطرح می‌شود، خیلی تلاش می‌کنند تا واقعیت و افسانه را به هم بتنند تا بتوانند تصویری مثبت از فرد مورد نظر بسازند؛ اما درباره نویسندگان که کارشان خلق است و آفرینش و خلق شخصیت‌ها و جهان داستانی نوین، این قصه حکایت دیگری دارد و نمی‌تواند به دروغ‌پردازی منتهی شود.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از آثار جعفر توزنده جانی متأثر از افسانه‌ها و واقعیات شهر نیشابور است، ادامه داد: در میان نویسندگان، نویسنده‌ای که بتواند آموخته‌هایش را در خلق جهان داستانی نیز دنبال کند، جهان داستانی عمیق‌تری را فهم و درک کرده و از این نظر آثار توزنده جانی قابل تحسین است.

او با اشاره به تفاهم‌نامه انجمن نویسندگان کودک با مسؤولان فرهنگی نیشابور، افزود: با بستن این تفاهم‌نامه انجمن می‌تواند ظرفیت‌ها و امکاناتی را برای جوانان نیشابور به کار گیرد. امیدواریم به این ترتیب، آینده درخشانی با حضور نسل جوان و نوجوان این شهر در حوزه کتاب و فرهنگ و نیشابور رقم خورد.

دکتر مظفری - فرماندار نیشابور - نیز با  حضور در این مراسم و در میان حدود 50 نویسنده کودک و نوجوان، گفت: خیلی از ما، بهترین دوران کودکی‌مان را با کتاب و داستان‌هایی طی کرده‌ایم که به قلم افرادی مانند شما خلق شده است.

او با اشاره به تفاهم‌نامه یادشده، تأکید کرد: حتما برای استفاده حداکثری از این تفاهم‌نامه عمل خواهد شد. من از همه کسانی که در این راستا کمک کرده‌اند متشکرم و خواهش می‌کنم که سطح کار را ارتقا دهند. اگر نیشابور پایتخت کتاب شده است، باید سطح ارتقای آن با توجه به چنین تفاهم‌نامه‌هایی در حداکثر باشد.

جواد محقق نیشابوری - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی - نیز گفت: این حادثه، حادثه بسیار مهمی است، چراکه در ارتباط با کودکان این خطه از ایران است. مراکز کانون کودکان و نوجوانان در نیشابور دو شعبه فعال دارد. هیچ ارگان و نهادی با توجه به ظرفیت، تعداد و امکانات، به اندازه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأثیرگذار نبوده و نیست.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی ادامه داد: کانون در دوره‌های مختلف، فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است. دهه 60 یکی از دوره‌های شکوفایی کانون بود و در حال حاضر کانون دوره سوم اعتلای خود را تجربه می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که تک‌تک شهرستان‌ها و شهرهای خراسان رضوی باید مراکز فرهنگی، هنری و ادبی کانون را به‌منظور پرورش نونهالان داشته باشد، گفت: در گذشته اعضای کانون حدود 60 تا 70 درصد کودکان و نوجوانان هر شهر را پوشش می‌دادند؛ اما در حال حاضر  در نیشابور 1.5 درصد کودکان و نوجوانان جذب شده‌اند. من طرح‌هایی را برای جذب کودکان دارم و فکر می‌کنم با تخصیص اعتبارات و امکانات بتوان کانون پرورش فکری را متناسب با شأن شهر ایجاد کرد.

او خواهان ایجاد مرکز فراگیری در نیشابور برای هدایت و حمایت کودکان و نوجوان با شرایط ویژه شد.

دکتر گرمابی - نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی - نیز با حضور در این مراسم گفت: من از اولین اعضای کانون پرورش فکری نیشابور بودم. نویسندگان کار بزرگی انجام ‌می‌دهند، نوشتن برای کودکان و نوجوانان عشق و هنر می‌خواهد، اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما دشوار است. در هر صورت، هرچه در زمینه شعر و ادبیات کودک و نوجوان تلاش کنیم، کم است.

او با اشاره به جذب 1.5 درصدی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: این موضوع اصلا خوب نیست، البته سرانه مطالعه کتاب در کشور کم است، اما شهر نیشابور آمار بهتری در سرانه مطالعه دارد؛ ولی به هر حال باید در این زمینه کار جدی انجام شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس به فضای مجازی و درگیر شدن کودکان و نوجوانان با این فضا اشاره کرد و گفت: دنیا مجازی، وقت زیادی را از کودکان و نوجوانان ما می‌گیرد و ما اگر در این فضا حضور نداشته باشند، دیگران ذهن کودکان ما را تسخیر می‌کنند. اگرچه کتاب خوب است، ولی باید به دنیای مجازی هم توجه کرد و از آن غافل نشد. امید است که در این زمینه نویسندگان با تأکید بر پشتوانه‌های تربیتی، نقش خود را ایفا کنند.

حسین فتاحی، از نویسندگان کودک و نوجوان نیز با حضور در این مراسم، به نقش جعفر توزنده جانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اشاره و اظهار کرد: اگر امروز توزنده جانی، نویسنده محبوب و مشهوری شده، این شهرت را مدیون سختکوشی و تلاش بی‌پایان خودش در عرصه ادبیات کودک است و از این نظر باید سرمشقی برای  نسل جوان باشد.

او گفت: اگرچه این نویسنده ساکن نیشابور بود، اما با تلاشی انکارناپذیر، در جلسات «قصه پنجشنبه» در تهران حاضر می‌شد تا قصه‌اش را در جمع نویسندگان بخواند. فکر می‌کنم نویسندگی منوط به دو موضوع است، استعداد خدادادی که 10 درصد این موضوع را شامل می‌شود و 90 درصد آن، متکی به پشتکار نویسنده است. من از این‌که 30 سال است با انسان شریفی مثل توزنده جانی، همکار و همراه بوده‌ام، به خود می‌بالم و امیدوارم نسل آینده بتواند توزنده جانی‌های بیشتری را در دل این شهر سامان دهد.

مجید غلامی جلیسه - مدیرعامل خانه کتاب - نیز با حضور در این مراسم گفت: تأثیری که نویسندگان کودک و نوجوان در ایران داشته و دارند  بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما ما مصرف‌کننده تولیدات فرهنگی هستیم، در حالی که  مردمی با این سبقه فرهنگی نباید برای ترجمه آثار، چشم‌شان به آن طرف باشد.

او با اشاره به تلاش‌های خانه کتاب در زمینه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان، ادامه داد: کسب عنوان پایتخت کتاب، کار راحتی است، اصولا پایتخت کتاب شدن راحت است؛ ولی پایتخت کتاب ماندن مشکل است. اگر می‌خواهیم نیشابور شهر کتاب بماند، باید به معادن فرهنگی خود توجه کنیم. توجه به حوزه کتاب کودک که امروز مسؤولان این شهر به‌درستی این را انتخاب کرده‌اند، کاری امیدبخش است.

وی سپس درباره توزنده جانی، گفت: ما به جای نکوداشت، باید به نگه‌داشت توجه کنیم.

جعفر توزنده جانی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم که تا دقایق پایانی شب گذشته (ششم مردادماه) ادامه داشت، گفت: بسیاری از نوشته‌های من، متأثر از افسانه‌ها و خاطراتی است که در نیشابور شکل گرفته و من از این نظر به خود می‌بالم. کما این‌که از حضور خود در این جمع نویسندگان کودک و نوجوان خرسندم.

او افزود: براساس گفت‌وگوهایی که انجام شده است، چهار کار تألیفی آینده من، کتاب‌هایی درباره افراد بنام شهرستان نیشابور ویژه کودکان و نوجوانان خواهد بود.

در ادامه این مراسم، لوح تقدیر و 10 میلیون ریال از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی از سوی رییس خانه کتاب، لوح تقدیر و سنگ فیروزه از سوی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور و لوح تقدیر از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به این نویسنده اهدا شد. همچنین سیمرغ فیروزه‌نشان، یکی دیگر از هدایایی بود که به این نویسنده داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha