• جمعه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95050108928

«سینما و ادبیات» جدید منتشر شد

«سینما و ادبیات» جدید منتشر شد

شماره جدید مجله «سینما و ادبیات» با نگاه به عباس کیارستمی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی این مجله عنوان شده است: «این شماره مجله با یادداشت‌هایی از عباس بهارلو، احمد پوری، شادمهر راستین، محمدحسن شهسواری، حسن فتحی و ... در مورد عباس کیارستمی آغاز شده است.

سینمای جهان این شماره مجله سینمای تیم برتن کارگردان آمریکایی را محور خود قرار داده و در آثاری چون ادوارد دست‌قیچی، اد وود، سوئینی‌تاد و آلیس در سرزمین عجایب و ... مولفه‌ها و عناصر غالب سینمای تیم برتن؛ کودکی، ترس، کابوس، فانتزی و آثار خیالی به طور کلی به دقت بررسی شده است.

کارکرد و زیبایی‌شناسی تدوین موضوع سینمای ایران این شماره است. نقش تدوین در ایجاد ریتم، لحن، درآوردن بازی درخشان بازیگر و نظریه‌هایی که در مورد تدوین وجود دارد در میزگرد بهرام دهقانی، پرویز شهبازی، مازیار میری و جواد طوسی به بحث گذاشته شده و پرویز شهبازی به این پرسش این‌گونه پاسخ می‌دهد که تدوین نقش سی درصدی در کیفیت یک فیلم دارد و هفتاد درصد بقیه سر صحنه فیلمبرداری اتفاق می‌افتد، اما در این میزگرد نظرات دیگری نیز مطرح شده که به پرسش‌های مختلف درباره تدوین پاسخ می‌گوید.

«غیاب» موضوع پرونده ادبی این شماره است. حضوری که به واسطه غیاب یا غیبت چیزی ساخته می‌شود. در تفکر پسامدرن متافیزیک حضور واژگون می‌شود و از این‌رو غیاب اهمیتی بیش از حضور پیدا می‌کند. غیاب در ادبیات داستانی در نشست محمود حسینی‌زاد، حسین پاینده، علی قانع و در مقالات احمد اخوت، کورش اسدی، احمد آرام، شاپور بهیان، عنایت سمیعی، حسین سناپور و... پی گرفته شده است.

این شماره سینما و ادبیات پرونده مفصلی دارد درباره بهرام صادقی. عنوان کلی پرونده هست: آقای نویسنده بازی می‌کند. ظرفیت‌های تصویری، موسیقایی و ... داستان‌های بهرام صادقی و به خصوص «ملکوت» این نویسنده در گفت‌وگو با سعید عقیقی و یادداشت‌های محمد کلباسی، محمدرضا اصلانی، نادر مشایخی و ... به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و از لوگویی از این نویسنده نیز در این شماره مجله پرده‌برداری شده است.

موضوع مهم و چالش‌برانگیز «نقد فیلم امروز» از دیگر مباحث این شماره سینما وادبیات است. وضعیت و بحران هویتی که نقد فیلم امروزه با آن دست به گریبان است، نقش ریویونویس‌ها با بنیه علمی ضعیف‌شان در این روند و چگونگی تاثیر اینترنت در فرهنگ نقد از موضوعاتی است که مورد تحلیل قرار گرفته است.

بررسی ژانر «علمی – تخیلی انسان‌شناسانه» و نقد فیلم مکس دیوانه: جاده خشم؛ بررسی کتاب دگرخوانی سینمای مستند نوشته محمدرضا اصلانی با نوشتارهایی از دکتر احمد الستی، حمیدرضا اردلان و محسن خیمه‌دوز و همچنین نشست دکتر ناصر فکوهی و مهرداد اسکویی در مورد فیلم مستند «رویاهای دم صبح» و بحث‌های آسیب‌شناسانه درباره موضوع فیلم از دیگر بخش‌های مجله است.»

شماره 53 ماهنامه  «سینما و ادبیات» (تیر و مرداد 1395) با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی، در 240 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 9000 تومان منتشر شده است. نسخه دیجیتال مجله «سینما و ادبیات» به بهای 4000 تومان در سایت این مجله موجود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha