• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050113952
  • خبرنگار : 71191

مردم خودشان شهر را ترک کردند

مردم خودشان شهر را ترک کردند

«نبود مواد فرهنگی سالم در محوطه تاریخی «فیض‌آباد» کاشان متعلق به دوره ایلخانی، بر ترک آگاهانه شهر دلالت دارد که دلیل این اتفاق را شاید بتوان با تغییرات اقلیمی مرتبط دانست.»

به گزارش ایسنا، رضا نوری شادمهانی، سرپرست چهار فصل کاوش آموزشی باستان‌شناسی محوطه تاریخی فیض‌آباد و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان که کاوش در این محوطه را لزوم ضرورت آشنایی دانشجویان دانشگاه کاشان با محوطه تاریخی «فیض‌آباد» و ویژگی‌های آن بیان کرد، با اشاره به مراحل عملیات کاوش اظهار کرد: پس از آشنایی دانشجویان با ویژگی‌های محوطه و ابزار آلات مورد استفاده و نحوه مستندنگاری یافته‌ها و ساختارهای معماری چهار  فصل کاوش آموزشی از سال 91 به بعد صورت گرفت.

این باستان‌شناس با اشاره به اطلاعات به دست آمده از چهار  فصل کاوش در محوطه «فیض‌آباد» گفت: نبود مواد فرهنگی سالم بر ترک آگاهانه شهر دلالت دارد و دلیل این امر را شاید بتوان با تغییرات اقلیمی مرتبط دانست .


وی مواد فرهنگی به دست آمده مانند سفال و مسکوکات را دلیل تک‌دوره‌ای بودن (ایلخانی) این محوطه دانست و افزود: مسکوکات کشف شده در نتیجه پنهان‌سازی عمومی و نه در اثر گمگشتگی سهوی به دست آمده‌اند.

این باستان‌شناس گفت: سازه‌های معماری به دست آمده بخشی از شهرستان و مجموعه ساختمانی ارگ محوطه را نشان می‌دهند.

به گفته او، الگوی معماری حاکم بر ارگ را می‌توان در قلعه‌های دوره‌های بعد که در منطقه ساخته شده‌اند ردیابی کرد.

او محوطه فیض‌آباد را که با توجه به شواهد و بررسی‌های باستان‌شناسی، شهری متعلق به دوران ایلخانی بوده، دارای دو بخش مهم ارگ و شارستان دانست و افزود: کاوش فصل نخست این محوطه در بخش شارستان به آگاهی‌های باستان‌شناختی و معماری مربوط به دوران ایلخانی منتهی شد.

به گفته این باستان‌شناس، یافته‌های باستان‌شناسی فصل چهارم فیض‌آباد در شمال غربی آران و بیدگل و استان اصفهان که بخش عمده آن سفالینه‌ها است، به دوران ایلخانی تعلق دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha