• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050118740
  • خبرنگار : 71191

یک باستان‌شناس خبر داد؛

رواج صنعتگری در محوطه تاریخی «جوب خاتون»

رواج صنعتگری در محوطه تاریخی «جوب خاتون»

«کشف سرباره‌های فلزی و جوش کوره در کنار سازه‌های معماری، اشیاء فلزی، ابزار استخوانی و قطعات شیشه در محوطه «جوب خاتون» در کرمانشاه بر احتمال فعالیت‌های صنعتی در این محدوده دلالت دارد.»

به گزارش ایسنا، «مژگان خان‌مرادی»، سرپرست هیأت کاوش محوطه «جوب خاتون» با اعلام این خبر گفت: این محوطه که در استان کرمانشاه ،شهرستان سنقر و در شمال غرب روستای خیاران قرار دارد، در سال‌های 1388 و 1394 مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.

او افزود: به دلیل قرار داشتن محوطه «جوب خاتون» در محدوده آبگیری سد جامیشان، کاوش‌های باستان شناسی با هدف نجات‌بخشی و بدست آوردن بیشترین اطلاعات و آگاهی‌ها در خصوص کاربری و گاه‌نگاری این محوطه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه جامیشان هیچگونه کاوش باستان شناسی صورت نگرفته، بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف کاوش در این محوطه‌ی تاریخی، شناخت لایه‌های استقراری دوران تاریخی و وضعیت استقراری‌های دوران اشکانی و ساسانی در این منطقه است.

خان‌مرادی این کاوش را یکی از کاوش‌های انجام شده در قالب پروژه کاوش‌های نجات‌بخشی سد جامیشان اعلام کرد که به طور همزمان با آنها صورت گرفت

این باستان‌شناس با بیان این‌که در فصل اول کاوش محوطه «جوب خاتون»، تمرکز هیات کاوش بر بخش جنوب غربی محوطه که مرتفع‌ترین بخش آن است معطوف شد، گفت: این هیات باستان‌شناسی پیش  از این در گمانه‌زنی صورت گرفته در بخش‌های مختلف از این محوطه گسترده به شواهدی از کفی گچی نیمکوب و پایه ستون دست یافته بود و در کاوش گسترده اقدام به کاوش برجستگی در بخش جنوب غربی کرد  و در نتیجه موفق به کشف سازه معماری متعلق به دوران تاریخی شد.

خان مرادی با اشاره به این‌که این سازه‌های معماری به چند دوره‌ی معماری تعلق دارند و پی‌های سنگی، پایه ستون‌های سنگی و یک سکوی گچی را شامل می‌شوند، ادامه  داد: روی بستر صخره‌ای این بخش در دوره ساسانی چندین فضای مدور دستکند ایجاد شده که در برخی از آنها خمره سفالین متعلق به دوره ساسانی یا قطعات شکسته خمره‌های سفالین و سنگ ساب به دست آمد.

این باستان‌شناس، از دیگر یافته‌های این فصل از کاوش را قطعات سفال متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، خمره‌های سفالین، اشیاء فلزی، ابزار استخوانی، قطعات شیشه، استخوان‌های جانوری و قطعات زیادی سنگ ساب و دیگر اشیاء سنگی دانست.

به گفته او، از این محوطه قطعاتی از سرباره‌های فلزی و جوش کوره نیز به دست آمد که بر احتمال فعالیت‌های صنعتی در این محدوده دلالت دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha