• یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95061308670
  • خبرنگار : 71548

گفت‌وگو با محمدجعفر صافی، اولین مدیر شبکه سه

خط قرمزهای صداوسیما باید تغییر کند

خط قرمزهای صداوسیما باید تغییر کند

اولین مدیر شبکه سه سیما که اولین مدیر یک شبکه‌ی تلویزیونی محسوب می‌شود که پس از انقلاب راه‌اندازی شده و به مدت ۹ سال در این کسوت فعالیت داشته است، درباره شرایط امروز صداوسیما به بیان سخنانی پرداخت.

محمد جعفر صافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط رسانه‌ای نسبت به گذشته خیلی فرق کرده است. در دوره‌ ما رسانه‌ها مجازی حضور نداشتند. این رسانه‌ها اخیراً نشان دادند که چقدر می‌توانند موثر باشند و حتی در مواقعی نقشی مهمتر از رادیو و تلویزیون‌های دنیا را ایفا کنند.

او با بیان اینکه «دیگر نمی‌شود بر اساس تفکرات خودمان صداو سیما را اداره کنیم»، سخنانش را اینگونه ادامه داد: به هر حال امروز باید واقعیت‌ها را بپذیریم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. باید دید که رقبا چه برنامه‌هایی دارند و ما بر اساس آن برنامه‌ها برای خودمان برنامه‌ریزی کنیم. خط قرمزها نمی‌تواند خط قرمزهای ۳۰ سال پیش باشد. ما در آن زمان برای پخش یک مسابقه فوتبال و کشتی هم مورد انتقادهای زیادی قرار می‌گرفتیم که خدا رحمت کند امام (ره) را که در مقطعی واقعاً به داد رادیو و تلویزیون رسید. ولی امروز خط قرمزها باید تغییر کنند.

صافی یادآور شد: کشور ما در منطقه از هر لحاظ اول است. در زمینه رشته‌های هنری از هنرهای تجسمی گرفته تا سینما و برنامه‌های تلویزیونی، ما باز هم در مقام اول هستیم. ولی باز هم باید تلاش بیشتری کنیم و از افراد حرفه‌ای‌تر برای تولیدات استفاده کنیم. دوستان باید تلاش کنیم چون به نظر می‌رسد عقب افتادیم. رسیدن به این نقطه برای ما کار سختی نیست، چون نیروهای حرفه‌ای برای این کار داریم، فقط باید خوب مدیریت شوند.

رفت‌ و آمدهای رسانه‌ای به منظور آشنایی با فرهنگ و سیاست‌های کشورها

صافی که مدتی است به عنوان مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد فعالیت می‌کند، درباره تعامل رسانه‌های داخلی و خارجی اظهار کرد: در حال حاضر 305 خبرنگار و عوامل خبری برای رسانه‌های خارجی در ایران مشغول فعالیت هستند. در پی سیاست‌های آقای دکتر جنتی و آقای دکتر انتظامی مبنی بر تقویت دیپلماسی رسانه‌ای، تلاش داریم در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم. در همین راستا بنا داریم تا پایان سال جاری 10 گروه رسانه‌ای که هر یک شامل شش رسانه داخلی می‌شود به مدت 6 روز به 10 کشور اعزام کنیم تا با فعالیت‌های رسانه‌های خارجی آشنا شوند و ارتباطات رسانه‌ای بین خبرگزاری‌های داخلی و خارجی برقرار شود تا بتوانند با هم مبادله خبری داشته باشند. همچنین در عین حال بتوانند بازدیدی از رسانه‌های خارجی داشته باشند.
او ادامه داد: در این راستا برای آشنایی بیشتر رسانه‌های خارجی با ایران نیز از آنها دعوت می‌کنیم تا به ایران بیایند و علاوه بر بازدید از فضاهای رسانه‌ای کشور، از مراکز صنعتی و میراث فرهنگیمان نیز بازدید ‌کنند. همچنین یکی از فعالیت‌هایی که هر ساله وجود داشته است، اما امسال آن را افزایش داده‌ایم، حضور افراد ذی‌نفوذ مطبوعات خارجی در ایران است که به عنوان مثال در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته، مسؤولان روزنامه‌های «السفیر» لبنان و «فیگارو» فرانسه حضور داشتند. همچنین حضور رییس سندیکای روزنامه‌نگاران آلمان در ایران باعث شد که پیرو آن، هیئت رسانه‌ای از کشورهای آلمان، سوئیس و اتریش به ایران بیایند و قرار است باز هم گروه‌های دیگری اعزام کنند.
مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی گفت: متقابلاً ما نیز هیاتی را از رسانه‌های ایران به لبنان اعزام کردیم که ملاقات‌هایی را با مسئولان ذی‌ربط داشتند و بازدیدهای رسانه‌ای به عمل آوردند. معتقدیم که هر چه بیشتر این رفت و آمدها باید توسعه یابد. همان‌طور که وزارت امور خارجه کشورمان از طریق دیپلماسی سیاسی، در زمینه ارتباط با کشورهای دیگر فعال است، ما نیز باید در زمینه دیپلماسی رسانه‌ای فعال باشیم تا حقایق ایران را به خارجی‌ها نشان دهیم. تاکنون نتایج مثبتی را به دست آورده‌ایم و خیلی‌ها به ویژه پس  از برجام از این رفت و آمدها راضی هستند و خوشحالند که این امکان در ایران برای آنها فراهم شده است. ما باید بتوانیم کشورمان را به سایرین نشان دهیم، چرا که متأسفانه براساس تبلیغات منفی که در گذشته صورت گرفته بود، برداشت درستی از نظام ما در جوامع خارجی وجود نداشت و  این وظیفه ما و رسانه‌ها است که در این راستا فعال عمل کنیم.
صافی هدف اصلی رفت و آمدهای رسانه‌ای را آشنایی با فرهنگ و سیاست و رسانه‌های کشورها دانست و در این زمینه بیان کرد: در این راستا با وزارت امورخارجه مکاتباتی داشتیم و 24 کشور در اولویت ارتباطات رسانه‌ای قرار دارند تا سفرهایی به آن کشورها صورت گیرد، متقابلاً هیأت‌های رسانه‌ای 24 کشور امکان سفر به کشورمان را خواهند داشت؛ البته در این رفت‌ و آمدهای رسانه‌ای ممکن است فعالیت خبری هم صورت گیرد. ولی بیشتر جنبه آشنایی با واقعیات کشور مد نظر ماست؛ به عنوان مثال ممکن است برخی از خبرنگاران  خارجی درخواست داشته باشند که با چند تن از مسئولان کشوری مصاحبه داشته باشند، که در صورت امکان، انجام می شود اما به طور کلی هدف از تبادل هیأت‌های رسانه‌ای،  آشنایی با فرهنگ و سیاست و رسانه‌های کشورها است.
او یادآور شد که از شخصیت‌های رسانه‌ای خارجی که صاحب‌نام هستند، دعوت می‌شوند تا در محافل علمی و رسانه‌ای ما سخنرانی کنند و بازدیدهایی هم از خبرگزاری‌ها و دفاتر روزنامه‌ها داشته باشند.

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha