• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95061610476
  • خبرنگار : 71548

در همایش «رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایران» مطرح شد:

امروز روابط عمومی‌ها در جایگاه واقعی خود نیستند

امروز روابط عمومی‌ها در جایگاه واقعی خود نیستند

عضو شورای عالی فضای مجازی درباره چالش‌های اصلی روابط عمومی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروز روابط عمومی‌ها در جایگاه واقعی خود نیستند و بیشتر آنها به صورت سنتی و با شیوه‌های قدیمی فعالیت می‌کنند.

این بخشی از سخنان سیدرضا عاملی است که در اولین همایش «رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایران» سخن می‌گفت؛ این همایش با همت موسسه کارگزار روابط عمومی و همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی، دوشنبه (۱۵ شهریور ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی المپیک برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اولین همایش «رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایران» با حضور مهدی باقریان (رییس انجمن متخصصان روابط عمومی)، مهدی شیخ (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، حسین افخمی (مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، سید شهاب الدین سید محسنی (عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی)، داوود نعمتی انارکی (مدیر کل روابط عمومی صداوسیما)، اسماعیل قدیمی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و سیدرضا عاملی(کارشناس رسانه) برگزار شد.

مهدی باقریان، رییس انجمن متخصصان روابط عمومی اظهار کرد: جایگاه روابط عمومی به سه عامل کلیدی بستگی دارد؛ اول اینکه روابط عمومی در چه سیستمی فعالیت می‌کند، دوم اینکه نگرش مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به روابط عمومی چگونه است و عامل سوم هم به مهارت‌های متخصصان روابط عمومی ارتباط دارد.

او ادامه داد: در ایران روابط عمومی به صنعت تبلیغات روسای سازمان‌ها و شرکت‌ها تبدیل شده و این موضوع هنر هشتم را از جایگاه واقعی خود دور ساخته است. به نظر می‌رسد دیگر کافی نیست که این پرسش مطرح شود که چگونه می‌توانیم سازمان را به مردم معرفی کنیم بدون آنکه به جایگاه و ارزش روابط عمومی و کارشناسان آن توجه داشته باشیم.

همچنین مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظهور و حضور تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی و رسانه‌ای، به ویژه فضای مجازی گفت: روابط عمومی‌ها باید خود را با شرایط امروز وفق بدهند و از حالت سنتی خارج شوند تا بتوانند از انزوا بیرون بیایند.

او اظهار کرد: متاسفانه امروز برخی روابط عمومی‌ها در برخی سازمان‌ها، جایگاه خاصی ندارند و فقط از آنها به عنوان سخنگو، تبلیغاتی و برگزارکننده مراسم استفاده می‌شود.

در ادامه حسین افخمی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره ارزیابی و شناخت جایگاه و نقش روابط عمومی در مجامع و محیط‌های بین‌المللی به بیان سخنانی پرداخت و بر لزوم حضور روابط عمومی‌ها در عرصه‌های بین‌المللی برای ارائه تصویر و انگاره درست و مناسب از کشور تاکید کرد.

سید شهاب الدین سید محسنی، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی نیز در اولین همایش «رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی» بازتعریف حرفه روابط عمومی را موجب رسیدن آن به جایگاه واقعی دانست و گفت: روابط عمومی علیرغم قدمت ۶۵ ساله، همچنان از لحاظ مفهومی، اهمیت، جایگاه و کارکردهای حرفه‌ای و تخصصی با آسیب‌ها، چالش‌ها و مشکلات جدی مواجه است.

داوود نعمتی انارکی، مدیر کل روابط عمومی صداوسیما درباره فرصت‌های ارتباطی اظهار کرد: بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ارتباطی موجود می‌تواند یک سازمان را در یک تعامل مقتدرانه با جامعه قرار دهد. هر سازمان به دلیل ماهیت‌های وجودی خود ماموریت‌هایی برای خود تعریف کند و اگر از این فرصت‌ها  استفاده کنند از کمترین چالش‌ها برخوردار خواهند بود.
 
همچنین اسماعیل قدیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جایگاه و کارکردهای مدیریت در روابط عمومی گفت: سازمان‌های جدید پیچیده‌ترین سیستم‌ها و موجودیت‌های جهان هستی را تشکیل می‌دهند. اکثر اندیشمندان غربی بخش مدیریت را در توسعه همه‌جانبه جامعه کلیدی و بنیادی می‌دانند.
 
 سیدرضا عاملی، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز درباره چالش‌های اصلی روابط عمومی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروز روابط عمومی‌ها در جایگاه واقعی خود نیستند و بیشتر آنها به صورت سنتی و با شیوه‌های قدیمی فعالیت می‌کنند. روابط عمومی‌ زمانی هوشمند می‌شود که به صورت اتوماتیک پیام را یکپارچه از سازمان به مخاطبان مخابره و منتقل کند.  

او در ادامه سخنان خود تاکید کرد: باید از روابط عمومی مرکز به روابط عمومی غیر مرکزی و شبکه‌ای، از روابط عمومی با بهره کم به روابط عمومی با بهره‌وری متراکم هوشمند، از روابط عمومی محدود به روابط عمومی توسعه‌ای و پایدار و در نهایت از روابط عمومی سنتی و محلی به سمت روابط عمومی بین المللی و جهانی حرکت کنیم.

در پایان این مراسم با حضور مهدی باقریان، رییس انجمن متخصصان روابط عمومی و برخی دیگر از پیشکسوتان روابط عمومی از حسین افخمی (استاد علوم ارتباطات و روابط عمومی)، محسن امینی (استاد و پیشکسوت روابط عمومی)، فرشاد فخیمی (مدیر روابط عمومی بانک شهر) و علی عیدانی (مدیر روابط عمومی بنادر آبادان) تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha