• پنجشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95071509512
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو انجمن نقاشان ایران:

روح ایرانی در آثار سهراب سپهری دیده می‌شود

روح ایرانی در آثار سهراب سپهری دیده می‌شود

یک عضو انجمن نقاشان ایران گفت: سهراب سپهری در آثارش برخلاف هنرمندان معاصرش، روح ایرانی را به جای ظاهر ایرانی نشان داد.

‌مهدی راحمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سهراب سپهری در زمانی حرفه نقاشی را برگزید که گروهی از نقاشان ایرانی تصمیم گرفتند برخلاف شیوه‌ها و سبک‌های غربی که به واسطه مکتب کمال‌الملک رواج پیدا کرده بود، آثاری با هویت ایرانی و شرقی را خلق کنند.

او ادامه داد: تفکر شرق‌گرایی سهراب در دوره‌ای شکل گرفت که هنرمندانی مانند حسین کاظمی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، صادق تبریزی، حسین محجوبی و ... هرکدام به‌دنبال ایرانی کردن نقاشی دوران خود بودند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: با تلاش این هنرمندان شیوه‌های نقاشی مکتب سقاخانه و نقاشی‌خط در ایران شکل گرفت که بیشتر در این آثار از موتیف‌های ظاهری و ساده ایرانی مانند طلسم‌های تناولی یا خوشنویسی توسط احصایی استفاده می‌شد.

راحمی با بیان این‌که سهراب با انتخاب روشی متفاوت، آثار خاصی را خلق کرد، گفت: این تفاوت آشکار در نقاشی‌های او با بقیه هنرمندان معاصر باعث شده که امروز رکورددار فروش آثار هنری در ایران باشد. امروزه آثار شاخصی از سهراب باقی مانده که مهم‌ترین آن‌ها مجموعه‌های سنگ‌ها و درخت‌ها در ابعاد بزرگ است که هر دو مجموعه از ترکیب‌بندی و رنگ‌گذاری شرقی الگو گرفته است.

این هنرمند کاشانی گفت: رنگ‌گذاری‌های سهراب با استفاده از رنگ روغن روی بوم است، آن هم در زمانی که شیوه اکریلیک مانند امروز بین نقاشان رواج نداشت.

راحمی ادامه داد: تکنیک رنگ روغن سهراب در آثارش فرق می‌کند، چون در این شیوه به علت جرم‌گذاری، اثر هنری جسمانی می‌شود، ولی سهراب با رقیق کردن رنگ روغن، یک فضای روحانی را در آثارش به‌وجود می‌آورد.

وی با بیان این‌که سهراب به خوبی هنگام خلق یک نقاشی، طبیعت را آنالیز می‌کرد، اظهار کرد: سهراب از رنگ‌های محدودی در آثارش مانند خاکستری آبی و خاکستری قهوه‌ای بهره گرفته است.

او هماهنگی نقاشی‌ها و اشعار سهراب سپهری را از ویژگی‌های هنری او دانست و افزود: خیلی‌ها معتقدند که او هنگام نقاشی کردن شعر می‌گفت یا موقع سرودن شعر، یک نقاشی خیالی را ترسیم می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha