• جمعه / ۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95080704721
  • خبرنگار : 71365

برگزاری چهارمین کنگره داستان عاشورایی

برگزاری چهارمین کنگره داستان عاشورایی

چهارمین کنگره «واژه‌های تشنه» که به همت خانه مولانا و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با محوریت «داستان عاشورایی» برگزار شده بود، عصر روز چهارشنبه - پنجم آبان - در فرهنگستان اشراق قم به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، طبق خبر رسیده سید احمد مدقق، دبیر این کنگره با بیان اینکه سه دوره پیشین را به «شعر عاشورایی» اختصاص دادیم، گفت: کنگره «واژه‌های تشنه» نخستین بار است که با محتوای ادبیات داستانی برگزار می‌شود.

مدقق اضافه کرد: تمام مخاطبان این کنگره، شهروندان افغانستان در سراسر جهان بودند و خوشبختانه با استقبال پرشوری از سوی مهاجران افغانستانی در ایران مواجه شدیم و همین استقبال بود که ما را نسبت به برگزاری یک اختتامیه مستقل در جمهوری اسلامی ایران مجاب کرد. 

مدقق با بیان اینکه کنگره واژه‌های تشنه در این دوره یک بخش علمی را نیز شامل می‌شد، تصریح کرد: بر همین اساس، نشست علمی (داستان عاشورایی، بازآفرینی یا بازنویسی) با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با حضور کارشناسان مجید قیصری، ابراهیم اکبری دیزگاه و مرتضی شاه ترابی در تهران برگزار شد.

او با ابراز تشکر از تمام داستان‌نویسان، داوران، بنیاد شعر و داستان ایرانیان اظهار کرد: دبیرخانه به تمام آثار ارسالی، ارج می‌نهد و برای ماندگار کردن این داستان‌ها، تمام آثاری را که به دور نهایی داوری راه یافته است در قالب مجموعه داستانی با عنوان «نذر حلوای سرخ» منتشر می‌کند.

در ادامه این اختتامیه، سید احمد بطحایی، داستان‌نویس نیز با بیان اینکه از گذشته با داستان افغانستان آشنایی دارد، گفت: به جرأت می‌توانم بگویم که داستان سرزمین افغانستان چه در مضامین ملی و چه موضوعات آیینی به دلیل تاریخ غنی‌ای که این سرزمین دارد، بسیار پربار است. 

سخنران بعدی کنگره دکتر فریدالدین فریدعصر، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی بود که به بیان چرایی ماندگاری واقعه عاشورا پرداخت و گفت: عاشورا به این دلیل پس از گذشت هزار و چهارصد سال در دسترس ما است که به روایت درآمده است. 

وی افزود: اساسا زندگی ما با روایت معنا دارد و ما تنها قسمت‌هایی از زندگی‌مان را می‌توانیم به دیگران منتقل کنیم که به روایت درآمده باشد. 

فرید عصر در ادامه با طرح این سوال که چرا از میان دیگر امامان معصوم، تنها زندگی امام حسین(ع) این‌گونه در اذهان مردم زنده و پویاست، توضیح داد: دو نکته در این اتفاق نقش دارد؛ یکی به روایت درآمدن واقعه عاشورا و دیگری چگونگی تاریخ‌نگاری این واقعه.

این داستان‌نویس و پژوهشگر داستانی افزود: اگر کار خود را جدی بگیریم و روایتگران خوبی باشیم، می‌توانیم هویت ناب شیعی را به جهانیان معرفی کنیم و برای جوانان خودمان الگوهای اسلامی بسازیم. 

از دیگر سخنرانان این اختتامیه، جواد محقق، معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بود که از آغاز صحبتش با اشاره به این مطلب که تاریخ آشنایی ما با جریان ادبیات افغانستان درازایی به طول تاریخ انقلاب اسلامی دارد، توضیح داد: بنده و دیگر دوستانمان ابتدا جریان ادبیات افغانستان را با شعر این کشور می‌شناختیم، اما به لطف دوستان داستان‌نویس افغانستانی جریان داستان افغانستان نیز در حال مطرح شدن است. 

محقق در پایان با ابراز تشکر از تمام کسانی که در تلاش هستند تا ادبیاتی دین‌محور و باورمحور را پایه‌ریزی کنند، افزود: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان آمادگی دارد تا ارتباطات بیشتر و نزدیک‌تری با جریان ادبیات افغانستانی داشته باشد.

در ادامه این همایش ادبی، سید سکندر حسینی رییس خانه مولانا ضمن معرفی خانه مولانا و فعالیت‌های این نهاد ادبی گفت: خانه مولانا با هدف حمایت از ادبیات متعهد و ارزشگرا تشکیل شده و کنگره واژه‌های تشنه یکی از برنامه‌های این نهاد است که سه سال در کابل با محوریت شعر برگزارشده و امسال هم که به ادبیات داستانی اختصاص یافته علاوه بر این اختتامیه در بلخ هم اختتامیه این همایش ادبی را برگزار خواهد کرد که در برنامه بلخ، کتاب «نذر حلوای سرخ» مجموعه داستان‌های راه‌یافته به دور نهایی رونمایی خواهد شد.

حسینی در پایان از همکاری و مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی تقدیر و سپاسگزاری کرد. این کنگره با منقبت‌خوانی و اهدای جوایز برگزیدگان پایان یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha