• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۵ / ۲۰:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95082014469
  • خبرنگار : 71574

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

نیاز به نظام رسانه‌ای دغدغه ما شده است

نیاز به نظام رسانه‌ای دغدغه ما شده است

نشست تخصصی سازمان نظام رسانه‌ای و قانون مطبوعات امروز (پنج‌شنبه) در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست باقر انصاری، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، حسن ضیایی، مشاور مدیرعامل روزنامه ایران و بهروز بهزادی، جانشین مدیر مسئول و رییس شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد به عنوان سخنران حضور داشتند.

باقر انصاری درباره سازمان نظام رسانه‌ای، بیان کرد: چند سالی است که مسأله نیاز به نظام رسانه‌ای دغدغه شده است. رییس‌جمهور درباره این مطلب بیان کرده است که ما نیاز به نظام رسانه‌ای داریم اما قوه قضاییه اعتقاد دارد نظام رسانه‌ای لازم نیست و جرم مطبوعات به عهده قوه قضاییه است.

او در ادامه درباره دسته‌بندی نظام رسانه‌ای، بیان کرد: نظام رسانه‌ای که در دست دولت قرار می‌گیرد، ابزار استفاده دولت می‌شود و این نظام رسانه‌ای استقلال نخواهد داشت. نظام ترکیبی رسانه‌ای نظامی است که چارچوب کلی آن را دولت تعیین می‌کند اما به رسانه اجازه فعالیت آزادانه می‌دهد و نوع دیگر نظام رسانه‌ای این است که دولت نباید در آن دخالتی داشته باشد.

انصاری در ادامه مطرح کرد: کشور ما قانون مطبوعات دارد و اگر بخواهیم یک قانون دیگر به آن اضافه کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ رییس‌جمهور در این باره بیان کرد کار رسانه حرفه‌ای و تخصصی است اما قوه قضاییه معتقد است که رسانه تخصص نمی‌خواهد. بیش از ۷۰ کشور در کنار قوانین مطبوعات خود نظام صنفی را ایجاد کردند.

او در ادامه درباره کارویژه نظام صنفی رسانه، گفت: این نظام صنفی از حقوق صنفی مطبوعات دفاع خواهد کرد و از مخاطبین این رسانه‌ها نیز حمایت می‌کند و اگر جایی در رسانه‌ای اتفاق بیفتد، این نظام به آن رسیدگی می‌کند. پیش‌نویس نظام رسانه‌ای کشور ما آنچه که در قانون مطبوعات وجود دارد را تضعیف و محدود می‌کند.  

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: وزارت ارشاد از سال ۸۵ به جای استفاده از واژه مطبوعات و نشریه از واژه رسانه استفاده می‌کند و با این واژه بسیاری از فعالیت‌هایی که مستلزم مجوز نیستند را مجبور می‌کند تا مجوز بگیرند و حتی در آیین‌نامه مطبوعات نیز از واژه رسانه استفاده شده است.

در همین حال، بهروز بهزادی، جانشین مدیر مسئول و رییس شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد بیان کرد: قانون مطبوعات از نظر من زیر سوال است. در برخی کشورها مثل عراق قانون مطبوعات وجود ندارد و آزادانه فعالیت می‌کنند. کودتای ۱۳۳۲ در ایران باعث به وجود آمدن قانون مطبوعات فعلی شد.

او در ادامه گفت: اهالی مطبوعات نیز دنبال نظام رسانه‌ای هستند و این موضوع را نباید وارد اختلافات سیاسی کرد. مطبوعات حوزه خود را دارد و باید به مشکلات خودشان رسیدگی کنند. مطبوعات ما در زمانی شکل گرفته است که دوران صنعتی شدن را تجربه نکرده است. در دوران صنعتی مدیر مسئول نمی‌تواند کل نشریه را کنترل کند.

حسن ضیایی، مشاور مدیرعامل روزنامه ایران بیان کرد: روزنامه ایران قدرت گفت‌گو و تعامل ندارد و در نتیجه نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد. ما همیشه با شعار حداکثری شروع کردیم اما به نتایج حداقلی رسیدیم. ما باید در ریشه فرهنگی و سیاسی خود به تکامل برسیم و مشکل قانون مطبوعات تا زمانی که به تفاهم ملی نرسیده‌ایم، حل نخواهد شد. زمانی مشکل ما حل می‌شود که مسئولانه به مسائل نگاه کنیم.

او در ادامه بیان کرد: بعد از مدت‌ها ما هنوز نتوانسته‌ایم خودمان قانون مطبوعات را تدوین کنیم. اکثر مواد قانون مطبوعات درباره ترس از خبرنگاران است که ممکن است ناسازگاری ایجاد کنند اما این امر درست نیست. اگر وظیفه خبرنگار سازگار با اصول باشد مایه امنیت و یاری‌گر نظام خواهد شد.

ضیایی افزود: محدودیت در رسانه‌ها باعث سوق دادن مردم به سمت رسانه‌های خارجی می‌شود. قانون مطبوعات روح و قوانینش باید اصلاح اساسی شود. اکثر قوانین مطبوعات در جهت تهدید خبرنگاران است.

انصاری در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره یاشار سلطانی و املاک نجومی، بیان کرد: رسانه حق دارد جرم را افشا کند. کسی که این افشاگری را انجام می‌دهد، خیر به جامعه می‌رساند. وقتی شهردار درباره املاک نجومی می‌گوید، این مساله جرم نیست اما در صورتی که ما باید بگوییم این مسأله نامتعارف است و باید بررسی شود. مشکل کشور ما سیستمی و رفتاری است.

او تصریح کرد: مقامات دولتی نباید حریم خصوصی داشته باشند و باید حمایت از افشاگران در کشور ما وجود داشته باشد اما در ایران این مسائل را نداریم و می‌خواهیم با فساد هم مبارزه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha