به همین منظور خبرنگار ایسنا با بیژن نفیسی (روزنامهنگار باسابقه) دربارهی نحوه پرداخت رسانهها به اخبار مهمی که جنبه ملی دارند، به گفتوگو پرداخته است؛ او معتقد است که «نگاه رسانهها در برخورد با وقایع مهم نباید جناحی باشد. نمیشود با نگاهی خاص به این موضوعات پرداخت؛ به ویژه در مسائل مهمی همچون برجام که منافع ملی هم در میان است.»
نفیسی اظهار کرد: برجام یک معاهده بینالمللی است که طرفهای متعددی دارد و به همین خاطر هم مسائلی که بعضاً از سوی رسانهها مطرح میشوند، عملاً قدرت اجرایی ندارند و بیشتر مانورهای تبلیغاتی محسوب میشوند؛ موضوعاتی از این دست که در رسانههای گوناگون درباره برجام مطرح میشود، در مفاد برجام پیشبینی شده است و در زمان وقوع، برای آنها راهحلهای کارشناسی شدهای نیز وجود دارد.
این روزنامهنگار باسابقه با بیان اینکه مسائل مربوط به برجام خیلی پیچیدهتر از آن است که ما بخواهیم به همین سادگی در رسانهها آنها را مطرح و سپس نتیجهگیری کنیم، یادآور شد: همانطور که میدانید یکی از مسائل مهم در اطلاعرسانی، اعتبار منبع خبر است؛ رسانهها اگر مسالهای را مطرح میکنند، حتما باید بر اساس مدراک و اسناد قابل دسترسی باشد و نباید تنها بر اساس تشخیص شخصی و سلایق فردی موضوعات مرتبط با مسائل ملی را مطرح کرد. رسانهها باید برای پرداختن به مسائل مهمی همچون برجام که از منافع ملی کشور ما محسوب میشود، تحقیق و تفحص کافی و لازم را داشته باشند.
نفیسی با اشاره به جناحی بودن برخی رسانههای کشور و نحوهی پرداخت آنها به اخبار ملی، گفت: مشکل ما این است که هیچ نهاد و حزب مشخصی نداریم که بتوانند دیدگاههایشان را صریحاً مطرح کنند و به همین خاطر هم روزنامهها نقش جناحهای سیاسی را عهدهدار میشوند که نتیجه این نوع عملکرد هم باعث میشود که دیگر رسانهها روی اذهان مخاطبان تاثیر مطلوبی نداشته باشند و اعتماد مخاطبان از رسانهها سلب شود.
او افزود: ما سالهاست که در کشورمان با این مشکل مواجه هستیم که از رسانهها به عنوان ابزاری سیاسی بهره برده میشود؛ ما به جای آنکه یک تشکل سیاسی داشته باشیم، از رسانهها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی خودمان بهره میبریم و خود به خود نقش اصلی رسانهها را نادیده میگیریم. فعالیت هر رسانهای دارای قاعده و چهارچوبی است و به طور کلی همه رسانهها موظفند که به درستی اطلاعرسانی و اذهان عمومی را آگاه کنند، اما اگر رسانهها بخواهند در قالب جناحها اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند، در واقع از قدرت رسانه استفاده ابزاری کردهاند.
نفیسی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش صداوسیما به عنوان رسانهای ملی که باید بدون دیدگاههای جناحی اخبار را مطرح کند، متذکر شد: رسانه ملی در این زمینهها میتواند نقشی حیاتی و کلیدی داشته باشد؛ صداوسیما رسانهای است که مخاطب عامتری دارد و به همین خاطر هم باید مسائل را با دیدگاهی کارشناسیشده عنوان کند که در حال حاضر این موضوع در رسانه ملی کمتر دیده میشود؛ به عنوان مثال صداو سیما باید برای موضوع مهمی همچون برجام، از نظرات مخالف و موافق بهره میبرد و آنها را به مخاطبان نیز اعلام میکرد.
این روزنامهنگار باسابقه که معتقد است «برجام روی زندگی عموم مردم و برنامهها و تصمیمات آنها تاثیرگذار است، گفت: برجام موضوعی است که اغلب اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است و به همین خاطر هم رسانهها باید در این زمینه بسیار حسابشده گام بردارند و نباید از موضوعاتی به این مهمی که بر سرنوشت مردم و تصمیمات آنها برای آینده تاثیرگذار هستند، استفاده ابزاری کند؛ چرا که این کار در آینده لطمههای زیاد و بعضاً جبرانناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات