• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95092415450
  • منبع : نمایندگی فارس

شیراز میزبان جشنواره سراسری شعر «سرای مهر»

شیراز میزبان جشنواره سراسری شعر «سرای مهر»

‌مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی از آغاز فراخوان دومین جشنواره سراسری شعر سرای مهر خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمد مقامی گفت: این جشنواره به پیشنهاد خیریه سرای مهر و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز ادبی و هنری نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره شعر سرای مهر هدف از این جشنواره را پرداختن به ابعادی ناگفته از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) به‌عنوان الگویی بی‌بدیل در سبک زندگی اسلامی عنوان و اضافه کرد: امسال با توجه به نامگذاری سال به‌نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، جشنواره را با عنوان قنوت و قناعت برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به تجربه موفق دور اول این جشنواره که در اردیبهشت‌ماه ۹۵ و همزمان با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، گفت: نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به نیازهای موجود در ابعاد و سطوح مختلف برنامه‌ریزی‌هایی را داشته و دارد.

مقامی افزود: علی‌رغم آنکه اولین دوره جشنواره سرای مهر، اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، زمان برپایی دومین جشنواره شعر سرای مهر نیز ایام پایانی سال و روزهای ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) خواهد بود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: جشنواره ملی شعر سرای مهر، با هدف بیان ابعادی ناگفته از زندگی حضرت فاطمه (س) به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ملی شعر سرای مهر خاطرنشان کرد: هدف این جشنواره استفاده مطلوب از زبان شعر به‌عنوان یک هنر تاثیرگذار، در بیان سبک زندگی حضرت فاطمه‌زهرا(س) به‌عنوان بهترین الگو برای زندگی است.

مقامی با اشاره به سایر فعالیت‌های دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مرکز بهار نکو نیز مسائل سبک زندگی را با تمسک به زندگی ائمه اطهار(ع) دنبال می‌کند.

او اضافه کرد: خیریه سرای مهر یک تشکل غیرانتفاعی است که با هدف تامین مسکن موقت اجاره‌ای برای زوج‌های جوان فاقد تمکن مالی تاسیس و راه‌اندازی شده است.

مقامی گفت: مسکن‌های احداث شده از سوی این خیریه، براساس معماری ایرانی اسلامی ساخته شده و بستری است برای شکل‌گیری خانواده‌های ایرانی اسلامی.

سید محمدامین جعفری‌حسینی دبیر علمی جشنواره شعر سرای مهر نیز با بیان اینکه دومین دوره جشنواره ملی سرای مهر با موضوع قنوت و قناعت، امسال اسفند ماه برگزار خواهد شد، مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تا ۱۲ بهمن اعلام کرد.

او گفت: اولین دوره جشنواره شعر سرای مهر، با موضوع سبک زندگی حضرت زهرا(س) اردیبهشت ماه امسال و با استقبال خوب شاعران از سراسر کشور، برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این دوره یکی دیگر از ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) به‌عنوان قناعت، مد نظر قرار گرفته است، گفت: امروز ادبیات و شعر در مهد خود، مظلوم‌ترین هنر است و بار زمین مانده آن را سایر نهادها در بخش‌های دولتی و خصوصی، غیر از نهادهای متولی فرهنگ و هنر، بر دوش گرفته‌اند.

جعفری با یادآوری اینکه ادیبان و شاعران در شیراز فاقد اتحادیه و سندیکا و انجمنی هستند، گفت: علی‌رغم تمام کم‌کاری‌ها و کاستی‌های حوزه ادبیات و شعر، شیراز و شاعران و ادیبان این شهر راه روشن خود را پیموده و پیش رفته‌اند به‌طوریکه در سال‌های ۹۴ و ۹۵ شاهد برگزاری بیشترین جشنواره‌ها و سوگواره‌های ادبی در شیراز بوده‌ایم که توسط بخش خصوصی یا نهادها و مراکزی غیر از نهادهای متولی فرهنگ، برگزار شده است.

دبیر علمی جشنواره سرای مهر اضافه کرد: امسال و به میمنت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با همراهی مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی و همراهی شاعران خصوصا شاعران آئینی، افتخار برگزاری دو جشنواره متفاوت تحت عنوان سرای مهر را خواهیم داشت.

او با تاکید بر اینکه برگ اول شناسنامه فرهنگ شیراز، شعر است، گفت: اولین جشنواره سرای مهر در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد و اصرار داریم که دومین جشنواره هم در روزهای پایانی امسال و همزمان با ایام پرسعادت میلاد بانوی مهر، حضرت زهرا(س) برگزار شود.

جعفری با بیان اینکه سرودن اشعار آئینی، دشوار محسوب می‌شود، گفت: حال اگر بعد تخصصی دیگری به شعر آئینی اضافه شود، کار دشوارتر هم خواهد بود اما برگزاری اولین دوره جشنواره نشان داد که تقریبا تمام شاعران مطرح کشور در این حوزه، حضوری موثر و پررنگ داشتند.

او ابراز امیدواری کرد که در دور دوم جشنواره نیز شاهد حضور خوب و پررنگ شاعران از سراسر کشور باشیم و گفت: امسال نیز ۱۸ شاعر برگزیده انتخاب خواهند شد.

جعفری با اشاره به انتشار کتاب اولین جشنواره سرای مهر، از توزیع این کتاب همزمان با دومین جشنواره خبر داد و گفت: تلاش ما برگزاری این جشنواره یک هفته قبل از ایام میلاد حضرت زهرا(س) است تا اخبار و تصاویر آن در ایام ولادت منتشر شود.

دبیر علمی جشنواره سرای مهر با اشاره به رونمایی از سایت جشنواره، گفت: این سایت با قابلیت‌های فراوان در دسترس شاعران خواهد بود تا آثار خود را به راحتی و با استفاده از تلفن همراه، تبلت یا رایانه، ثبت و ارسال کنند.

جعفری با یادآوری اینکه سایت جشنواره به نشانی www.sarayemehr.net از اکنون در دسترس شاعران است،‌ گفت: شاعران در قالب و تعداد آثار آزاد هستند و می‌توانند تا تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۹۵، آثارشان را از طریق این سایت به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر علمی جشنواره سرای مهر با بیان اینکه سال گذشته پنج داور از استان فارس، داوری آثار را عهده‌دار بودند، گفت: امسال دو داور از فارس و سه داور ملی آثار را داوری خواهند کرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۹ ۲۱:۲۲

سلام پیامک برای بنده آمده بود و فرصت ارسال شعر تا ۲۰ بهمن ذکر شده بود . متاسفانه پیامک از گوشیم پاک شده و شعرم را که سروده ام نمیدانم به کدام آدرس بفرستم . لطفا راهنمایی کنید.