• چهارشنبه / ۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95100100576
  • خبرنگار : 71461

حجت‌الاسلام صدیقی:

آیت‌الله واعظ‌زاده در عرصه تقریب مذاهب اهل فضل بود

آیت‌الله واعظ‌زاده در عرصه تقریب مذاهب اهل فضل بود

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: دانایان و اهل بصیرت با تأسی به پیامبران و ائمه معصومین (ع) می‌دانند که باید بر روی مسئله وحدت حساس باشند. مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی جزو آن دسته از افرادی بودند که همواره در راستای مسئله تقریب مذاهب اسلامی از هیچ کاری دریغ نمی‌کردند و در این عرصه اهل فضل بودند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی عصر روز چهارشنبه (اول دی‌ماه) در مراسم ترحیم سومین روز درگذشت «آیت‌الله واعظ زاده خراسانی» که در مسجد نور تهران با حضور جمعی از شخصیت‌های کشوری و فعالان عرصه تقلید برگزار شد، با بیان اینکه خدا عالم را برای آدم آفرید و آدم را برای خود خلق کرد، اظهار کرد: وجود امامان و پیامبران همواره نویدبخش وحدت در بین جوامع بشری بوده و توده‌های مردم هم اگر می‌خواهند به مقام عبودیت و قرب الهی برسند، باید در مسیر طاعت خداوند باشد و در این صورت است که ما می‌توانیم آیینه پیامبران در جهان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هر کسی که آیینه خدا شد، جز خدا در وجود او چیز دیگری قرار نمی‌گیرد و در این صورت او هم منادی وحدت می‌شود. انسان‌ها اگر الهی باشند و هدف آن‌ها الهی باشد، می‌توانند اخوت، انسجام و "تعاونو علی‌البر و تقوی" حاصل می‌شود. مبدأ اختلافات بشری هواهای نفسانی و حرکت‌هایی در غیر مسیر حق است. خداوند انبیاء را مأمور فرمود که محبت و وحدت را در میان صفوف موحدین و بشریت به وجود بیاورد و جوامع توحیدی را از پراکندگی، تشطت و تضعیف نگه دارند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: بدترین مانعی که می‌تواند در تمام جوامع وجود داشته باشد، اختلاف و تفرقه است. پیامبران خود را مکلف می‌دانند که جامعه را در مسیر وحدت حفظ کنند و والاترین فرد که در راستای وحدت گام برداشت و از به وجود آمدن جنگ داخلی پرهیز کرد، امیرالمومنین علی (ع) است و تمام صفات و جمال و جلال الهی را می‌توانیم در وجود مولا علی (ع) ببینیم.  بر اهل بصیرت و دانایان تأسی به پیامبران و حضرت علی (ع) کافی است که نسبت به مسأله وحدت حساس باشند و باید با دشمن واحد مقابله کنند و با توجه به مشترکاتی که دارند، هویت جوامع اسلامی را بازسازی کنند و تمام علمای بزرگ ما حواس‌شان به این مسئله بوده و همواره در مقابل این‌گونه جنگ‌های تفرقه‌افکنانه ایستاده‌اند.

صدیقی ادامه داد: انسان‌های بصیر و فقیه برای دفاع از جهان اسلام همواره در جنگ‌های قومی حاضر می‌شدند و نمی‌گذاشتند که ممالک اسلامی را تکه‌تکه کنند. اولین فردی که در عرصه تقریب مذاهب موفق و کارآمد بود، مرحوم آیت‌الله بروجردی است. ایشان با تأسیس دارالتقریب و برای مساعدت دارالتقریب با شیخ محمود شلتوت مکاتبه می‌کرد و نتیجه حمایت ایشان از تقریب مذاهب این شد که در دانشگاه الازهر مصر برای شیعه کرسی پذیرفته شد و آیت‌الله قمی اولین سفیر از مرجعیت شیعه بود که در مرکز علمی جهان تسنن مستقر شد و همچنین مرحوم شیخ شلتوت رسما اعلام کرد که مذهب جعفری مجوز مذاهب اسلامی است و اگر کسی بخواهد به این مذهب گرایش پیدا کند مشکلی ندارد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که سعه صدر و رسیدن به وحدت خط انبیاء الهی است، اما فتنه و ایجاد اختلاف کار شیاطین بزرگ است، خاطرنشان کرد: کاری‌ترین اسلحه برای از بین بردن مسلمانان، اسلحه اختلاف است. فلسفه دین ایجاد حیات و لازمه حیات جذب است. خداوند انسان را دعوت می‌کند که منادی وحدت باشند. همه مسلمانان با یکدیگر مشترکات زیادی دارند و هر روز پنج‌بار به سمت کعبه که قبله واحد است نماز می‌گذارند. با داشتن قبله واحد و دشمن واحد نباید بگذاریم که وحدت به خاطر مسائل جزئی از بین برود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به شخصیت مرحوم واعظ‌زاده خراسانی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه تسلیتی که برای این مرحوم دادند، شخصیت ایشان را از نظر علمی کاملا بیان کردند و از نظر مسئله تقریب نیز ایشان جزء فعالان این عرصه بودند و همواره برای رسیدن به وحدت از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کردند و امروز که مجمع تقریب برپا شده و ریاست آن بر عهده آیت‌الله اراکی است، نشان دهنده مجاهدت‌های ایشان در عرصه مسائل وحدت آفرین در جهان اسلام است. ما امروز باید متوجه توطئه ظریف دشمن و استعمار پیر (انگلیس) باشیم. آن‌ها از همان ابتدا فهمیدند که فقط مسلمانان را از طریق مرزهای اعتقادی و اختلافی می‌توانند مورد شکاف قرار بدهند. خدا و رسول ما را به زندگی عزت‌مندانه دعوت کرده است و حیات و ممات ما در گروی وحدت است. اگر تفرقه‌ای ایجاد شود، آن‌گاه ما به نابودی خود دامن زده‌ایم.

صدیقی ادامه داد: در راستای وحدت حتی حضرات معصومین همواره با برادران اهل سنت مهربان بوده‌اند. امام صادق (ع) و امام حسن عسکری (ع) در راستای وحدت مذاهب هر دو عبارت‌های واحدی دارند و آن این است که در نمازهای جماعت آن‌ها شرکت کنید و اگر فردی از آن‌ها مریض شد، به عیادت‌شان بروید و همچنین در مراسم تشییع آن‌ها نیز شرکت کنید. امام راحل نیز منادی وحدت بود و مقام معظم رهبری نیز همواره بر روی مسئله وحدت تأکید دارند و هر کسی که منادی اختلاف در بین مسلمانان باشد، قطعا در راستای اهداف دشمن گام برمی‌دارد و منادی شیطان است و می‌خواهد عزت و عظمت مسلمانان را ریشه‌کن کند.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha