به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی، علیرضا ابراهیمی درباره وضعیت کالاهای فرهنگی در کشور گفت:وضع کالاهای فرهنگی موجود بازار فروش در کشور مناسب نیست و رضایت را جلب نمیکند.
او افزود: بخش اعظم کالاهای فرهنگی قاچاق هستند و سازمان حمایت از مصرفکننده، وزارت صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش کشور در این حوزه آن طور که باید ورود پیدا نکردهاند. فعالیتهایی مانند برگزاری نمایشگاه نوشتافزار و اسباببازی که اخیرا برگزار شد و با استقبال مسئولان و مردم مواجه شد قابل تحسین است اما کافی نیست.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این حوزه معرفی الگوهای بومی، ایرانی و اسلامی مانند شخصیتهای ملی، مذهبی، حماسی، شهدای کشور و ... میتواند با معرفی به دانشآموزان تاثیرگذار باشد. کالاهای فرهنگی برای شناساندن فرهنگ یک کشور به فرزندان آن سرزمین بخصوص در سنین کم بهترین راهکار برای شناخت اصالت آن ملت است.
وی تاکید کرد: برای تولید کالاهای فرهنگی، پژوهش، تحقیق، تبلیغ و حمایت از تولید لازم است تا کاری منسجم شکل بگیرد و بتوانیم به بهترین نحو کاراکتر های بومی، ایرانی و اسلامی خود را به فررزندانمان بشناسانیم.
ابراهیمی از تاثیر رسانه در تولید کالاهای فرهنگی گفت و اظهار کرد: رسانه در تمام زندگی و خانههایمان وجود دارد و بخش اعظم زندگی ما را دربر گرفته است و بر نوع تفکر ما در تمام جوانب زندگی تاثیرگذار است و نمیتوان جایگزینی برای آن نام برد. زمانی که کاراکتر کالای فرهنگی بومی، ایرانی و اسلامی توسط رسانه به فرزندان و والدین معرفی شود، بین تمام مردم جامعه فراگیر میشود و قطعا آن را انتخاب میکنند. رسانه میتواند بهترین الگوی مناسب را با توجه به ذائقه مخاطب به او معرفی کند و بر ذهنش تاثیر بگذارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم درباره تاثیر رسانه، عروسک جناب خان را مثال زد و ادامه داد: این شخصیت مطابق با فرهنگ ایرانی شکل گرفته که با زبان و اعتقاد ایرانی و بومی همسو است. این شخصیت برای مردم جامعه که آن را پذیرفتهاند الگوی مناسبی است و تولید کالای فرهنگی و رواج آن در بازار میتواند جایگزینی مناسب برای فرزندانمان باشد و با کالاهای فرهنگی غربی رقابت کند.
وی درباره راهکار ترویج مصرف کالاهای ایرانی بین مردم بیان کرد: در این زمینه فرهنگسازی توسط رسانه، مجلات، نشریات، سخنرانیها و ...باید انجام شود تا کالاهای بومی بین مردم گسترش یابند. زمانی که از ورود کالای قاچاق جلوگیری و برای کالای باکیفیت ایرانی و بومی تبلیغات انجام شود مردم مصرف کالای داخلی را میپذیرند.
به گفته دبیر دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فریدونی، مراسم پایانی این جایزه همراه با نمایشگاهی از کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی است که از ۲۰ تا ۲۲ دیماه برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات