• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95101207347
  • خبرنگار : 71461

در نشست سوگواره عبرات عنوان شد

اصلی‌ترین محور در بحث اربعین، موضوع فرهنگی است

اصلی‌ترین محور در بحث اربعین، موضوع فرهنگی است

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اعلام این که مهلت ارسال آثار به سوگواره سراسری عبرات تا ۲۰ دی‌ماه تمدید شده، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ اثر از داخل و ۳۰۰ اثر از ۴۰ ملیت به دبیرخانه این سوگواره رسیده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی صبح روز یکشنبه (۱۲ دی‌ماه) در دومین نشست سوگواره سراسری عبرات که با هدف «پرداختن بحث هنری به پیاده‌روی اربعین و ارج نهادن به مقام شامخ و والای شهدای حماسه عاشورا در ۱۰ حوزه شعر، نثر، ادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی، کاریکاتور، فیلم و مستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی» برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته اولین سوگواره عبرات (برگرفته از جمله‌ای در زیارت ناحیه مقدسه) برگزار شد و خوشبختانه با استقبال خوبی هم از سوی هنرمندان مواجه شدیم.

وی ادامه داد: اربعین یک پدیده فرهنگی است و به عنوان یک میراث به ما رسیده است و باید از ظرف‌های مختلفی برای ترویج این پدیده بهره ببریم. هنر و ادبیات بهترین ظرف برای ترویج این مسئله است. کسانی که به دنبال حقیقت هستند می‌توانند از طریق زبان هنر با اربعین بیشتر آشنا شوند چرا که زبان هنر زبان مشترک تمام ملل است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: استفاده از هنر برای جهانی سازی پیام اربعین و همچنین تقدیر و تجلیل از پدیدآورندگان اثرهای هنری می‌تواند به بهتر شدن این امر کمک کند. امسال صدها هنرمند و شاعر برای خلق آثار خود در این جشنواره شرکت کردند و پس از اینکه فراخوان عمومی جشنواره اعلام شد بیش از دو هزار اثر به دبیرخانه رسید و این آثار فقط در داخل بود و از خارج نیز آثار فراوانی به دست ما رسید.

احمدی یادآور شد: شعر و عکس جزو بیشترین آثاری بود که در این جشنواره به دست ما رسید. ما در حوزه هنر می‌توانیم حتی از کاریکاتور نیز بهره ببریم و اگر کمی و کاستی در مسیر رخ می‌دهد از این طریق بیان شود. مقالات علمی هم از دیگر حوزه‌هایی بود که در این جشنواره فعالیت بسیاری داشته‌اند. در حوزه بین‌الملل نیز با جامعة‌المصطفی همکاری داشتیم و فراخوان‌هایی به خارج از کشور برای ارسال آثار به این جشنواره ارسال شده است.

وی گفت: در حوزه بین‌الملل نیز دبیرخانه‌ای فعال شده است که تاکنون ۳۰۰ اثر از ۴۰ ملیت را دریافت کرده‌ایم. ۱۰ دی‌ماه آخرین زمان برای دریافت آثار بود، اما به دلیل استقبالی که صورت گرفت تا ۲۰ دی ماه مهلت ارائه آثار تمدید شد. ما سعی کرده‌ایم که برای بخش برگزیده آثار از داوران شناخته شده استفاده کنیم و در صددیم که این آثار به جامعه فرهنگی ارائه شوند تا آن‌ها بتوانند از این آثار برای تهیه مستندها و هر چیزی که لازم دارند استفاده کنند. در خلال این جشنواره نمایشگاهی هم در تالار وزارت کشور برپا می‌شود که بازدید برای عموم آزاد است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: افرادی که می‌خواهند در این جشنواره شرکت کنند برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اربعین مراجعه کنند. بعد از پایان مهلت بررسی آثار، هیأت داوران بیانیه‌ای می‌دهد که در آن روند بررسی آثار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. ششم بهمن‌ماه اختتامیه است و آثار برگزیده معرفی می‌شوند. در تمام حوزه‌ها حداقل سه برگزیده داریم و در بخش‌هایی نیز از اثرهای قابل تقدیر، تقدیر می‌شود. جوایز آن‌ها هم از ۵۰۰ هزار تا سه میلیون تومان است وهمچنین تندیس و هدیه معنوی نیز با همکاری عتبات عالیات به برگزیدگان اهدا می‌شود.

در این نشست نیز آقابابایی - دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی - با بیان اینکه یکی از محوری‌ترین و پایه‌ای‌ترین موضوعات ما در اربعین بحث فرهنگی است، اظهار کرد: محورهای فرهنگی در زوایا و ابعاد مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که ما نیازمند این هستیم که در بحث اربعین بسترهای فرهنگی را تقویت کنیم و یکی از پویاترین و فعال‌ترین کمیته های ستاد اربعین بخش فرهنگی آن بود.

وی خاطرنشان کرد: آثاری که در این ایام ثبت شده است در حوزه عکس، خاطره و نگارگری باید ماندگار شود چرا که آیندگان می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین افرادی که امکان حضور در مراسم را نداشتند می‌توانند از این آثار بهره ببرند. ما در ستاد مرکزی اربعین امیدواریم که در مسیری حرکت کنیم که بتوانیم فرمایشات مقام معظم رهبری را در بحث پدیده فرهنگی اربعین به منصه ظهور برسانیم. چرا که شروع حرکت امام حسین (ع) منجر به حوادث عاشورا و اربعین شده که این شکوه در مراسم پیاده‌روی اربعین متبلور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha