• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95102214298
  • خبرنگار : 71191

نیاز منطقه «سفید باستان‌شناسی» به پژوهش‌های بیشتر

نیاز منطقه «سفید باستان‌شناسی» به پژوهش‌های بیشتر

رئیس هیات بررسی و تحلیل باستان‌شناختی محوطه‌های دوره اشکانی در حوضه شرقی «رود اترک» گفت: با توجه به وسعت و پراکنش آثار در منطقه شرقی رود اترک، فعالیت­‌های پژوهشی انجام شده در این منطقه مقبول و جوابگوی نیازهای علمی منطقه نبوده و نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آزیتا میرزایی با اعلام این مطلب بیان کرد: بنابراین لقب منطقه‌ی «سفید باستان‌شناسی» ایران به این منطقه بی‌دلیل نیست.

این باستان‌شناس گفت: منطقه شمال شرق ایران پیوسته دروازه‌ی ورودی اقوام مختلف در دوران­‌های پیش از تاریخ تا اسلامی بوده است، اما پژوهش­‌های ناچیز، پراکنده و موردی باعث شده گاه‌نگاری دقیق منطقه هنوز مدون نشده باشد.

او با اشاره به فراهم‌شدن فرصت بررسی و شناسایی باستان­‌شناسی منطقه در پاییز امسال، افزود: گرچه به دلیل وسعت منطقه، کثرت آثار و محدودیت منابع مالی تنها ۸۰درصد کار انجام و مابقی آن به فصل بعدی موکول شد، اما دستاورد این پژوهش در شناسایی آثار بسیار ارزشمند بود.

"پل میان آسیای میانه، البرز شرقی و فلات مرکزی"

به گفته میرزایی، شهرستان قوچان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود پلی میان آسیای میانه، البرز شرقی و فلات مرکزی ایران است و به همین دلیل مطالعه آن یکی از اهداف پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رئیس هیات بررسی و تحلیل باستان‌شناختی محوطه‌های دوره اشکانی در حوضه شرقی رود اترک بیان کرد: این آثار از لحاظ گاه‌نگاری بازه‌ی زمانی بین مس و سنگ تا روزگار معاصر را در بر می‌گیرند و به طور حتم ارائه اطلاعات علمی و دقیق این آثار، نیازمند پژوهش­های جامعی است که نتایج آن به زودی ارائه خواهد شد.

براساس این گزارش؛ این منطقه دارای ۹۳ تپه، ۱۱ محوطه، ۳ معماری صخره‌ای و دستکند، ۱۲ برج دیده‌بانی و قلعه، ۶ کاروانسرا شامل دو کاروانسرای شهری و چهار کاروانسرای بین راهی، ۱۹ حمام خزینه‌ای، ۲ یخچال، یک آب انبار، یک خانه اربابی روستایی، یک سردر امامزاده و ۱۵ قبرستان است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز بررسی و تحلیل باستان شناختی محوطه‌های اشکانی در حوزه شرقی رود اترک را صادر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha