• شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95120704319
  • خبرنگار : 71451

برنامه‌های راهیان نور دانشجویی تشریح شد

برنامه‌های راهیان نور دانشجویی تشریح شد

نشست خبری اردوهای راهیان نور دانشجویی با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات در لانه جاسوسی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست خبری ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات در سخنانی با اشاره به دستورالعملی که سال 94 به تصویب رسیده است، گفت: تحکیم هویت ملی و دینی و تقویت روحیه خودباوری، استکبارستیزی، حرکت در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، گسترش فرهنگ ایثار و جهاد، معرفی شهدا به عنوان الگوی ماندگار به دانشجویان و تعمیق معنویت و افزایش معرفت دانشجویان از مهمترین اهداف این دستورالعمل بوده است.

وی افزود: برای برگزاری بهتر این حرکت فرهنگی، ستاد مرکزی تشکیل دادیم که با عنوان قرارگاه علم‌الهدی فعالیت می‌کنند و مجموعه دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور در آن حضور دارند. ما معتقدیم راهیان نور مهمترین اقدام فرهنگی در کشور است بنابراین باید به آن نگاهی جامع، بنیادی و اثربخش داشته باشیم.

هاشمی تأکید کرد: نگاه فراگیری به راهیان نور داریم و همه افراد با هر سلیقه‌ای بدون محدودیت‌های فکری و سازمانی می‌توانند در آن حضور یابند و هیچ پیش شرطی برای حضور دانشجویان در اردوهای راهیان نور وجود ندارد. هر دانشجویی که از حقوق دانشجویی برخوردار باشد می‌تواند در آن حضور یابد.

معاون فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات با اشاره به اولویت‌های اعزام‌های دانشجویی به راهیان نور گفت: تأکید و اولویت ما در این راستا بر دانشجویان غیرایرانی مقیم کشور و سایر دانشجویان غیرایرانی، دانشجویان متأهل و آن‌هایی که برای نخستین بار می‌خواهند در این اردوها حضور یابند، است. براساس برنامه‌ریزی‌ها ما باید بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه کشور حداقل 10 درصد از دانشجویان علاقه‌مندمان را به این اردوها اعزام کنیم که این مهم نیازمند افزایش همکاری و هم افزایی است. هم اکنون دو الی سه درصد از دانشجویان ما فرصت حضور در مناطق عملیاتی را دارند. امروز دفاع مقدس منشأ اقتدار ملی و اسلامی ما محسوب می‌شود.

وی گفت:‌ اگرچه اردوهای دانشجویی در اسفندماه اوج می‌گیرد اما سیاست‌های قرارگاه علم‌الهدی بر این است که در طول سال مقدمات حضور دانشجویان را در مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، بوشهر و هرمزگان فراهم کند. در این راستا ما فعالیت‌های تکمیلی را نیز داشته‌ایم. به عنوان مثال امسال دو جشنواره ملی هنر و ادبیات دفاع مقدس را در دانشگاه خرمشهر برگزار کردیم و از خانواده شهدا انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز تقدیر کردیم. سیاست ما بر این است که از نگاه کلیشه‌ای به دور باشیم و با نگاه علمی، فرهنگی و هنری فعالیت‌های خودمان را در عرصه راهیان نور دنبال کنیم.

هاشمی با اشاره به ایمنی و حمل و نقل زائران راهیان نور دانشجویی خاطر نشان کرد: سیاست ما بر این است که مسیرهایی که دارای خطوط ریلی هستند، زائران توسط قطار جابه‌جا شوند و مسیرهایی که این ظرفیت را ندارند با استفاده از دو شرکت جوان‌سیر ایثار و ریل طراوت جابه‌جا شوند. خوشبختانه سپاه و بسیج نیز در این راستا همکاری خوبی داشته‌اند.

هزینه حضور در این اردوها نیز مشارکتی بین دانشگاه، دانشجو و بسیج دانشجویی تقسیم شده است که به تناسب هر یک متناوب خواهد بود. در این زمینه نیز باید از همکاری دانشگاه‌ها و روسای آن‌ها که در زمینه تأمین بودجه ما را یاری می‌کنند تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست خبری داود گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی در سخنانی بیان کرد: رسانه‌های ما باید به عملیات راهیان نور به عنوان یکی از بزرگترین فعالیت‌های فرهنگی نگاه کنند. بنابراین باید در راستای فرهنگ‌سازی و انعکاس آن در شرایطی که در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم فعالیت خوبی داشته باشیم.

وی افزود: همان طور که بیان شد برنامه‌ریزی ما در پایان برنامه ششم توسعه این است که 10 درصد از دانشجویان کشور در این اردوها حضور یابند. سال گذشته ما توانستیم 90 هزار دانشجو را در راهیان نور سهیم کنیم. هدف‌گذاری ما برای امسال نیز این است که 110 هزار نفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کنند. در همین زمینه به مناسبت‌های مختلف در سال 95 دانشجویان را به مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب کشور اعزام کرده‌ایم. اگرچه تمرکز اعزام‌های ما بین 17 تا 25 اسفندماه و به جنوب کشور است اما تمامی یادمان‌های ما آمادگی میزبانی از زائران راهیان نور را در ایام سال دارند.

گودرزی افزود: یکی از ویژگی‌های اعزام‌های امسال این است که این حرکت به سمت تخصصی‌شدن پیش می‌رود به گونه‌ای که در زمینه انتقال و آشنایی دانشجویان رشته‌های پزشکی و مرتبط با طب، بیمارستان‌های صحرایی امام علی (ع)، امام رضا (ع) و امام حسین (ع) آمادگی میزبانی از دانشجویان رشته پزشکی را دارند،اجرای رزم شبانه، استفاده از راویان پیشکسوت نیز از دیگر ویژگی‌های این اردوها هستند.

وی با اشاره به پیوند خوردن اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی گفت: بخشی از اردوهای راهیان نور ما با اردوهای جهادی دانشجویان پیوند خورده است. به این صورت که دانشجویان ابتدا مناطق عملیاتی را بازدید می‌کنند و سپس با توجه به طرح‌هایی که دارند در قالب اردوهای جهادی وارد میدان می‌شوند. هدف‌گذاری ما در این اردوها بیشتر حول محور درختکاری و بیابان‌زدایی در راستای رفع مشکل ریزگردها و آلودگی هوای مردم شریف خوزستان خواهد بود.

گودرزی یادآور شد: سال گذشته حدود 600 نفر از دانشجویان غیرایرانی در اردوهای راهیان نور حضور یافتند که در میان این دانشجویان جوانان عراقی نیز حضور داشتند. برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 1000 نفر از دانشجویان غیرایرانی داخل کشور که علاقه‌مند به حضور در راهیان نور هستند اعزام شوند. چرا که مقوله مقاومت یک بحث داخلی نیست و از طرفی رشادت رزمندگان و شهدای ما به عنوان الگویی باید در اختیار سایر جوانان کشورهای اسلامی قرار بگیرد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در پایان سخنانش گفت: اعضای شورای مرکزی تشکل‌های دانشجویی نیز قرار است به اردوهای راهیان نور در خلیج فارس اعزام شوند. همچنین برای دانشجویان سه استان کردستان، گلستان و زاهدان با نگاهی بر محور وحدت، اردوهای راهیان نور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha